La Mort i la Donzella de Schubert i Black Angels, un èxit del segle XX, a l’inici de la temporada de cambra amb el Cuarteto Quiroga
Dilluns vinent, 2 d’octubre (20.30 h), el Cuarteto Quiroga tornarà al Palau de la Música Catalana, després d’actuar en temporades anteriors al costat de Martha Argerich i Javier Perianes, i ho farà amb un programa d’alta exigència que exemplifica dues grans revolucions de la història del quartet. L’emoció i complexitat introduïdes per Schubert i l’exploració dels anys setanta nord-americans en la música de Crumb s’interrelacionen en el concert d’un dels grups més singulars de la nova generació europea, distingit internacionalment per les seves interpretacions audaces i renovadores.
El Cuarteto Quiroga, quartet resident al Palacio Real de Madrid, on és responsable de la seva Col·lecció Palatina de Stradivarius, està integrat per Aitor Hevia (violí), Cibrán Sierra (violí), Josep Puchades (viola) i Helena Poggio (violoncel) i és reconegut per la forta personalitat com a grup. Una qualitat fonamental per a la interpretació del Quartet núm. 14, en Re menor, conegut com ”la Mort i la Donzella”. Es tracta d’una de les obres més estimades del repertori de cambra, que pren el seu nom d’un lied escrit el 1817 pel mateix Schubert a partir d’un poema de Matthias Claudius. Ofereix quatre moviments plens de dramatisme entorn de la mort que exemplifiquen el mestratge d’un compositor amb una partitura lliure de les convencions de l’època.
La segona part portarà a la Sala de Concerts Black Angels, del compositor nord-americà George Crumb, obra reeixida del segle XX, enregistrada més de deu vegades. La partitura conjuga la ferocitat i l’espiritualitat en la veu característica d’aquest compositor d’avantguarda, amb un ús no convencional dels instruments, com per exemple unes copes de cristall amb una afinació específica que requereix una feina prèvia de fins a tres hores. Crumb va trigar gairebé un any a acabar Black Angels; era el 1970, moment en què la societat dels Estats Units es veia sacsejada pels recents assassinats de Martin Luther King Jr. i Robert Kennedy, però sobretot per la Guerra del Vietnam. “Vaig arribar a detectar que a la peça hi havia alguna cosa d’aquest temps estrany. És per això que la vaig anomenar música in tempore belli, en temps de guerra”, afirma el compositor. El resultat és una peça amb un fort component dramàtic, que connecta amb el propòsit compartit amb Schubert de repensar el concepte de quartet en si mateix, fins al punt que inclou citacions literals de La Mort i la Donzella.
El Cuarteto Quiroga donarà així el tret de sortida a una nova temporada de Palau Cambra. El cicle inclourà en total cinc concerts, des dels monogràfics dedicats a l’obra de Beethoven a càrrec de Leonidas Kavakos (02/11/2017) o el Trio Ludwig (16/04/2017), fins a la visita de dos quartets joves de gran reconeixement internacional: el Schumann Quartett (01/02/2018) i l’Attaca Quartet (27/05/2018), els quals aproparan al públic el repertori cambrístic del segle XX, entre d’altres.
A més, aquest concert serà la primera activitat dels itineraris d’aquesta temporada del Palau de la Música Catalana. En concret, amb el Cuarteto Quiroga s’inicia l’itinerari “Sense por al segle XXI”, amb el qual es reivindica la continuïtat lògica amb els clàssics a través de John Adams, Pärt, Glass, Nyman i Crumb i els compositors convidats de la temporada, entre d’altres, mitjançant set concerts i 3 conferències. En concret, el mateix dilluns tindrà lloc a les 18.30h, la conferència “El mapa i les seves fronteres: on acaba el XX i on comença el XXI?” a càrrec de Carlos Calderón.