La instal·lació audiovisual creada per Eugènia Balcells per a la Sala Lluís Millet parla de la creació com una dansa energètica que es manifesta a través de llums i colors, tal com succeeix a la vidriera i a la balustrada de les columnes modernistes.
Freqüencies
Freqüències és una obra de videoart creada a partir dels espectres lluminosos dels elements que, a la Sala Lluís Millet, s’oferirà de forma inèdita en una superposició entrellaçada a les parets de la sala i a terra, creant un teixit de llum que permetrà a les persones submergir-se en aquesta dansa de llums i ser part de l’obra d’una forma immersiva.
La videoinstal·lació Freqüències és una projecció contínua immersiva en la qual les empremtes lluminoses que emet cadascun dels elements es combinen les unes amb les altres, fet que permet experimentar a cada individu de primera mà la vibració atòmica de la matèria. Ens porta a l’interior d’una poesia escrita en l’alfabet fonamental: la matèria que conforma l’Univers. Ens deixa tocar les línies espectrals i caminar entre elles, observant les particions entre elles i detectar així els més subtils estats quàntics. D’alguna manera, podem afirmar que la llum és la veu de la matèria.
Homenatge als elements
A Homenatge als elements s’han reunit dues icones de la física i de la química en una única imatge per primera vegada: els espectres d’emissió dels elements i la taula periòdica. Homenatge als elements reconeix el caràcter simbòlic de la Taula Periòdica afegint la signatura de llum de cada element a la seva descripció química. Homenatge als elements celebra simultàniament el poder intrínsec de la llum i el tresor inestimable del coneixement humà. Cap altra imatge té el caràcter simbòlic de la unitat en la diversitat que està continguda en aquest mural.
El mural Homenatge als elements ofereix als espectadors una experiència estètica que els aproxima a la comprensió actual de la realitat, seguint una tradició ben establerta en la Història de l’Art, com per exemple ho van fer les catedrals al difondre amb els seus pòrtics escultòrics i les seves pintures el coneixement disponible en la seva època.
Sobre l'artista
Eugènia Balcells, nascuda a Barcelona el 1943 i amb una família vinculada a l'arquitectura i la inventiva, va iniciar la seva formació en arquitectura tècnica a la seva ciutat natal. Amb un interès precoç per les instal·lacions enginyoses relacionades amb la visió i les matemàtiques, es va traslladar a Nova York el 1968, continuant la seva formació artística a la Universitat d'Iowa, on va obtenir el Màster en Art el 1971. Pionera en l'art conceptual i cinema experimental a Espanya, Balcells va participar a l'exposició "Primera generación. Arte e imagen en movimiento" al Museo Nacional de Arte Reina Sofía.
A partir dels anys setanta, l'ésser humà va esdevenir un element central en la seva obra, explorant temes que van des de l'expressió de la quotidianitat fins a la transcendència de l'existència humana. Posteriorment, el seu interès per l'univers i la matèria la va conduir a explorar la taula periòdica dels elements com una forma d'expressar l'ADN visual de l'univers. Aquesta investigació es va traduir en obres com "Homenatge als elements" i "Freqüències". El seu treball va ser reconegut amb diversos premis, incloent el Premi Nacional d'Arts Visuals de la Generalitat de Catalunya el 2010 i la Medalla al Mèrit en les Belles Arts, categoria d'or, atorgada pel rei d'Espanya. En una conversa amb Roald Hoffmann, Balcells va conceptualitzar la idea que la llum és la veu de la matèria, explorant les connexions profundes entre la humanitat, l'univers i la matèria que ens forma.
Crèdits
Curadoria
Chiara Curti, Fundació Eugènia Balcells
Mercedes Conde, Palau de la Música Catalana
Coordinació tècnica
Josep Carreras
Luis Felipe Ruiz
Premsa i comunicació
Judith Pi
Muntatge
imesde
Imatge gràfica
EGM
GLAM
Assegurança
Casablancas, corredoria d’assegurances
Agraïments
Fundació Vila Casas