L’Orquestra Simfònica del Vallès presenta la 24a temporada Simfònics al Palau, al voltant de Beethoven i noves col·laboracions
Vespres d’Arnadí, Benjamin Schmid, Ramon Gener i Dàmaris Gelabert, entre d’altres, col·laboraran aquesta temporada amb l'Orquestra.
“Fer feliços aquells que t’envolten. No hi ha res millor, ni tampoc més admirable”. L.van Beethoven
El concert inaugural està dedicat íntegrament a Ludwig van Beethoven, de qui l’any 2020 se celebra el 250è aniversari del naixement. El dissabte 21 de setembre engega la nova temporada amb La Cinquena de Beethoven.
El cicle, en coproducció amb la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, ha esdevingut una sèrie amb identitat pròpia: innovació, proximitat i qualitat en són els trets principals i any rere any la programació aposta per apropar la clàssica a nous públics i innovar en formats escènics.
Durant la temporada passada es van mantenir, tot i que lleument a la baixa, els nivells dels darrers anys d’assistència de públic. En total, 16.526 persones van gaudir dels concerts a la sala modernista, amb una mitjana de públic de 1.271 espectadors per concert, i una ocupació mitjana del 64%.
La bona notícia és que des que es van posar a la venda les entrades d’aquesta nova temporada, la tendència confirma la recuperació dels nivells de fa tres anys, en què l’OSV va assolir el rècord d’assistència al cicle.
Així, la recaptació s’ha incrementat un 8,35% respecte del setembre del 2018, i arriba fins al 12,45% si s’hi afegeixen les reserves fins al dia d’avui. En entrades venudes l’increment encara puja més: fins al 10,20% i el 13,99%, respectivament, que corresponen a 5.150 entrades en total.
Beethoven serà protagonista en tres concerts, tot definint clarament la voluntat de l’OSV de presentar la música no com a finalitat, sinó com a vehicle per transformar realitats.
En conjunt, tindrem ocasió de gaudir de dotze excel·lents concerts més un d’extraordinari, amb alguns dels més grans artistes de la història: Mozart, Dvořák, Verdi, Händel, la família Strauss, Haydn, Brahms i John Williams, entre d’altres, a banda d’alguna altra proposta tan atractiva com original, en un repertori que abraça simfonies, concerts, bandes sonores, danses, valsos, obertures i música barroca.
Beethoven inaugura i clausura la 24a temporada
La Cinquena de Beethoven (21/09/19) és l’emblemàtica obra del primer concert. Sota la direcció de Salvador Mas, un dels experts més reconeguts del nostre país en la música del compositor, escoltarem l’Obertura Egmont (1810), la Simfonia núm. 5 (1808) i la Cantata per la mort de Josep II (1790), amb la participació de la soprano Ulrike Haller i el baix Robert Holzer com a solistes i el Cor Jove de l’Orfeó Català, liderat per Esteve Nabona.
Tindre, l’oportunitat Escoltarem el genial compositor en dues ocasions més: El pi4no de Beethoven (01/02/20), dirigit per Víctor Pablo Pérez i amb Olga Scheps interpretant el seu Concert per a piano núm. 4, a més de la Simfonia núm. 2 de Brahms; i també, en el darrer concert de la temporada, tornarem a escoltar la immortal Novena de Beethoven (30/05/20) i l’Himne a l’alegria, en català!, amb l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, juntament amb el Cant espiritual de Xavier Montsalvatge, sota la direcció de Xavier Puig, actual titular de l’OSV.
Cites imprescindibles amb temàtica pròpia i especial
Una de les característiques que millor descriu l’Orquestra Simfònica del Vallès és la capacitat d’innovar en formats i crear espectacles que barregen diferents disciplines artístiques. Enguany l’orquestra fa un pas més i programa quatre concerts “diferents”, ben especials, molt més que concerts!: Tribut a John Williams (16/11/19), la nova i ja clàssica proposta dedicada a la música de cinema, que se centrarà en les millors bandes sonores del gran John Williams, amb la veu de l’actor de doblatge Salvador Vidal i sota la direcció de Rubén Gimeno, antic titular de l’orquestra.
És l’hora de l’orquestra, amb Dàmaris Gelabert (14/12/19) és la proposta destinada al públic familiar, amb la participació dels cors Petits i Mitjans de l’Orfeó Català. La cantant és tota una estrella del públic més exigent de tots i amb ella repassarem en format simfònic els seus èxits i presentarem els nous temes que, a més, hem enregistrat en disc, àlbum que sortirà a la venda el mes de novembre vinent.
Dins d’aquest marc de confiança amb els músics del país, se cedeix espai durant la temporada a una formació que viu un dels moments més dolços, professionalment parlant, i amb una projecció nacional i internacional a gran escala: Vespres d’Arnadí. La formació presenta el cicle Vespres Barrocs amb Vespres d’Arnadí. Il duello amoroso de Händel, amb la participació de Xavier Sabata i Núria Rial (14/03/20) és el concierto que se incluye en la temporada Simfònics al Palau.
Un altre concert d’aquest bloc tan especial és Els 7 pecats capitals amb Ramon Gener (18/01/20), dirigit per Xavier Puig, una selecció personal i única de peces que defineixen, per al mediàtic presentador, la Ira, l’Enveja, la Luxúria, l’Orgull, la Gola, la Mandra i l’Avarícia.
Tal com vàrem iniciar la temporada passada i després de l’èxit obtingut, es manté la proposta “semiescenificada” de la producció d’òpera, en col·laboració amb els Amics de l’Òpera de Sabadell, amb qui la Simfònica té una llarguíssima relació des dels seu començament: La traviata de Verdi (29/02/20) és el títol que arribarà al Palau aquesta temporada, amb tot l’equip artístic de l’AAOS.
Els “altres clàssics” de la programació
El cicle d’enguany convida grans figures internacionals i també nacionals, però sense perdre la personalitat d’orquestra propera que recorre el territori amb les gires de Setmana Santa i Nadal. Així, l’OSV presenta La Simfonia del Nou Món de Dvořák (05/10/20), dirigida per Víctor Pablo Pérez, amb un dels violinistes més sol·licitats del moment, Benjamin Schmid, que interpretarà la Fantasia Carmen de Pablo Sarasate, i l’homenatge a Catalunya de Benjamin Britten Mont Juic, suite de danses catalanes.
Mozart a Praga (28/03/20) és el concert sense director, conduït per la concertino convidada, Birgit Kolar, amb el solista de viola Tobias Lea, que interpretarà juntament amb l’orquestra un repertori basat en Mozart, a més de l’obra principal, la Simfonia núm. 38, “Praga”. Haydn, un viatge simfònic (16/05/20) és el tercer concert que dirigirà aquesta temporada el mestre Víctor Pablo Pérez, amb la participació del violoncel d’Arnau Tomàs (Quartet Casals); consisteix en una simfonia inventada de quatre moviments a partir de diverses Simfonies de Haydn, que juntes creen un viatge simfònic humorístic del compositor austríac.
Finalment, aquesta nova temporada les propostes tradicionals en gira són el Festival de valsos i danses (21 i 22/12/19), dirigit per un dels directors més mediàtics del moment, Andrés Salado (jurat del programa Prodigios, primer reality show de música clàssica a Espanya, emès per TVE), i amb la participació de dues sopranos catalanes: Sara Blanch i Elena Copons. En programa, una combinació dels tradicionals valsos de la família Strauss amb peces menys conegudes d’altres compositors: Sieczynki, Rosas, Lehar, Andreson i Giménez entre d’altres.
Per al concert final de gira de Setmana Santa, l’OSV proposa dos Stabat Mater (18/04/20), els de Rossini i Verdi, ofert com és habitual sota la batuta del mestre Xavier Puig i amb la participació de diferents cors del territori.
Beethoven 250: el nou projecte social de l’OSV
Aprofitant que aquest 2019 se celebra el 250è aniversari del naixement de Ludwig Van Beethoven, l’OSV, en col·laboració amb la Unitat d’Otorrinolaringologia i el Centre de Trasplantaments Coclears de l’Hospital Sant Joan de Déu i la Federació d’Associacions Catalanes de Pares de Persones Sordes (ACPPS), posa en marxa un projecte social anomenat Beethoven 250, que relaciona la música i la salut, i que pretén donar visibilitat a les persones que, com Beethoven, pateixen avui dia una discapacitat auditiva. Així, es crearà una sèrie d’experiències úniques a través de la música per a aquest col·lectiu, que a més de fer-los visibles permetrà sensibilitzar la societat explicant quines són les seves necessitats i els seus potencials. Perquè com la poesia, com l'art, com la literatura i com la filosofia, la música no és només de qui la fa, sinó sobretot de qui la necessita.
Durant tota la temporada es treballarà amb la Jove Orquestra Graeme Clark, dotze joves que van néixer amb sordesa greu o profunda i que actualment poden sentir i escoltar gràcies als implants coclears, intervenció que els permet fer música junts. Tota aquesta feina culminarà en el darrer concert de la temporada –La Novena de Beethoven–, en què aquests joves pujaran a l’escenari del Palau per interpretar juntament amb l’OSV l’Himne a l’alegria de Beethoven.