L’Orfeó Català i l’Orquestra Filharmònica de Luxemburg sota la direcció de Gustavo Gimeno interpreten la 'Messa de Gloria' de Puccini al Palau de la Música Catalana, al Théâtre des Champs Elysées de París i a la Philharmonie de Luxemburg
El proper dimecres, 11 de maig (20 h), el Palau de la Música Catalana acollirà el primer dels tres concerts de la gira que portarà l’Orfeó Català a actuar al costat de l’Orquestra Filharmònica de Luxemburg, sota la direcció de Gustavo Gimeno a Palau 100, al Théâtre des Champs Elysées de París (12 de maig) i a la Philharmonie de Luxemburg (14 de maig). Es tracta de la primera sortida internacional del cor des de la pandèmia amb un programa en què les formacions oferiran la Messa de Gloria de Puccini, una obra de joventut de compositor italià, per a orquestra simfònica, cor a quatre veus, tenor i baix-baríton solistes i que comptarà amb el tenor Charles Castronovo i el baríton Ludovic Tézier.
Tot un repte per a l’Orfeó tornar als escenaris internacionals amb aquesta obra majestuosa amb una orquestració esplendorosa i una forma de desenvolupar les veus tant del cor com dels solistes que atorga a la música la delicadesa o la força que el text exigeix. El concert suposarà també el debut de Gimeno al Palau i la primera vegada que el reconegut director condueix el cor.
L’obra conté el “Kyrie”, “Gloria”, “Credo”, “Sanctus-Benedictus” i “Agnus Dei”, tot destacant la part del “Gloria”, que és la que té una durada més llarga i amb vuit seccions, “en les quals s’albira el talent de Puccini com a compositor d’òpera”, segons el que explica la Dra. Sofía Martínez Villar, musicòloga, especialista en entrenament auditiu, en el programa de mà del concert. “S’hi pot escoltar, a més, la influència d’Aida de Verdi en la forma en què apareix el cor quan canta “Qui tollis pecata mundi”. El “Credo” també és una part que sobresurt molt i sempre suposa un repte per al compositor: és el text més llarg de la missa i el contingut esdevé una importantíssima declaració de fe. La música tranquil·la i esperançada de l’“Agnus Dei”, les darreres paraules del qual són “doneu-nos la pau”, reflecteix perfectament aquesta petició. Una sensació, la de pau, amb la qual acaba aquest concert i que voldríem que fos una realitat”.
El concert a Barcelona es completarà amb dues obres simfòniques de joventut d’Olivier Messiaen: Les offrandes oubliées i Hymne, mentre que a París i Luxemburg s’oferirà un monogràfic de Puccini amb la ja esmentada Messa de Gloria amb la participació de l’Orfeó, i les obres: Scherzo per archi, Capriccio sinfónico i Crisantemi també del compositor italià.
Podeu veure aquí la nova càpsula divulgativa de Perspectives Musicals amb motiu del concert al Palau, protagonitzada per Sofía Martínez.
(fotografia de l’Orfeó Català ©Ricardo Ríos Visual Art)