L’Orfeó Català es posiciona com a eix central de la Fundació OC-PMC, amb la materialització de dues novetats que consoliden i projecten la renovada entitat.
La Filharmònica de Berlín i l'Orfeó Català, sota la direcció de Sir Simon Rattle, obriran la propera temporada de Palau 100.
La Fundació OC-PMC presenta la seva nova identitat corporativa, que uneix per primera vegada sota la mateixa marca el Palau de la Música i l'Orfeó Català.
L'Orfeó Català es posiciona com a eix central de la Fundació OC-PMC, amb la materialització de dues novetats que consoliden i projecten la renovada entitat.
Des de la vessant artística, i d'acord amb la voluntat d'excel·lència, l'Orquestra Filharmònica de Berlín (Berliner Philharmoniker), torna al Palau de la Música i ho fa amb el seu director titular, Sir Simon Rattle, per actuar per primera vegada a la història amb l'Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau. Aquest esdeveniment excepcional i històric obrirà la nova temporada de Palau 100, que tindrà lloc l'1 de juliol de 2013, amb un programa que oferirà el Requiem de Fauré i la Segona Simfonia de Schumann.
D'altra banda, des de la vessant institucional, la Fundació OC-PMC renova la seva identitat corporativa, que uneix per primera vegada sota la mateixa marca l'Orfeó Català i el Palau de la Música Catalana, tot potenciant les seves sinergies. Aquesta relació entre l'Orfeó (com a Associació i com a cor, amb els seus valors fundacionals i institucionals) i el Palau de la Música Catalana (icona del Modernisme i Patrimoni Mundial) és el que dóna singularitat a l'entitat, tot convertint-la en un dels símbols més genuïns de la cultura catalana. La nova marca situa el Palau i l'Orfeó a l'escena cultural i institucional, projectant una identitat unitària i sòlida, a més de reforçar la seva missió: promoure la pràctica i la formació musical, el patrimoni i la cohesió social i cultural del país.
La nova marca, dissenyada per l'estudi Clase Bcn (fundat per Claret Serrahima) parteix de l'essència de l'Orfeó Català: de la seva simbologia com a cor, així com també incorpora referències abstractes a l'edifici del Palau de la Música Catalana. Aquesta nova identitat s'anirà implementant progressivament a tots els suports de difusió de la Fundació, entre els quals avui es publica la nova versió del web del Palau de la Música, que, a més del canvi d'imatge, ha renovat els continguts, el programari, la programació i la navegació per adaptar-la a les noves necessitats i millorar-ne el posicionament.
Balanç dels dos darrers anys i projectes de futur
En l'equador del període de presidència de Mariona Carulla, i del primer any d'implementació del Pla Estratègic presentat per al 2011-2015, les principals fites que ha dut a terme la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música, i que constaven al programa electoral, són:
- Projectar i situar l'Orfeó Català en la centralitat del projecte de la Fundació OC-PMC. Això s'ha materialitzat mitjançant diversos eixos:
- La consolidació del Cicle Coral Orfeó Català, que ja en la seva tercera edició el 2013, contribueix a desvetllar l'interès del públic envers el cant coral, amb la garantia de la qualitat i d'acord amb l'esperit fundacional de l'entitat, i amb l'objectiu d'oferir un representació notable de cors del país i de fora.
- La millora qualitativa dels cors de la casa, amb la potenciació de la formació dels cantaires i la unificació de la direcció de l'Orfeó Català i del Cor de Cambra del Palau sota el mestratge de Josep Vila i Casañas amb l'objectiu de crear sinergies i establir un règim de col·laboracions entre les dues formacions. Tots dos cors es reforcen mútuament per créixer i desenvolupar un projecte artístic sòlid i estable.
- L'Orfeó Català com a ambaixador de la música i la cultura catalanes, amb l'intercanvi amb altres cors del territori per arribar a diferents poblacions catalanes, a la vegada que es dóna l'oportunitat a altres cors del país d'actuar al Palau de la Música Catalana.
- Situar l'Orfeó Català al panorama artístic internacional: el juny del 2013 l'Orfeó viatjarà a Viena amb el Cor de Cambra del Palau, per interpretar els Gurrelieder a la Konzerthaus amb Kent Nagano i la Wiener Symphoniker, i el juliol actuarà amb la Filharmònica de Berlín, sota la batuta de Simon Rattle, per interpretar el Requiem de Fauré.
- La presència de l'Orfeó Català en la nova imatge corporativa de la Fundació.
- La presència musical, social i ciutadana de l'Orfeó Català, com la participació en el documental BCN3D de Manuel Huerga, la col·laboració en el Disc de La Marató 2012, el concert de Nadal a la plaça del Rei i el concert de l'Onze de Setembre.
- Unificar la gestió de les 3 entitats (Associació, Consorci i Fundació) en una sola Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana per tal d'optimitzar la gestió, rendibilitzar els recursos i garantir-ne la transparència. Aquesta nova Fundació, unificada el gener del 2012, integra per primera vegada en el seu òrgan de govern a representants de l'Orfeó Català, de les institucions que hi havia al Consorci i del recent creat Consell de Mecenatge.
- Potenciar l'Escola Coral, d'una banda amb el doblament del pressupost, i de l'altra, la integració de l'Escola Coral a l'edifici del Palau, posant de manifest la centralitat dels cors i el projecte pedagògic.
- Situar el Palau de la Música Catalana entre els auditoris de prestigi: el desembre de 2011 va entrar a formar part de l'European Concert Hall Organization (ECHO), l'associació dels principals auditoris d'Europa, que constitueix una plataforma per a l'intercanvi obert i la reflexió conjunta sobre les oportunitats, les novetats i els reptes compartits en la vida de les sales de concerts del segle XXI.
- Crear el Centre de Documentació, que engloba la Biblioteca i Arxiu de l'Orfeó Català. Un centre de referència quant a tractament dels seus fons i col·leccions musicals, i afavorint un millor accés als seus continguts, alhora que ofereix noves activitats de difusió per a tots els públics. El proper mes de gener es començarà a difondre el nou projecte.
Pel que fa a la vessant artística, de gestió i projectes concrets:
- Desenvolupament d'un Projecte Artístic amb personalitat pròpia per a la temporada 2012-13 que obre un nou camí en la programació del Palau per mitjà de cinc propòsits artístics que interactuen entre si: l'excel·lència, la centralitat dels cors, el compromís amb la creació contemporània, l'atenció als intèrprets del nostre país i la voluntat d'atreure nous públics al Palau. Per materialitzar el projecte, s'ha creat el primer llibre de la temporada 2012-2013, que recull la proposta artística de la Fundació OC-PMC i que permet visualitzar la unitat de la programació pròpia centrada en la música clàssica, en un entorn únic i singular, com és el Palau de la Música Catalana, Patrimoni Mundial i seu de l'Orfeó Català.
- Pel que fa a gestió, cal destacar les mesures d'augment d'ingressos i la reducció de despeses centrades en la contenció i la viabilitat de l'estructura global de la casa. El desembre de 2012 la suma de les mesures aplicades suposa una reducció del 20% de la despesa estructural del Palau. Properament s'hauran de dur a terme obres de climatització i manteniment de l'edifici.
- Desenvolupament del Projecte Social, des del 2011, a través de l'Escola Coral, amb proves pilot que han consistit a crear cors en entitats socials i escoles al Districte de Ciutat Vella que tenen un percentatge important de població en situació de vulnerabilitat social. El proper mes de gener es presentarà el projecte complet i les línies de futur.
- Desenvolupament del nou Projecte Educatiu de la Fundació OC-PMC. Un programa global que la institució posa en marxa i que dialoga amb la programació del Palau i el seu patrimoni. L'objectiu és consolidar un projecte educatiu propi, tot fomentant la participació del públic, la relació entre diferents generacions, la interacció amb altres disciplines i amb les programacions de la casa, la potenciació del patrimoni artístic i l'edició de materials i sessions formatives.