Jörg Widmann dirigeix una estrena mundial pròpia al Palau de la Música Catalana amb l'Orfeó Català el dissabte 18 de febrer
El concert inclourà la ‘Setena Simfonia’ de Beethoven i dues obres més del mateix Widmann, amb la participació de Carolin Widmann
Dissabte que ve, 18 de febrer (Sala de Concerts, 20 h), el compositor, clarinetista i director alemany Jörg Widmann tornarà al Palau de la Música Catalana per dirigir l’Orfeó Català (Pablo Larraz, director) amb l’estrena absoluta de la fantasia per a cor i orgue Variacions sobre El cant dels ocells, obra d'encàrrec del Palau de la Música Catalana a Jörg Widmann, amb l’organista Juan de la Rubia. El programa del concert presenta també la Setena Simfonia de Beethoven a càrrec de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), formació que Widmann dirigirà per primera vegada. El concert, corresponent al cicle Palau 100, presenta a més dues obres de Widmann, Con brio i Concert per a violí núm. 2, amb Carolin Widmann com a solista convidada.
Sobre Jörg Widmann
Jörg Widmann és, actualment, un dels compositors europeus vius amb més encàrrecs. Aquesta temporada es presenta com a compositor visitant amb l’Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo, Orquestra Simfònica de la Ràdio Finlandesa i amb l’Orchestre Philharmonique de Radio France. Recentment ha estat compositor convidat del Palau de la Música Catalana les temporades 2019-2020 i 2020-2021, i contemporàniament al Carnegie Hall de Nova York, ocupant la càtedra Richard i Barbara Debs. Va ser el primer compositor convidat en la història de la Gewandhaus de Leipzig la temporada 2017-2018. En anteriors temporades ha estat artista en residència a nombrosos festivals i programacions com els Festivals de Salzburg, Lucerna o Berna, la WDR Sinfonieorchester, la Simfònica de Bamberg, la Tonhalle de Zurich, BOZAR, Elbphilharmonie, Konzerthaus de Viena, Opera de Frankfurt i Philharmonie de Colònia.
Les obres de Widmann s’interpreten amb regularitat de la mà de directors del prestigi de Daniel Barenboim, Daniel Harding, Valery Gergiev, Kent Nagano, Christian Thielemann, Mariss Jansons, Andris Nelsons i Simon Rattle i han estat estrenades per orquestres com les Filharmòniques de Viena, Berlín i Nova York, entre d’altres. La seva òpera Am Anfang d’Anselm Kiefer i Jörg Widmann es va estrenar el 2009 en la celebració del vintè aniversari de l’Opéra Bastille, en què Widmann va intervenir com a compositor, clarinetista i hi va debutar com a director. La seva òpera Babylon va ser estrenada la temporada 2012-2013 a la Òpera de Baviera, a Munich, sota la batuta de Kent Nagano. Amb motiu de la inauguració de l’Elbphilharmonie a Hamburg, Jörg Widmann va escriure l’oratori Arche que es va estrenar en els concerts inaugurals, el 2017 de la mà de 300 interprets i, novament, sota la batuta de Kent Nagano.
Widmann és un dels músics que millor sap entendre i dialogar amb la tradició, tal i com es manifesta en les seves creacions, i és un dels artistes més versàtils de la seva generació. Va estudiar composició amb Kay Westermann, Wilfried Hiller i Wolfgang Rihm. Les seves obres continuen rebent nombrosos premis, com el Premi Elise L. Stoeger de la Chamber Music Society del Lincoln Center (2009), Premi Paul Hindemith el 2001, Premi Arnold Schönberg de l’Arnold Schönberg Center de Viena i Deutsches Symphonie-Orchester de Berlín (2004) i el premi de composició de la SWR Sinfonieorchester de Baden-Baden i Friburg i el Premi de Composició Claudio Abbado de la Berliner Philharmoniker Academy (2006).
Sobre el concert de dissabte
Beethoven protagonitzarà l’inici i el final del concert tancant un cercle que començarà amb l’obra de Widmann Con brio, “una obra orquestral destinada a prologar un concert en què s’havien d’interpretar, precisament, les Simfonies Setena i Vuitena de Beethoven”, segons el què explica la periodista musical Ana María Dávila al programa de mà del concert. Encarregada pel director Mariss Jansons, l’obra evoca “la sonoritat beethoveniana pel seu frenesí festiu, constitueix tot un desafiament per als executants, obligats a fer ús de tècniques interpretatives no convencionals. Definida per l’autor com un «exercici de fúria i insistència rítmica», s’ha convertit en una de les obres orquestrals del segle XXI més interpretades a les sales de concerts”. La Setena de Beethoven tancarà la vetllada. En la seva estrena, el 8 de desembre de 1813 a Viena, el públic “es va veure sacsejat per la força sobrehumana i tel·lúrica d’aquesta obra inexplicable, sovint definida com a dionisíaca, audaç, exultant i d’un vigor rítmic extraordinari. Richard Wagner en digué que era «l’apoteosi de la dansa», però també que expressava «l’alegria, que amb una omnipotència orgiàstica ens porta a través de tots els espais de la natura»”, explica Dávila.
Entremig s’interpretarà el Concert per a violí núm. 2 que Widmann va dedicar a la seva germana, la violinista Carolin Widmann, que en serà la solista. Tot un repte interpretatiu que des del primer moviment “es presenta com un camí d’exploració que fa l’instrument de la seva pròpia veu”. Carolin Widmann és una artista versàtil amb una activitat que abasta el gran concert clàssic, recitals com a solista, una gran varietat de música de cambra, actuacions amb instruments antics i la direcció de l’orquestra des del violí. A continuació l’Orfeó Català estrenarà Variacions sobre El cant dels ocells, per a cor i orgue amb Juan de la Rubia al teclat de l’orgue Walcker del Palau. Es tracta d’una obra “de gran exigència virtuosística i en la qual l’autor vol que l’oient experimenti d’una manera nova aquesta mena «d’himne secret català», com ell el defineix, alhora misteriós i fascinant per la manera com «la proclamació de felicitat del text, en què més de trenta espècies d’ocells celebren el naixement de Crist, harmonitza perfectament amb la melancolia etèria i brillant de la melodia»”. Sobre aquesta obra encàrrec del Palau, Jörg Widmann diu sentir-se “estretament vinculat a la ciutat de Barcelona i al magnífic temple de la música, al Palau de la Música Catalana. Quan em van demanar que escrivís una peça per a aquest lloc tan especial, el seu orgue barroc i el meravellós cor Orfeó Català, vaig pensar immediatament a l'antiga cançó popular i nadalenca catalana «El cant dels ocells»”.
Una hora abans de l’inici del concert (19 h, Petit Palau, entrada lliure) tindrà lloc la sessió divulgativa “Parlem de...” entorn el concert a càrrec d’Ana María Dávila.
Podeu veure aquí la nova càpsula divulgativa de Perspectives Musicals de la plataforma Palau Digital amb motiu del concert.
(fotografia de Jörg Widmann ©Marco Borggreve)