Jordi Savall torna al Palau de la Música Catalana, en el marc del Festival Clàssics, per interpretar i dirigir un programa al voltant de la variació i la improvisació al Renaixement i el Barroc
Dimarts que ve, 9 de novembre (Sala de Concerts, 20 h), el violagambista català Jordi Savall, al capdavant del seu conjunt Hespèrion XXI, oferirà al Palau de la Música Catalana, en el marc del Festival Clàssics, el programa Follies, Batalles & Planys. Corresponent també al cicle Palau Fronteres, el concert girarà al voltant de la variació i de la improvisació instrumentals al final del Renaixement i el Barroc, amb músiques d’alguns dels millors compositors del Renaixement, tant d’aquí com de fora, dels quals Savall és especialista. Un concert que proposa emocions intenses a partir d’una gran varietat de recursos purament instrumentals en mans de Jordi Savall, una de les personalitats musicals més polivalents de la seva generació i especialista en música antiga.
El concert inclourà, doncs, aquestes variacions i improvisacions, “pràctiques que foren conegudes com a gloses, disminucions o diferencias, i que normalment es feien sobre temes musicals de llarga tradició”, explica la doctora en musicologia i cantant Aurèlia Pessarrodona. Dins l’àmbit de la dansa s’interpretaran obres de Diego Ortiz, Marin Marais, Gaspar Sanz, Santiago de Murcia, Juan García de Zéspedes, diverses peces de Baltasar Jaime Martínez Compañón que figuren al Còdex Trujillo del Perú i la romanesca Greensleeves to a ground (anònim). Em l’àmbit de pràctiques molt relacionades amb la improvisació a l’àrea anglesa, sobretot al voltant de la lyra-viol, s’interpretaran peces del Musical humors de Tobias Hume i de l’anònim Manchester gamba book, “repertori que Savall ha ajudat a difondre”. I també, al bell mig del concert, el Concert XLIV à deux violes égales, una peça de Tombeau les Regrets de Jean de Sainte-Colombe (el pare), “obra d’enorme intensitat emotiva que serveix d’oasi emocional entre tant de bullici”.
Aquest concert està inclòs en la programació del tercer Festival Clàssics, que se celebra del 5 de novembre al 21 de desembre a Barcelona, i que enguany gira entorn de la ira. El certamen està organitzat per La Casa dels Clàssics, un espai que reivindica la vigència dels clàssics de tots els temps i els divulga en tots els llenguatges i formats possibles, entre un públic ampli, divers i transversal.
Jordi Savall (Igualada, 1 d’agost de 1941) fa més de cinquanta anys que dona a conèixer al món meravelles musicals abandonades en la foscor de la indiferència i de l’oblit. Dedicat a la recerca d’aquestes músiques antigues, les llegeix i les interpreta amb la seva viola de gamba, o com a director. Les seves activitats com a concertista, pedagog, investigador i creador de nous projectes, tant musicals com culturals, el situen entre els principals artífexs del fenomen de revaloració de la música històrica. És fundador, juntament amb Montserrat Figueras, dels grups musicals Hespèrion XXI (1974), La Capella Reial de Catalunya (1987) i Le Concert des Nations (1989), amb els quals explora i crea un univers d’emocions i de bellesa, i les projecta al món i a milions d’amants de la música. Amb la seva fonamental participació en la pel·lícula d’Alain Corneau Tous les matins du monde (1991, César a la millor banda sonora), la seva intensa activitat concertística (140 concerts a l’any), discogràfica (6 enregistraments anuals) i amb la creació del seu propi segell, Alia Vox, fundat conjuntament amb Montserrat Figueras el 1998, Jordi Savall demostra que la música antiga no ha de ser necessàriament elitista i que interessa a un públic de totes les edats cada vegada més divers i més nombrós.
La seva ingent tasca de concerts i enregistraments pot ser definida com un assumpte “no simplement de recuperació musical, sinó més aviat d’una reanimació creativa”, en paraules del crític Allan Kozinn de «The New York Times» (2005). Ha enregistrat i editat més de 230 discos de repertoris de música medieval, renaixentista, barroca i del Classicisme, amb una especial atenció al patrimoni musical hispànic i mediterrani, que han estat mereixedors de moltes distincions, com els Midem Awards, International Classical Music Awards i un Grammy Award. La seva fecunda carrera musical ha estat mereixedora de les més altes distincions nacionals i internacionals.
Hespèrion XXI és avui dia una referència ineludible per comprendre l’evolució de la música en el període que va des de l’edat mitjana fins al Barroc. La seva tasca de recuperació d’obres, partitures, instruments i documents inèdits té un doble valor incalculable: d’una banda, el rigorós treball de recerca aporta noves dades i interpretacions sobre els coneixements històrics d’una època i, de l’altra, l’exquisida qualitat de les interpretacions posa a l’abast del públic la possibilitat de gaudir amb naturalitat de la delicadesa estètica i espiritual pròpia de les obres d’aquell temps. El seu repertori inclou, entre d’altres, obres del repertori sefardita, romances castellans, peces del Segle d’Or espanyol i de l’Europa de les nacions. Amb més de 60 CD publicats, avui per avui la formació ofereix concerts per tot el planeta i és membre habitual als grans festivals internacionals de música antiga.
(fotografia de Jordi Savall ©David Ignaszewski)