John Eliot Gardiner torna al Palau amb les seves formacions en el concert de cloenda de Palau 100 amb un exigent programa de música barroca alemanya
El cicle Palau 100 acomiada la seva edició 2021-22 amb un dels concerts més esperats de la temporada, el retorn a la Sala Modernista de John Eliot Gardiner al capdavant del Monteverdi Choir i els English Baroque Soloists (8 de juny, 20 h). En aquesta ocasió, el director britànic i les seves prestigioses formacions, considerades de les millors del món, oferiran un programa dedicat monogràficament al Barroc alemany, amb motets de Schein i Schütz, fundador de la gran tradició musical germànica que culmina amb J. S. Bach, de qui també s’interpretaran dues peces.
“Joies corals d’una refinada complexitat i que requereixen un talent colossal per part dels intèrprets: vigor, virtuosisme, delicadesa i sensibilitat musical adobades amb una tècnica formidable, per evocar l’ampli ventall d’atmosferes i emocions, i l’esperit que embolcalla cadascun dels passatges d’aquestes obres”, segons el que explica el periodista i crític musical Xavier Chavarria en el programa de mà del concert.
El concert del dimecres serà sens dubte un esdeveniment musical pera a la ciutat amb unes obres que suposen “magnífics exemples de música religiosa barroca luterana, caracteritzades per una sobrietat musical, una austeritat de mitjans i un recolliment espiritual allunyats dràsticament de l’efervescent música catòlica de l’època. Una música que ens convida a transcendir el mer paper d’oïdors, per empapar-nos d’una espiritualitat i d’un món sonor que fa segles que va desaparèixer però que és als gens del nostre patrimoni artístic i cultural”.
De Heinrich Schütz, considerat el primer gran compositor alemany de la història, iniciador del barroc a centreeuropa, i precursor de la música de Bach i de tot el barroc germànic s’oferiran algunes de les obres del seu “exquisit” corpus de música religiosa, entre les quals les Exèquies Musicals, compostes l’any 1636 per al funeral del príncep Heinrich Posthumus von Reuss, “un monumental catàleg de retòrica musical on es combinen sàviament el melodisme de l’incipient gènere operístic amb les efervescències sonores de la polifonia veneciana, en una mena de rèquiem germànic de gran delicadesa i emoció. Un cant intimista i emocionat a la fugacitat de la vida, una visió resignada del destí expressada amb una gran devoció, amb tendresa i joia continguda, i una esperança irrenunciable en Déu.”
La música de Schütz conviurà amb Da Jakob vollendet del seu col·lega, coetani estricte, Johann Hermann Schein, que va ser kantor a l’església de Sant Tomàs de Leipzig cent anys abans que Bach.
El concert clourà amb dues peces de Bach. Actus tragicus, una de les dues cantates fúnebres que el kantor de Leipzig va compondre i que crea un clima sonor plàcid, de serenor i de tendresa i el motet fúnebre O Jesu Christ, mein Lebens Licht.
La tasca de John Eliot Gardiner com a fundador i director artístic de les formacions Monteverdi Choir, English Baroque Soloists (EBS) i Orchestre Révolutionnaire et Romantique (ORR) l’ha convertit en una figura clau, tant en el renaixement de la música antiga com en la pràctica de la interpretació històricament informada. Gardiner és convidat habitual de les principals orquestres simfòniques del món, amb les quals dirigeix repertori dels segles XVI al XX, també ha dirigit produccions d’òpera als principals teatres del mon. El seu ampli repertori queda recollit en un ampli catàleg d’enregistraments guardonats amb les seves formacions i altres orquestres capdavanteres amb segells principals i també amb el seu propi segell: Soli Deo Gloria. Té dos premis Grammy i ha rebut més premis Gramophone que qualsevol altre artista viu. El director anglès manté una estreta relació amb el Palau de la Música Catalana iniciada el 1988 amb la interpretació de la Passió segons sant Mateu de J. S. Bach; des d’aleshores s’han viscut nits històriques sota la seva batuta, com la commemoració dels 200 aniversari de la mort de W. A. Mozart el 1990 o la integral de les Simfonies de Beethoven el febrer de 2020, un mes abans de l’inici de la pandèmia, en la que va ser la seva darrera actuació al Palau. Podeu veure aquí el vídeo de resum de l’esmentada històrica Integral de les Simfonies de Beethoven amb declaracions del mateix Gardiner i de l'equip directiu del Palau.
El Monteverdi Choir és, des de la seva fundació als anys seixanta del segle passat, un referent del món de la música coral. Mitjançant una combinació de tècnica elaborada, interpretacions històricament informades i una profunda consideració visual de les actuacions, el Cor aporta constantment noves perspectives, actualitzacions i dramatúrgies en les seves aparicions arreu del món.
El membres dels English Baroque Soloists, formació formada per Gardiner el 1978, dominen tant les interpretacions de cambra com les simfòniques i operístiques i es caracteritzen per un estil càlid i incisiu que es reconeix a l’instant. Formen una de les principals orquestres d’instruments d’època i han tocat a molts dels espais musicals més prestigiosos del món, com ara el Teatro alla Scala de Milà, Concertgebouw d’Amsterdam i Sydney Opera House.
Podeu veure aquí la nova càpsula divulgativa de Perspectives Musicals amb motiu del concert protagonitzada per Xavier Chavarria.
(fotografia de John Eliot Gardiner ©Richard Termine)