Iveta Apkalna, organista titular de l’Elbphilharmonie d’Hamburg i reconeguda internacionalment, torna al Palau de la Música Catalana diumenge, 14 de febrer
El concert presentarà també dues peces per a orgue i cor amb la participació del Cor de Noies de l’Orfeó Català
El concert es dedicarà a Àlex Honrubia Gil (1999-2021), cantaire de l’Orfeó Català que ha mort avui a Barcelona
El proper diumenge, 14 de febrer de 2021 (Sala de Concerts, 18 h), Iveta Apkalna, organista letona titular de l’orgue Klais de l’Elbphilharmonie d’Hamburg i una de les més reconegudes organistes del món, tornarà al Palau de la Música Catalana després del seu debut a la sala modernista amb obres de Philip Glass la temporada 2018-19. A més del recital d’Apkalna amb obres del Barroc, transcripcions i peces contemporànies, la instrumentista acompanyarà el Cor de Noies de l’Orfeó Català, que dirigeix Buia Reixach, amb els motets Veni Domine i Laudate Pueri de Felix Mendelssohn. Aquesta suposa una gran oportunitat per a la formació femenina d’actuar al costat d’artistes de gran reconeixement internacional. El Cor de Noies tindrà a més a més una altra intervenció a cappella amb el cor dels tres àngels “Hebe deine Augen auf” de l’oratori Elies de Mendelssohn.
Quant al recital en solitari, Iveta Apkalna iniciarà el concert amb dues transcripcions per a orgue. La primera és la Fanfare pour précéder ‘La Péri’ de Paul Dukas, transcrita per M. Machella, peça que obria el ballet La Péri que imitava les fanfares per a orquestra d’instruments de metall que Wagner va compondre per al Festival de Bayreuth. La segona és la Legende Nr. 1-Die Vogelpredigt des Hl. Franziskus de Franz Liszt, transcrita per G. Berger, obra per a piano del seu catàleg d’obres religioses. L’obra recull l’episodi de sant Francesc d’Assís predicant als ocells, en què els “trinats, escales i arpegis evoquen el cant i aleteig dels ocells en una obra descriptiva i colorista”, explica la periodista especialitzada en música Lourdes Morgades al programa de mà del concert.
L’organista també oferirà la Fantasia en Sol major, BWV 572 de J. S. Bach, per a orgue sol, “una fantasia sense fuga que ha arribat fins a nosaltres gràcies a les còpies que en van fer els alumnes de Bach”, explica Morgades. Apkalna clourà el concert amb l’obra contemporània Hymnus del letó Pēteris Vasks, dedicada a l’organista, encarregada el 2018 per la Filharmònica de Los Angeles i estrenada el maig del 2019 a la ciutat americana. “Aleshores, Vasks va demanar que al programa de mà no es digués res sobre l’obra perquè el públic la pogués escoltar sense cap idea preconcebuda. En l’estrena a Europa, el juny del 2019 a la Kölner Philharmonie, es va respectar la voluntat de Vasks i en aquesta interpretació al Palau de la Música, també ho farem”, escriu Morgades.
El concert, corresponent al cicle La Casa dels Cants, constitueix per al públic del Palau una nova oportunitat per gaudir de l’orgue Walcker de la Sala de Concerts, construït entre els anys 1906 i 1908 i restaurat el 2003 per Gerhard Grenzing.
El concert de diumenge es dedicarà a Àlex Honrubia Gil (1999-2021), cantaire de l’Orfeó vinculat a la família coral de l’Orfeó Català des dels 8 anys, que ha mort avui a Barcelona. Molt estimat per tothom, també va ser membre de la Junta Directiva de l’Orfeó Català entre el novembre del 2017 i l’octubre del 2019.
Sobre els intèrprets
Des del 2017 Iveta Apkalna és l’organista titular de l’orgue Klais de l’Elbphilharmonie d’Hamburg; el mes de setembre del 2018 Berlin Classics va publicar l’àlbum Light & dark, el seu primer àlbum en solitari enregistrat amb aquest orgue. Des del seu debut amb la Berliner Philharmoniker sota la batuta de Claudio Abbado l’any 2007, Iveta Apkalna ha actuat amb diverses de les principals orquestres del món, com la Simfònica de la Ràdio de Baviera, Royal Concertgebouw Orchestra, Filharmònica de Los Angeles i l’Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia. Ha col·laborat amb directors de renom, com Mariss Jansons, Marek Janowski, Kent Nagano, Thomas Hengelbrock, Gustavo Dudamel, Sir Antonio Pappano i Andris Nelsons, i ha actuat amb freqüència als festivals de Lucerna, Rheingau, Castell de Ludwigsburg i de Schleswig-Holstein. Al llarg de la seva carrera, ha obtingut el reconeixement internacional en premis i concursos. Va estudiar piano i orgue a l’Acadèmia de Música J. Vitols de Letònia i va continuar els seus estudis a la Guildhall School of Music and Drama de Londres i a l’Acadèmia Nacional de Música i Belles Arts de Stuttgart.
El Cor de Noies de l’Orfeó Català, fundat l’any 2000, va participar la temporada 2016-17 en el Projecte Heimat, amb el Mädchenchor Hannover, sota la direcció de Simon Halsey. El 2018 va actuar per primera vegada al Festival Grec interpretant l’òpera El monstre al laberint de J. Dove, juntament amb els cors de l’Orfeó Català i la JONC. El 2019 va debutar a la Philharmonie de Berlín, convidat al projecte coral Vocal Heroes de la Berliner Philharmoniker i va interpretar El somni d’una nit d’estiu de F. Mendelssohn al Festival Castell de Peralada amb la Mahler Chamber Orchestra & Friends i la narradora María Valverde, tots dirigits per Gustavo Dudamel, i a l’Auditori de Barcelona la Tercera Simfonia de Mahler juntament amb el Cor Infantil de l’Orfeó Català i l’Orquestra Filharmònica d’Israel, sota la direcció de Zubin Mehta. També, presentat per Catalunya Música, el Cor de Noies de l’Orfeó Català va ser un dels finalistes al concurs de cors amateurs Let the Peoples Sing, organitzat per la UER, que es va celebrar l’octubre del 2019 al Palau de la Música Catalana i per primera vegada a Espanya. L’any 2020 el Cor va actuar en l’espectacle interdisciplinari Erritu de KuKai Dantza al Mercat de les Flors i va ser convidat a acompanyar la cantant Noa al seu recital al Palau de la Música. Durant l’actual temporada 2020-21, ha interpretat El somni d’una nit d’estiu de F. Mendelssohn i l’estrena de Les trompetes de la mort de M. Timón amb l’OSV, sota la direcció de Víctor Pablo Pérez.