DUDAMEL, Gustavo (c)Antoni Bofil

El Cor del Gran Teatre del Liceu i el Cor de Cambra del Palau s’uniran per actuar en la gira europea de Fidelio que arribarà al Gran Teatre del Liceu els dies 26 i 27 de maig i després viatjarà a París (31 de maig) i Londres (3 de juny).

Prèviament, el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana donarà el tret de sortida del tour de Fidelio els dies 16 i 17 de maig al Walt Disney Concert Hall de Los Angeles, amb Gustavo Dudamel i LA Phil.

Gustavo Dudamel completa la seva estada a Barcelona amb una cimera internacional de gran impacte social.

Finalment, el 28 de maig Dudamel tornarà al Palau per oferir el concert de la Simfonia del Nou Món de Dvořák al cicle Palau 100.

El reconegut mestre Gustavo Dudamel aterra a Barcelona al capdavant de la seva orquestra americana, LA Phil de Los Angeles, amb l’òpera Fidelio de Beethoven. Una versió que inclou una innovadora producció semiescènica inclusiva, creada tant per a públic sord com oient i que té el segell del director Alberto Arvelo. La producció s’haurà representat prèviament a Los Angeles, al Walt Disney Concert Hall els propers 16 i 17 de maig, amb participació del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana (Xavier Puig, director). Serà la quarta vegada que el Cor de Cambra del Palau col·labora amb el prestigiós director i la primera amb l’Orquestra Filharmònica de Los Angeles (LA Phil), de la qual Dudamel és director des de fa més de quinze anys. Una gira d’altíssima exigència que suposa un reconeixement a l’excel·lència i la qualitat de la formació del Palau.

En la gira de Fidelio per Europa s’uniran el Cor del Gran Teatre del Liceu i el Cor de Cambra del Palau en la part vocal. La primera parada serà Barcelona, al Gran Teatre del Liceu (26 i 27 de maig). La gira continuarà a la Philharmonie de París (31 de maig) i finalitzarà al Barbican de Londres (3 de juny).

Es tracta d’una producció innovadora de l’única òpera de Beethoven, ja que ha estat creada tant per a audiències sordes com oients, estrenada el 2022 en coproducció amb el destacat Deaf West Theatre de Los Angeles i que compta també amb el cor veneçolà Coro de Manos Blancas, un programa d’El Sistema que ofereix accés a la pràctica musical a nens amb discapacitat. Per preparar la producció, el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana farà un treball previ d’una setmana a Los Angeles amb Dudamel i la seva orquestra. Aquesta producció de Fidelio, interpretada íntegrament en llengua de signes internacional, ofereix un nou enfocament de l’última òpera de Beethoven i també possibilita als espectadors sords i amb problemes d’audició un accés sense precedents al món de la música. A les funcions del Liceu, a més, hi haurà prèviament una explicació en llengua de signes catalana. Pel que fa al càsting, posaran veu a aquesta història els solistes Tamara Wilson, Andrew Staples, James Rutherford, Patrick Blackwell, Shenyang, Gabriella Reyes i David Portillo.

Fidelio, òpera en dos actes de Ludwig van Beethoven, amb llibret de Joseph von Sonnleithner basat en el drama francès Leonore o l’amour conjugal de Jean-Nicolas Bouilly (1798), es va estrenar a Viena, al Theater an der Wien, el 1805, sense èxit (la ciutat estava ocupada pels francesos), i en una segona versió, amb el llibret revisat per Stephan von Breuning, el 1806. La versió definitiva, en què va intervenir el llibretista Georg Friedrich Treitschke, es va estrenar amb èxit al Kartnertortheater el 1814. L’acció transcorre a Sevilla, durant el segle XVII, en una terrible presó militar governada pel cruel Don Pizarro, que hi té presoner secretament el seu pitjor enemic, Florestan, que s’ha atrevit a proclamar unes veritats que el delaten. Leonore, magnífica encarnació de la muller valenta i enamorada, sospita que el seu marit, el desaparegut Florestan, s’hi troba injustament empresonat. Es disfressa d’home, amb el nom de Fidelio, i es guanya la confiança del carceller Rocco –personatge bo i de gran dignitat personal– en un intent desesperat de salvar el marit. Les primeres escenes segueixen el to i l’estructura del singspiel –Marzelline, la filla de Rocco, s’enamora de Fidelio creient que és un noi–, però aviat l’òpera es converteix en un esplèndid oratori que celebra la força de l’amor i la puresa que venç el sofriment i la injustícia.

Gustavo Dudamel i la seva orquestra també faran gira per Europa amb una altra producció: la Simfonia del Nou Món de Dvořák. Aquesta cita tindrà lloc al Palau de la Música Catalana el 28 de maig (Sala de Concerts, 20 h), corresponent al cicle Palau 100, el cicle estrella del Palau. El concert fa un gest envers els pròxims Jocs Olímpics de París presentant la Fanfara olímpica de John Williams, que es va compondre per als Jocs de Los Angeles del 1984. Aquest programa també arribarà precisament a diverses ciutats europees que han estat olímpiques en el passat: Londres (2 de juny) i París (30 de maig). El programa del concert es completa amb l’esmentada Simfonia núm. 9, “del Nou Món” de Dvořák i l’obra de Gabriela Ortiz, Altar de corda, una estrena interpretada per la violinista espanyola María Dueñas, jove virtuosa del violí a qui està dedicada la composició.

Una cimera internacional amb impacte social

A aquestes dues produccions, s’hi suma un altre gran esdeveniment amb presència de Gustavo Dudamel a Barcelona, amb la voluntat de demostrar com la música i els programes d’educació musical generen canvis positius a la societat i traspassen fronteres, en aquest cas mitjançant el seu projecte Chors of Harmony. La iniciativa es vertebra amb la YOLA (Youth Orchestra Los Angeles) i va ser creada fa disset anys per LA Phil i liderada pel mateix Dudamel amb l’objectiu de garantir que tots els joves tinguin un accés equitatiu a la pràctica de la música.

Durant tres dies, més d’un centenar de joves de la YOLA i d’altres projectes musicosocials nacionals i internacionals, així com una representació d’intèrprets de conservatoris i escoles superiors, amb la col·laboració amb la Fundación d’Acción por la Música, juntament amb el Cor Manos Blancas (vingut de Veneçuela i que integra infants i joves amb diversitat funcional), els cors de Palau Vincles (el projecte social del Palau) i el Cor Infantil Xamfrà, duran a terme un conjunt d’assajos i activitats complementàries a les instal·lacions de l’ESMUC.

Aquest projecte, anomenat Chors of Harmony, culminarà el 27 de maig (Sala de Concerts, 12 h) amb un assaig obert al Palau de la Música Catalana, amb Gustavo Dudamel i la YOLA acompanyats dels cors Infantil i Juvenil de Palau Vincles i el Cor Infantil de Xamfrà, amb els joves de YOLA.

Per la seva banda, el Liceu també realitzarà tallers amb la YOLA i el dia 25 de maig organitza una trobada amb l’equip artístic de Fidelio i amb membres de  FESOCA - Federació de Persones Sordes de Catalunya.

El Concert del 28 de maig al Palau de la Música Catalana compta amb el suport de la Fundació "la Caixa".

 

(fotografia de Gustavo Dudamel al Palau de la Música Catalana ©Toni Bofill)

 

Gustavo Dudamel i LA Phil arriben a Barcelona amb una producció inclusiva de ‘Fidelio’ de Beethoven, la ‘Simfonia del Nou Món’ de Dvořák i un projecte social de gran impacte de la mà del Palau i el Liceu