Grigory Sokolov torna per catorzena temporada consecutiva al Palau de la Música Catalana, amb obres de Chopin i Rakhmàninov
El proper dilluns, 15 de març (20 h), el pianista Grigory Sokolov, artista estimat del públic del Palau de la Música Catalana, oferirà un recital a la Sala de Concerts corresponent al cicle Palau Piano. Fidel a la cita barcelonina, aquesta suposarà la catorzena temporada consecutiva a l’escenari modernista. Aclamat com un dels millors pianistes actuals i darrer gran representant de l’època daurada del piano, Sokolov desplegarà tot el seu talent en un repertori centrat en dos dels seus autors de culte, Chopin i Rakhmàninov. Amb un coneixement profund d’un ampli repertori, les seves interpretacions poètiques prenen vida amb una intensitat mística. Els transcendents concerts de Sokolov esdevenen tot un regal commovedor i revitalitzador per a les orelles i l’ànima. Aquest concert també forma part del Barcelona Obertura Spring Festival.
El pianista rus iniciarà el recital amb Quatre Poloneses de Chopin, peces “d’estructura aparentment senzilla” però “d’execució molt difícil” que “exigeixen de l’intèrpret un gran sentit del ritme”, explica el musicòleg Manel Cereijo al programa de mà del concert. Sokolov seguirà amb 10 Preludis, op. 23 de Rakhmàninov. Dins l’extens catàleg del compositor rus, amb les obres per a piano “la seva capacitat creativa arribà a fites excepcionals”. “Rakhmàninov mai no va interpretar aquests 10 Preludis en una sola vetllada a causa de la seva gran exigència, per això ocasions com aquesta constitueixen un autèntic esdeveniment”, diu Cereijo.
Convidat habitual dels festivals i les sales de concerts més prestigiosos d’Europa, l’art carismàtic de Grigory Sokolov té el poder d’estimular la concentració del públic per obrir-li noves perspectives fins i tot en les obres més conegudes. Nascut a Leningrad (1950), amb setze anys va guanyar el primer premi del Concurs Txaikovski de Moscou i és un intèrpret que gaudeix de l’admiració tant del públic com de la crítica. Coneix millor que molts tècnics els pianos Steinway i n’examina la mecànica interna abans d’asseure’s a tocar un piano per primera vegada. Fins i tot el dia del concert treballa les hores prèvies per conèixer el piano a l’escenari. Deutsche Grammophon va publicar el 2015 el primer àlbum de Sokolov des de feia quasi vint anys (música enregistrada en directe el 2008 al Festival de Salzburg); el doble disc reflecteix l’amplitud i la profunditat del seu repertori amb obres de Mozart, Chopin i Bach, Chopin, Rameau i Skriabin. Després d’aquest disc, el gener del 2016 publicà un segon doble disc amb obres de Schubert i Beethoven, un repertori editat també en DVD amb un directe a la Philharmonie de Berlín. El 2017 publicà un CD amb el Concert per a piano núm. 23 de Mozart (amb la Mahler Chamber Orchestra, dirigits per Trevor Pinnock i gravat en directe a Salzburg el 2005) i el Concert per a piano núm. 3 de Rakhmàninov (amb la BBC Philharmonic Orchestra, dirigits per Yan Pascal Tortelier i gravat en directe a Londres el 1995), amb una gran acollida de la crítica. Aquest CD també inclou un vídeo amb el documental Grigory Sokolov, a conversation that never was, realitzat per Nadya Zhdanova. La seva gravació més recent, el 2020, combina un doble CD amb música de Beethoven i Brahms amb un DVD d’un concert en directe a Il Lingotto de Torí amb música de Mozart i Beethoven dirigit per Nadya Zhdanova.