Grigory Sokolov torna demà al Palau de la Música Catalana amb tres obres mestres de Beethoven, Brahms i Schumann
Demà dimarts, 22 de febrer (20 h) el pianista Grigory Sokolov, tornarà al Palau de la Música Catalana en la seva quinzena actuació a les temporades de la sala modernista. Una fidelitat i una “història d’amor extraordinària” entre un artista i el Palau, amb un públic fidel i nombrós que any rere any espera aquest recital que ja forma part del calendari pianístic imprescindible de la ciutat. En aquesta ocasió Sokolov, en el marc d’una gira per l’Estat espanyol, interpretarà les Quinze variacions i fuga per a piano en Mi bemoll major, op. 35, més conegudes com a Variacions heroica, perquè el tema musical és el mateix que el del moviment final de la Tercera Simfonia. Una música escrita el 1802, l’any en què Beethoven redacta el famós “testament de Heiligenstadt” confessant que la seva sordesa l’havia portat a plantejar-se el suïcidi.
Sokolov continuarà el recital amb Tres intermezzi, op. 11 de Johannes Brahms. “La influència de Clara Wieck-Schumann dins la composició de Brahms és present en aquestes peces escrites l’any 1892, dos anys després de la retirada formal del compositor. Els Tres intermezzi són un dels quatre darrers grups de peces per a piano que va escriure Brahms. El propi compositor les va anomenar “Tres cançons de bressol per al meu dolor””, segons el que explica la musicòloga Maria José Anglès al programa de mà del concert.
La peça que clourà el programa són Les Vuit fantasies per a pianoforte, op. 16, de Robert Schumann, coneguda amb el sobrenom de Kreisleriana és una de les obres més importants de la literatura pianística del Romanticisme. “Es tracta d’una obra tremendament virtuosa considerada per Schumann com la seva obra predilecta. Està formada per vuit peces totalment contrastants on basculen les emocions i els sentiments. Des de l’agitació a la calma passant pel terror o l’eufòria. Schumann va dedicar la publicació a Frédéric Chopin, tot i que estava adreçada al seu gran amor, Clara”.
Sobre Grigory Sokolov
La naturalesa única i irrepetible de la música que s’ofereix en present és fonamental per comprendre la bellesa expressiva i la irresistible honestedat de l’art de Grigory Sokolov. El repertori de Sokolov abasta des de transcripcions de polifonia sacra medieval i obres de teclat de Byrd, Couperin, Rameau, Froberger, la música de Bach, Beethoven, Schubert, Schumann, Chopin, Brahms, fins a composicions històriques del segle XX de Prokófiev, Ravel, Skriabin, Rakhmàninov, Schönberg i Stravinsky.
Nascut a Leningrad (actualment Sant Petersburg), va oferir el seu primer recital als dotze anys. El seu talent prodigiós va ser reconegut el 1966 quan amb setze anys va esdevenir el músic més jove a rebre la Medalla d’Or al Concurs Internacional de Piano Txaikovski de Moscou. Emil Gilels, president del jurat del Concurs, posteriorment va donar suport a la tasca de Sokolov.
En la seva carrera ha actuat extensament amb orquestres del més alt nivell, com la New York Philharmonic, Royal Concertgebouw Orchestra d’Amsterdam, Philharmonia de Londres, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks i Münchner Philharmoniker, abans de decidir centrar-se de manera exclusiva a oferir recitals en solitari.
Sokolov s’interessa molt pel mecanisme i la configuració dels instruments amb què interpreta. Passa hores explorant-ne les característiques físiques, i consultant i col·laborant amb els tècnics de piano per assolir-hi els requisits ideals. “Calen hores per entendre el piano, perquè cadascun té la seva pròpia personalitat i toquem plegats”, explica Sokolov. L’associació entre l’artista i l’instrument és de vital importància perquè flueixin les idees musicals de Sokolov. Amb moderació en l’ús del pedal de sosteniment, ho conjura tot, des de les gradacions tonals i de textura més subtils fins als contrastos de so més audaços a través de la pura brillantor de la seva capacitat amb els dits.
El carismàtic art de Grigory Sokolov té el poder de conrear la concentració necessària perquè el public escolti fins i tot les composicions més familiars des de perspectives noves. En recital, atreu els oients a una relació propera amb la música, tot bandejant les qüestions de l’exhibició superficial i l’espectacle per revelar-ne un significat espiritual més profund.
Els enregistraments recents de Sokolov, tots extrets estrictament de concerts en directe, són publicats pel segell Deutsche Grammophon. Les principals obres de Mozart, Beethoven, Schubert, Chopin, Brahms, Rakhmàninov estan disponibles en CD i DVD. Entre els quals, Una conversa que mai no va existir de Nadja Zhdanova, un retrat revelador de Sokolov basat en entrevistes amb amics i col·legues del pianista il·lustrat amb imatges inèdites d’arxius privats.
(fotografia de Grigory Sokolov (c) Mary Slepkova)