Gran èxit de l’Orfeó Català a Hamburg amb el Batlhasar Neumann Chor & Orchester a i Hengelbrock
Ahir dissabte, l’Orfeó Català va actuar a la Laeiszhalle, una de les sales de concerts més històriques d’Hamburg, al costat del Balthasar Neumann Chor i la seva Orquestra, sota la direcció de Thomas Hengelbrock, director i fundador d’ambdues formacions. El programa va oferir Un rèquiem alemany de Brahms, de la mà de 50 cantaires de l’Orfeó Català i 50 del cor Balthasar Neumann acompanyats de 65 membres de l’Orquestra. Un auditori ple que va acabar d’empeus amb una ovació final del públic entusiasmat.
Aquest ha estat el primer concert de la gira internacional del cor del Palau de la Música Catalana, que té com a destí la ciutat alemanya. La gira continua aquest vespre a una altra de les sales de concerts més importants d’Hamburg, l’Elbphilarmonie.
Una vuitantena de socis de l’Orfeó Català han volgut acompanyar el cor en aquesta gira i ahir al vespre van tenir un espai de trobada amb els cantaires en acabar el concert.
Aquests concerts s’emmarquen dins d’un projecte de col·laboració artística entre el Palau i les dues formacions de Hengelbrock, amb els què ja van actuar els passats dies 13 i 14 de febrer a Barcelona dins el cicle Palau 100 a la sala modernista, juntament amb l’Orfeó Català. Als assajos i concerts conjunts s’hi van sumar la setmana passada, diverses activitats de caire social i divulgatiu a la capital catalana.
L’obra interpretada ahir es va estrenar el 1867 després d’una llarga gestació del seu compositor, J. Brahms (1833-1897), que hi va treballar del 1861 al 1865, coincidint amb l’any de la mort de la seva mare. A diferència de la majoria de rèquiems i misses de l’època, a Un rèquiem alemany no hi ha cap afany litúrgic. En paraules de Xavier Chavarria, musicòleg que fa el comentari de l’obra al programa de mà del concert: “Brahms tracta la mort com una experiència només dolorosa per als vius, i en canvi d’esperança i de confort per als que marxen d’aquest món”, i afegeix: “Preparem-nos per a un viatge sonor i espiritual que ens portarà de les tenebres a la claror, del temor a la confiança, del to ombrívol i tràgic a la serenor i la pau, del mode menor al mode major, per acabar arribant a la mística confluència entre aquells que ploren i els que són plorats, tot afermant la fonda convicció de Brahms que, més que no pas la immortalitat, la certesa de l’ànima està en l’art”.
Avui diumenge interpretaran la Simfonia núm. 2, “Lobgesang” de F. Mendelssoh a l’Elbphilarmonie.
Un nou repte internacional per a l’Orfeó Català
Col·laborar amb grans directors i orquestres per establir noves relacions i sinergies és un dels objectius de l’Orfeó Català que l’ha dut a actuar a una quarantena de sales de concerts i en altres espais culturals d’arreu del món durant la darrera dècada.
Així, l’any passat l’Orfeó Català va actuar al costat de la Berliner Philharmoniker en una gira amb un total de quatre concerts: a Berlín (Berliner Philharmonie, 27 i 28 d’abril), Sagrada Família (1 de maig) i Auditorio Nacional de Madrid (3 de maig), amb la interpretació de la Missa de la coronació de W. A. Mozart, sota la direcció de Kirill Petrenko. L’any anterior, el 2022, ho va fer al Théâtre des Champs Élysées de París i a la Philharmonie de Luxemburg al costat de l’Orquestra Filharmònica de Luxemburg, sota la direcció de Gustavo Gimeno. Anteriorment, el cor va debutar a la Konzerthaus de Viena i a la Sala Gulbenkian de Lisboa, i va protagonitzar una gira per Itàlia amb la Mahler Chamber Orchestra, dirigits per Daniele Gatti, i va actuar a Londres en tres ocasions: el 2015 al Royal Festival Hall de Londres i el 2017 i el 2019 al Royal Albert Hall en el marc dels Proms. El 2018 va protagonitzar una gira per la Xina i l’estiu del 2019 (juny-juliol) va fer una gira amb Gustavo Dudamel i la Filharmònica de Múnic, al costat del Cor de Cambra del Palau, actuant al Palau de la Música Catalana, Madrid, Palma i Munic amb la Segona Simfonia de Mahler.
(fotografia, d’esquerra a dreta: Domen Krizaj, baríton; Pablo Larraz director de l’Orfeó Català; Simon Halsey, director convidat i ambaixador dels cors de Palau; Eleanor Lyons, soprano i Thomas Hengelbrock, director i fundador de la Balthasar Neumann Chor und Orchester, en finalitzar el concert a la Laeiszhalle)