Fabio Biondi i Europa Galante porten ‘Il ritorno d’Ulisse in patria’ de Monteverdi al Palau de la Música Catalana, amb les veus destacades de Mark Padmore, Sara Mingardo i el Cor de Cambra del Palau
Dissabte que ve, 11 de març (Sala de Concerts, 19 h), el conjunt Europa Galante, formació de referència en la interpretació amb criteris originals i considerat el conjunt italià de música històrica més important, torna al Palau de la Música Catalana amb el seu fundador i titular Fabio Biondi per oferir la versió de concert de l’òpera barroca Il ritorno d’Ulisse in patria de Claudio Monteverdi. Una versió en què destaquen les veus del polifacètic tenor Mark Padmore, en els papers d’Ulisse i Fragilitat humana, i de la mezzosoprano del moment Sara Mingardo, com a Penelope, així com les veus del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana (Xavier Puig, director; Júlia Sesé, preparadora del Cor), en la que serà la segona col·laboració del cor amb el director italià. Un concert del cicle Palau Òpera, d’ingredients imbatibles per a gaudir d’una tragèdia amb final feliç, que també s’inclou dins de la programació del Barcelona Obertura Spring Festival 2023.
Il ritorno d’Ulisse in patria va ser escrita per al Carnaval de Venècia del 1640, amb llibret de Giacomo Badoaro, i consta d’un pròleg i tres actes que narren amb intensitat dramàtica la història homèrica d’uns déus entrellaçats per l’amor, l’amistat, l’enveja, l’odi i la fragilitat humana, amb un final moralitzant. Aquesta òpera esdevé un graó més en el camí cap a l’arribada i futura consolidació del bel canto, amb la tècnica de l’anomenat arioso, predecessor de l’ària, que apareix en situacions dramàtiques més lleugeres fent ús de virtuosisme vocal i contrastant amb els recitatius.
Aquesta obra, penúltima òpera conservada de Monteverdi, es basa en els últims moments de l’Odissea d’Homer i alhora representa la història del propi gènere operístic iniciada amb el seu L’Orfeo (1607), una de les primeres obres reconegudes com una òpera. Trenta-tres anys separen ambdues composicions, “un llarg lapse temporal que suposa un buit musicològic monumental perquè, durant aquest període, no només el compositor va escriure un bon grapat d’òperes malauradament perdudes, sinó que el gènere com a tal evolucionà de manera vertiginosa. D’experiment intel·lectual i passatemps cortesà reservat per a grans ocasions, l’opera in musica esdevingué, en pocs anys, un fenomen que omplia teatres i, com a conseqüència, impulsà la creació de la indústria de l’espectacle tal com l’entenem avui”, segons el què explica el crític musical i divulgador Antoni Colomer al programa de mà del concert. “El salt musical i dramatúrgic entre L’Orfeo, hereu encara de l’imaginari renaixentista, i obres com Ulisse i Poppea [L’incoronazione di Poppea], considerades les primeres òperes modernes, és immens i s’explica per diversos motius”, com “la pròpia evolució d’un gènere condicionat pel component comercial”.
Completaran el conjunt de veus solistes les de la soprano Julieth Lozano (Amore, Melanto); les mezzosopranos Francesca Billiotti (Ericlea) i Guiseppina Bridelli (Giunone, Fortuna, Minerva); els tenors Jorge Navarro Colorado (Telemaco), Mark Milhofer (Eumete), Omar Mancini (Eurimaco), Denzil Delaere (Jupiter) i Tarik Bousselma (Iro); el contratenor Vince Yi (Pisandro); el baríton Nile Senatore (Anfinomo) i els baixos Jérôme Varnier (Nettuno) i William Meinert (Antinoo, Tempo).
Sobre els intèrprets
L’orquestra barroca Europa Galante va ser fundada el 1990 pel seu director musical i violinista de renom internacional Fabio Biondi; d’ençà, ràpidament va esdevenir el principal conjunt instrumental italià que donava nova vida al repertori barroc i clàssic. El conjunt es va especialitzar inicialment en els compositors italians dels segles XVII i XVIII i, després de publicar el primer disc dedicat als concerts de Vivaldi, va assolir reconeixement mundial confirmat constantment per la crítica. Actualment Europa Galante interpreta una varietat de repertori molt conegut i alhora continua descobrint joies amagades, des de l’òpera de Händel fins les Suites orquestrals de Bach, des de l’òpera de Rossini fins la música de cambra de Boccherini. Ha ofert nombroses gires internacionals actuant a les principals sales de concerts i teatres d’arreu del món. Les darreres aportacions discogràfiques amb els segells Warner Classics, Virgin i Glossa, amb obres de Vivaldi, Bellini i Verdi, han merescut diversos premis, com el Diapason d’Or de l’Année, Choc de Musique, Star Recording of the Trad i el Preis der Deutsche Schallplattenkritik (Premi de la crítica discogràfica alemanya); també òperes de Vivaldi editades per Warner Classics amb Joyce DiDonato, Diana Damrau, Philippe Jaroussky, Vivica Genaux i Rolando Villazón. Europa Galante és l’orquestra resident de la Fondazione Teatro Due de Parma.
Fabio Biondi i la seva orquestra s’han forjat tota una reputació amb “actuacions fresques i vibrants” («New York Times»), tot donant nova vida al repertori barroc, clàssic i del primer Romanticisme, actuant als principals festivals i escenaris internacionals. Biondi també aporta aquest enfocament d’autenticitat i atractiu a les orquestres simfòniques i de música de cambra modernes que ell dirigeix des del violí. Com a violinista és considerat i respectat com un virtuós “impecable” («The Guardian») i actua en recital per tot el món. La seva àmplia discografia li ha reportat nombrosos premis; el seu recent àlbum amb Sonates per a violí i guitarra de Paganini va ser seleccionat com a Editor’s Choice per «Gramophone» i la «BBC Music Magazine».
El Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana és un dels cors professionals més prestigiosos de l’Estat espanyol. Va ser creat per l’Orfeó Català l’any 1990 amb la missió de difondre la música coral universal, promoure la recuperació del patrimoni musical català i fomentar la nova creació. El Cor ha estat dirigit per Jordi Casas i Bayer, Josep Vila i Casañas i Simon Halsey. Actualment Xavier Puig n’és el director i Jordi Armengol el pianista. Els projectes més destacats d’aquesta temporada 2022-23 inclouen la interpretació d’obres dels compositors convidats del Palau de la Música Catalana Caroline Shaw i Ferran Cruixent (dirigit per Júlia Sesé, preparadora del Cor), la gira de concerts commemoratius del centenari del l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya, aquesta segona col·laboració amb Europa Galante i Fabio Biondi, i la nova col·laboració amb Franco Fagioli i l’Orchestre de l’Opéra Royal de Versalles amb un concert al Palau i dos concerts a l’auditori francès el desembre passat.