Endesa i el Palau de la Música Catalana celebren una dècada de col·laboració, que ha permès l’accés de 100.000 llars a continguts musicals gratuïts i virtuals
- La plataforma en línia Palau Digital és un projecte de la institució cultural catalana que compta amb el suport d’Endesa i té l’objectiu de fer més accessible, a tots els públics, concerts i d’altres continguts divulgatius vinculats a l’oferta cultural i musical del Palau.
- Ambdues parts han renovat l’acord que situa Endesa com a mecenes del Palau de la Música Catalana, una aliança que s’ha convertit en un patrocini ‘amb propòsit’ referent en l’àmbit de la cultura, la sostenibilitat i l’accessibilitat.
- El compromís al llarg d’aquests anys ha crescut amb altres projectes de sostenibilitat, com la il·luminació de lluerna per millorar les seves possibilitats artístiques amb criteris mediambientals i d’eficiència energètica, així com el subministrament d’energia 100% renovable a l’equipament.
Deu anys teixint harmonia
Endesa ha renovat un any més el mecenatge del Palau de la Música Catalana, commemorant així una dècada de fructífera col·laboració que ha permès, entre d’altres, que prop de 100.000 llars ja hagin pogut gaudir de continguts musicals gratuïts en una plataforma en línia que permet fer-los accessibles a tothom: el Palau Digital. Es tracta d’un patrocini cultural responsable i “amb propòsit” que amb els anys s’ha convertit, també, en un referent en l’eix social de la sostenibilitat.
El suport d’Endesa al Palau de la Música Catalana va començar al 2014 en qualitat de mecenes protector. Al 2019, ara fa 6 anys, la institució cultural catalana va posar en marxa la primera plataforma digital i gratuïta d’una sala de concerts a l’Estat, fent accessible el visionat d’esdeveniments musicals, càpsules divulgatives, conferències, documentals, vídeo clips i concerts familiars-educatius. Endesa, va començar a donar-hi suport des del primer moment convençuts que seria un èxit. I així ha estat.
A dia d’avui Palau Digital té disponibles 149 continguts musicals enregistrats amb alta qualitat i acumula prop de 367.000 visualitzacions des de la seva posada en marxa. Només en l’últim any s’han registrat 69.000 visionats, fet que demostra que el projecte continua creixent. Es tracta d’una proposta innovadora que es va consolidar durant la pandèmia, quan la via telemàtica va ser l’única finestra per gaudir de la cultura. Un dels seus reptes és arribar a nous públics com els més joves, un objectiu compartit per Endesa. És per això que a través del perfil @EndesaMusicLover es seguiran fent diversos sortejos i promocions de concerts a les xarxes socials per fer extensiva l’oferta cultural del Palau de la Música Catalana, també, als music lovers d’Endesa.
Units per la sostenibilitat
El compromís del Palau de la Música Catalana i d’Endesa amb la sostenibilitat parteix de la importància que té la cultura, i en particular la música, com a motor de desenvolupament social. En aquest sentit, ambdues entitats estan unides i compromeses amb la implementació de pràctiques sostenibles en les seves activitats i la creació de la plataforma Palau Digital, i el suport que hi dona Endesa, és un exemple de com aquesta aliança s’ha convertit en una col·laboració responsable i compromesa amb la societat i el món cultural.
Fruit d’aquests 10 anys teixint harmonia i de l’objectiu comú, l’any passat es va donar un pas més i, mitjançant la Fundación Endesa, el Palau va estrenar una nova il·luminació artística de la seva lluerna, que va ser dissenyada seguint criteris de sostenibilitat, eficiència i responsabilitat ambiental, permetent una disminució del 33% del consum energètic respecte de l'antiga il·luminació. A més, la nova instal·lació també va aportar versatilitat a la lluerna, amb més possibilitats escèniques gràcies a la tecnologia LED.
A l’acte de signatura de la renovació del conveni hi ha participat el president de la Fundació Orfeó Català–Palau de la Música Catalana, Joaquim Uriach, i el director d’Endesa a Catalunya, Enric Brazís, que han volgut expressar la seva satisfacció per la renovació del patrocini.
Uriach ha explicat que: “Endesa com a mecenes és un company de viatge que ens permet acostar la música i la cultura a totes les persones i a més, fer-ho d’una manera sostenible, gràcies a l’acord de subministrament d’energia 100% renovable que tenim”.
En paraules de Brazís: “Per Endesa és un honor celebrar 10 anys d’acompanyament i col·laboració amb el Palau de la Música. Compartim la passió per la cultura, la sostenibilitat i la importància que té facilitar-ne l’accés a tothom. Estem convençuts que aquesta aliança seguirà donant fruits i apropant la cultura a gent de totes les edats”.
De fet, la renovació d’aquest patrocini és el clar exemple de l’aposta d’Endesa per la cultura, un compromís que des de fa anys es reflexa en la seva política de patrocinis, on a banda del Palau de la Música també col·labora amb altres equipaments com el Teatro Real, el Museo del Prado o el projecte ymás. A més, la Companyia té una presència cada vegada més destacada en festivals de música, on aporta la seva experiència per fer-los més sostenibles, com és el cas del festival Cruïlla Barcelona o del Dansàneu, al Pirineu català.
Per la seva banda, el Palau de la Música Catalana ha fet un pas endavant en el seu compromís amb la sostenibilitat incloent-la com un dels nous eixos del Pla Estratègic 2023-2026, una sostenibilitat entesa en el seu sentit més ampli i transversal, que s’estén a la gestió econòmica, social i ambiental. A més, en l’últim any des del Palau s’ha apostat per un consum d’energia 100% renovable que subministra Endesa a través de la seva comercialitzadora al mercat lliure, Endesa Energia. I, de fet, s’ha aconseguit ser més sostenibles amb una reducció energètica d’un 6,5% tot i augmentar l’activitat a la sala de concerts. Actualment, se segueix treballant per tal d’assolir una petjada carboni zero.
El Palau participa en el projecte europeu INSPIRE, que té com a objectiu millorar les competències de sostenibilitat, digitalització i emprenedoria dels professionals de les arts escèniques, i compta, a més a més, amb el certificat EMAS, el certificat 14001 i el certificat Biosphere, i el compromís en el compliment dels ODS.
(fotografía: Enric Brazís, director general d’Endesa a Catalunya, i Joaquim Uriach, president de la Fundació Orfeó Català–Palau de la Música Catalana)