Els pianistes Lucas i Arthur Jussen tornen al Palau de la Música Catalana amb La valse de Ravel per a dos pianos
Dilluns que ve, 8 de febrer (Sala de Concerts, 20 h), el cicle Palau Piano del Palau de la Música Catalana torna a convidar el duo de piano format pels germans Lucas i Arthur Jussen, per interpretar un repertori atractiu que combinarà obres per a dos pianos, amb la versió original de La valse de Ravel, i d’altres per a piano a quatre mans. Guanyadors de múltiples premis, els joves holandesos posseeixen facultats tècniques de gran solidesa i una gran entesa expressiva. Malgrat la seva joventut, ja fa anys que actuen al circuit internacional i són lloats per la crítica i el públic. Els germans Jussen van debutar al Palau de la Música Catalana el juliol del 2019 oferint la transcripció per a dos pianos de La consagració de la primavera de Stravinsky.
El concert de dilluns començarà amb el Concert op. 94, per a dos pianos de Dmitri Xostakóvitx, obra que destaca entre el seu opus d’aquest instrument i que el 1954 van estrenar al Conservatori de Moscou el seu fill Maksim i Al·la Maloltkova, ambdós joves estudiants de piano. “És una obra en un sol moviment, que combina parts lentes i ràpides, amb aquells ritmes i melodies amb grapa tan característics de la música de Xostakóvitx”, explica Pere Andreu Jariod al programa de mà del concert. El seguirà la Fantasia en Fa menor de Franz Schubert, l’obra per a piano a quatre mans més valorada i interpretada del seva extensa producció per a l’instrument, en la qual destaquen precisament les peces a quatre mans.
Lucas i Arthur Jussen continuaran la seva actuació amb Maurice Ravel i Serguei Rakhmàninov. Del primer interpretaran La valse. Poème chorégraphique en la composició original, per bé que n’ha esdevingut més coneguda la versió orquestral. Jariod explica que l’obra “havia de ser un ballet, a petició de l’empresari dels Ballets Russos, Serge Diaghilev. Però després de sentir la versió per a dos pianos preparada pel mateix Ravel, Diaghilev se’n va desdir considerant que allò no era un ballet, sinó el retrat d’un ballet”. Finalment, del segon interpretaran la Suite núm. 2 per a dos pianos, “l’obra més interessant que el compositor rus va escriure per a dos pianos” i d’un gran virtuosisme.
Lucas i Arthur Jussen (nascuts, respectivament, els anys 1993 i 1996) van rebre les primeres lliçons de piano amb Leny Bettmann a la seva ciutat natal, Hilversum (Holanda). Van guanyar diversos primers premis ja de ben joves i el 2005 van ser convidats per Maria João Pires a estudiar a Portugal i al Brasil. Posteriorment Lucas va completar els estudis amb Menahem Pressler als Estats Units i Dmitri Bashkirov a Madrid, mentre que Arthur es graduà al Conservatori d’Amsterdam amb Jan Wijn.
Han col·laborat amb les principals orquestres d’Europa i Nord-amèrica, i també de l’Estat espanyol, i amb grans directors internacionals. Així mateix, han actuat a festivals d’arreu del món i en auditoris rellevants, com, entre d’altres, el Wigmore Hall de Londres, Tonnhalle de Zuric, Philharmonie de Berlín i el Conservatori Txaikovski de Moscou, i a casa nostra al Palau de la Música Catalana i a l’Auditori de Barcelona.
Aquesta temporada 2020-21 ja han reprès l’activitat, amb el debut amb l’Orquestra Sinfónica do Estado de São Paulo, Dresdner Philharmonie, WDR Sinfonieorchester, NDR Elbphilharmonie Orchester, Royal Philharmonic Orchestra, London Philharmonic Orchestra, i amb la integral del cicle de Concerts de Beethoven amb la Netherlands Philharmonic Orchestra. En recital, la seva agenda inclou la Philharmonie de Berlín, Mozarteum de Salburg, Konzerthaus de Viena i una gira de concerts pel Japó i Austràlia, a més de la cita al Palau de la Música Catalana.
La seva producció discogràfica comprèn sis enregistraments, gairebé tots guardonats, el darrer dels quals publicat el 2019 i dedicat a Bach amb l’Amsterdam Sinfonietta, dirigida per Candida Thompson (Deutsche Grammophon).