Els cicles Palau Òpera i Palau Grans Veus són l’aposta lírica del Palau per a la temporada 2023-24
Rinaldo i Tolomeo de Händel i L’incoronazione di Poppea de Monteverdi, amb les veus destacades de Franco Fagioli, Jeanine De Bique i Carlo Vistoli, son les tres òperes barroques de Palau Òpera
Philippe Jaroussky, Ermonela Jaho, Javier Camarena, Katharina Konradi, Jakub Józef Orliński i Sara Blanch són els protagonistes del cicle Palau Grans Veus
El cicle Palau Òpera, en la seva tercera edició, portarà a l’escenari modernista tres òperes barroques de la mà de les formacions més reconegudes del gènere en el panorama internacional. El Palau de la Música Catalana, per les seves característiques, la seva proximitat i dimensions és ideal per a acollir aquests repertoris en un format de concert o semiescenificat amb una atenció especial a la qualitat interpretativa.
A més, la sala modernista, també coneguda com La Casa dels Cants, per la seva històrica relació amb la música coral i amb la lírica, presenta des de fa més de 100 anys les millors veus del món temporada rere temporada. Enguany, el Palau presenta sis de les veus referents i emergents del panorama internacional.
Palau Òpera
Obrirà la temporada d’òpera, Rinaldo de G. F. Händel (06.02.24), la primera òpera escrita en italià per a un teatre de Londres i estrenada a la capital anglesa el 24 de febrer de 1711. Òpera primerenca del compositor alemany, és considerada una de les seves millors creacions, de fet va ser la seva òpera més popular i més interpretada en vida seva, i inclou l’ària “Lascia ch’io pianga”, una de les més famoses i populars peces musicals de tots els temps. Amb llibret de Giacomo Rossi, l’obra està basada en el poema èpic Gerusalemme liberata de Torquato Tasso, que explica un episodi de les Creuades per alliberar Jerusalem. La versió al Palau serà a càrrec de l’ensemble Les Accents, fundat per Thibault Noally. Una formació que treballa exclusivament els repertoris vocals i instrumentals dels segles XVII i XVIII, en particular el repertori sacre i l’òpera italiana. Quan a l’elenc vocal. el contratenor protagonista de Rinaldo és Carlo Vistoli, reclamat per directors com William Christie o John Eliot Gardiner i per altres veus de referència com Joyce DiDonato o Cecilia Bartoli.
El segon títol que es presenta és L’incoronazione di Poppea de Claudio Monteverdi (16.03.24), estrenada l’any 1642 a Venècia, una obra en què s’observa la plena maduresa de Monteverdi. Amb llibret de Giovanni Francesco Busenello, la història es basa en els Annals de Tàcit, i en la història de Suetoni i de Dión Casio, a part d’una obra anònima que porta com a títol Octavia, en algun moment atribuïda a Seneca. Al contrari del que la moralitat literària tradicional prevalia, en l’òpera de Monteverdi és la relació adúltera entre Poppea i Neró el que acaba triomfant, encara que sigui una victòria històricament transitòria i superficial. L’obra és lloada per l’originalitat de les seves melodies i pel retrat humà dels personatges. Al Palau, l’òpera serà interpretada per The English Concert, una de les orquestres europees més prestigioses en l’àmbit de la interpretació amb criteris històrics, dirigida per Harry Bicket, internacionalment reconegut per la seva interpretació del repertori barroc i clàssic, i comptarà amb la participació del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana (Xavier Puig, director). Jeanine De Bique, una de les sopranos més sol·licitades de l’actualitat i lloada per la seva veu brillant, que flueix amb facilitat i molt expressiva, encapçala un repartiment de luxe per aquesta proposta. De Bique ha interpretat òperes de Monteverdi, Purcell, Händel i Mozart, al Festival de Sazlburg, l’Opéra de Paris, Zurich, els PROMS i el Carnegie Hall de Nova York, i el seu darrer disc en solitari amb Concerto Köln, Mirrors, va sortir al mercat el 2021 i va rebre el premi Opus Klassik el 2022.
Tancarà la temporada d’òpera Tolomeo de Händel (29.05.24), en una producció especial ja que es tracta de la reconstrucció històrica, 300 anys després de la seva estrena, de l’orquestra que Händel feia servir cap al 1730. Al Palau es podrà sentir la primera interpretació en temps moderns amb la instrumentació original de Londres de 1730. Un nou pas endavant en la interpretació amb “criteris històrics” de la música de Händel per iniciativa de l’estudiós i autor d’aquesta edició crítica Clemens Birnbaum, director del Festival Händel de Halle. Una coproducció amb Kammerorchester Basel i Il Giardino Armonico, formacions amb una gran trajectòria internacional i de prestigi en la interpretació de música barroca, que volen recuperar aquest esperit musical original que Händel va somiar. A més, la proposta compta amb un elenc superb, encapçalat pel rol titular de l’òpera amb el contratenor argentí Franco Fagioli, que oferirà la seva primera òpera al Palau després d’actuar en concert acompanyat d’un ensemble barroc i de presentar-se com a director.
Palau Grans Veus
El contratenor Philippe Jaroussky acompanyat de Le Concert de la Loge, sota la direcció de Julien Chauvin, serà l’encarregat d’obrir el cicle Palau Grans Veus (04.12.23). Artista molt estimat pel públic del Palau, escenari on ha actuat els darrers anys amb gran èxit, Jaroussky interpretarà un concert amb àries d’òperes poc conegudes de compositors del barroc tardà com Hasse, Jomelli o bé el propi Händel i d’autors menys coneguts com Leo, Valentini, Traetta, Bernasconi i Ferrandini. Mereixedor de diversos premis Victoires de la Musique i Echo Klassik, el contratenor és reconegut a nivell interpretatiu per la seva capacitat tècnica que li ha permès abordar la coloratura més enrevessada, i alhora la seva capacitat de commoure amb un fil de veu. Músic de gran intel·ligència i una gran intuïció musical, els projectes en els quals s’ha implicat al llarg de la seva carrera han estat escollits i preparats amb una gran intel·ligència, essent valorats per la seva originalitat. Des de Monteverdi a Gluck, Jaroussky ha explorat profundament el repertori barroc treballant amb els grups més prestigiosos i especialistes en interpretació barroca.
La següent cita la protagonitzarà Javier Camarena (10.01.24), que tornarà al Palau per oferir un recital d’àries i cançons d’òpera amb el pianista Àngel Rodríguez, després del seu debut a la sala modernista el gener de 2021. Una actuació molt recordada ja que en plena pandèmia del coronavirus, el tenor mexicà va encisar el públic amb cançó i àries d’òpera italiana i francesa i va oferir també cançons i boleros populars d’Hispanoamèrica. Camarena és reconegut mundialment pel seu timbre vellutat i brillant, que excel·leix en el registre agut i sobreagut, essent capaç d’interpretar de forma insuperable els rols del bel canto italià, i és també molt reconegut per la seva capacitat de commoure amb la seva interpretació. Reconegut el 2022 com el Cantant Masculí de l’Any per la organització Internacional Opera Awards, és l’únic cantant que ha fet un bis en tres produccions diferents del MET de Nova York: La Cenerentola (2014), Don Pasquale (2016) y La Fille du Régiment (2019).
El 25 de gener serà el torn de Jakub Józef Orlinski, un dels contratenors més ben valorats de la seva generació, gràcies al seu magnetisme escènic i una veu amb un gran poder d’expressió. Icona pop entre el públic jove, Orlinski ha demostrat en els darrers anys que la música antiga està destinada a tots els públics, i que les noves tendències culturals (el cantant és un excel·lent ballarí de break dance) no estan renyides amb la poètica i l’intimisme de la interpretació de l’òpera barroca i el Lied. Orlinski actuarà amb el pianista també polonès Michał Biel, amb qui va debutar a Barcelona dins el cicle LIFE Victoria. El contratenor s’ha presentat en dues ocasions al Palau de la Música Catalana en repertori barroc acompanyat d’ensembles instrumentals barrocs. Orlinski es va graduar a la Juilliard School de Nova York el 2017 i la seva carrera ha estat un crescendo d’èxits d’ençà que participà al Festival d’Ais de Provença en l’òpera Erismena de Cavalli.
En una coproducció amb la Franz Schubert Filharmonia, el Palau presentarà la soprano albanesa Ermonela Jaho, en un dels concerts homenatge a Victoria de los Ángeles en el centenari del seu naixement (19.02.24). La cantant basa el seu art en l’expressió, igual que ho feia Victoria de los Ángeles, a qui Ermonela Jaho professa una gran admiració. És per això que la cantant ha volgut sumar-se a les celebracions d’homenatge amb un concert amb la Franz Schubert Filharmonia, sota la direcció de Tomàs Grau, amb àries de les òperes de Puccini més representatives -algunes de les quals Victoria de los Ángeles va cantar en escena, com Madama Butterfly o La Bohème. El concert inclourà també una estrena mundial molt especial del pianista i compositor Albert Guinovart, que va ser el darrer pianista acompanyant de Victoria de los Ángeles. Amb el títol Simfonia dels Àngels es tracta d’un homenatge a la soprano catalana amb cites de les òperes més famoses del seu repertori, que seran interpretades per Jaho. La soprano es una de les més ben valorades pel públic internacional i pel públic de Barcelona, sobretot després del seu aclaparador èxit a l’òpera Suor Angelica de Puccini, el passat mes de desembre al Gran Teatre del Liceu.
La següent cita la protagonitzarà soprano Katharina Konradi (22.02.24 ), en un concert coproduït amb l’Associació Franz Schubert en el marc de la Schubertíada a Barcelona. Natural de Kirgistan, Konradi és la primera cantant del seu país en haver assolit una carrera internacional com a cantant d’òpera i Lied. Konradi va debutar al Palau de la Música Catalana fa dues temporades i tornarà l’any vinent amb un original programa amb cançó francesa de Gabriel Fauré i també cançó hispana d’Alberto Ginastera i Fernando Obradors, a més de les Cinco canciones negres, les cançons d’influència antillana del compositor català Xavier Montsalvatge. El concert inclourà també Schubert, el rei del Lied, amb clàssics com Nacht und Träume i Ständchen. En aquest concert, la cantant estarà acompanyada per l’emergent pianista especialista en Lied, Ammiel Bushakevitz, que va debutar recentment en el cicle coproduït entre el Palau, el CNDM i l’Associació Franz Schubert. Konradi va fer el seu debut operístic a l’Òpera d’Hamburg amb l’òpera El caçador furtiu de Weber, l’any 2018. Des de llavors, la seva carrera inclou papers en òperes de Strauss, Wagner i Mozart. Paral·lelament la jove cantant, posseïdora d’un timbre de soprano lleugera amb un registre agut d’extrema brillantor, combina el repertori operístic amb el repertori de concert i, especialment, el Lied.
Tancarà el cicle Palau Grans Veus la soprano Sara Blanch (02.05.24). Intèrpret expansiva, amb un gran domini de l’escena i una vocalitat fresca i molt brillant, el Palau encara recorda el seu pas breu però intens pel Cor Jove de l’Orfeó Català. A la sala modernista ja ha actuat diverses vegades com a solista, però aquest serà el seu debut en recital en solitari com a Gran Veu entre les estrelles del firmament operístic. Acompanyada al piano per Albert Guinovart, Blanch oferirà cançó catalana i àries d’òpera del repertori italià que domina. Premiada en diversos concursos, com el Montserrat Caballé o el Concurs Viñas, ha actuat ja amb papers protagonistes al Gran Teatre del Liceu, el Teatro Real, el Teatro de la Zarzuela, el Campoamor d’Oviedo, el Maestranza de Sevilla, al Palau de les Arts de Valencia i a diversos teatres internacionals a Itàlia (Torino, Salerno, Florència, Bérgamo, Verona) i França (Festival d’Orange, Théâtre des Champs Elysées a París).
Entrades i abonaments
A partir de dimecres 29 de març arrenca el període de renovació i venda de nous abonaments, prioritzant la venda de la nova temporada als col·lectius més fidelitzats. Enguany, el Palau torna a oferir el descompte d’Abonament Jove a menors de 35 anys amb preus especials amb el 50% de descompte. Les entrades individuals es posaran a la venda el 29 de maig.
Podeu consultar aquí els concerts.
Podeu descarregar-vos aquí les fotografies dels artistes de Palau Òpera i podeu descarregar-vos aquí les fotografies dels protagonistes del cicle Palau Grans Veus.
(fotografia de Philippe Jaroussky ©Parlophone Records Ltd.)