Elim Chan dirigeix ‘Romeu i Julieta’ de Prokófiev a Palau 100 en un concert en què també destaca l’actuació de Pablo Ferrández amb el ‘Concert per a violoncel núm. 1’ de Xostakóvitx
El proper dijous, 23 de febrer, a les 20 h, la Sala de Concerts del Palau de la Música Catalana acull una nova sessió de Palau 100 amb diversos al·licients. D’una banda, el concert suposarà el debut d’Elim Chan a la Sala modernista, que es posarà al capdavant de l’Orquestra Simfònica d’Anvers, de la qual ella n’és la titular. Chan és una de les directores més reclamades de la seva generació i àmpliament admirada per una combinació única de “dramatisme i tendresa, poder i delicadesa” («Hereford Times»). Chan va esdevenir la primera dona guanyadora del Concurs de Direcció Donatella Flick.
En el concert al Palau, la jove directora dirigirà una selecció de fragments pertanyents a les tres suites de Romeu i Julieta, el popular ballet de Prokófiev, basat en l’obra homònima de Shakespeare. La peça va ser un encàrrec de l’estat soviètic a Prokófiev quan ell vivia a París. Prokófiev va haver de modificar la peça respecte de la versió original i, després de moltes dificultats, l’obra es va estrenar a Brno (actualment Txèquia) l’any 1938, i dos anys després arribava al Teatre Kirov de Leningrad, amb un èxit aclaparador que traspassaria fronteres. Prokófiev va extreure fins a tres suites orquestrals de l’obra, una selecció de les quals s’oferirà dijous al Palau.
L’altre al·licient de la sessió serà una nova actuació al Palau de la Música Catalana del brillant violoncel·lista Pablo Ferrández, guanyador del XV Concurs Internacional Txaikovski, artista exclusiu de Sony Classical i aclamat arreu. Ferrández interpretarà el Concert per a violoncel núm. 1 de Xostakóvitx, una obra escrita l’any 1959. “El seu exalumne de composició al Conservatori de Moscou i amic, el violoncel·lista Mstislav Rostropóvitx, portava anys que l’hi demanava. L’estiu d’aquell any, quan Rostropóvitx va anar a buscar la partitura a casa del compositor, li va reconèixer que l’havia escrit amb l’oïda posada a la Simfonia concertant, op. 125 de Prokófiev. El resultat era una música tràgica i alhora sarcàstica en què el violoncel fa de reflex de l’ànima del compositor. A la tardor, compositor i intèrpret marxaven als Estats Units”, segons el què explica la musicòloga Victoria Palma al programa de mà del concert. Cal destacar que Ferrández ja va actuar al Palau al costat d’Anne Sophie-Mutter el passat mes d’octubre i tornarà a actuar el proper mes de juny amb motiu del Concert pel 50è aniversari de la mort de Pau Casals, per interpretar el Concert per a violoncel núm. 1 de Haydn. En total tres actuacions d’aquest violoncel·lista a l’actual temporada de la sala modernista que mostren la voluntat del Palau de posar en relleu aquest artista.
Podeu veure aquí la nova càpsula divulgativa de Perspectives Musicals de la plataforma Palau Digital amb motiu del concert.
(fotografia d’Elim Chan ©Willeke Machiels)