El violinista Joel Bardolet i el pianista Marc Heredia es reuneixen per interpretar música del segle XX i romàntica al Petit Palau
Demà dijous 3 de març (Petit Palau, 20 h) el violinista Joel Bardolet i el pianista Marc Heredia, dos dels músics catalans amb més inquietud artística de la seva generació, formaran duo per protagonitzar un nou concert del cicle Petit Palau Cambra. Els dos intèrprets presentaran un programa que fa èmfasi en compositors del segle XX com Oliver Messiaen, Béla Bartók i el reusenc Josep M. Guix, al costat de dos compositors romàntics com Franz Schubert i Johannes Brahms, amb els quals començaran i acabaran el concert. De la mateixa generació, Bardolet i Heredia es coneixen bé, han compartit molts moments com a integrants de diverses formacions, tant cambrístiques (formen part del Trio Fortuny al costat del violoncel·lista pau Codina) com simfòniques, i tenen un alt nivell de complicitat demostrat a diversos escenaris els últims anys.
El concert s’iniciarà amb la Sonata per a violí i piano núm. 2, en La menor, D. 385 de Schubert, la segona de les seves tres primeres sonates per a violí i piano, “concebudes com una unitat”, que va escriure amb dinou anys. “La Segona Sonata és la més personal de les tres i també la que presenta un major equilibri en el diàleg dels dos instruments. Dividida en quatre moviments, tota ella respira l’inspirat lirisme característic de l’autor i una atmosfera íntima no mancada d’un cert dramatisme”, segons el que explica la periodista musical Ana María Dávila al programa de mà del concert.
Tot seguit, de la creació del segle XX, Bardolet i Heredia interpretaran “la delicada” obra composta el 2018 Llàgrimes de tardor de Guix, que pren el nom d’un vi de la Terra Alta. “És una inspirada elegia en memòria d’un company de feina desaparegut prematurament. Guix, un compositor que es caracteritza pel refinament i la puresa de llenguatge, ens entrega aquí una pàgina plena de sentiment i bellesa”. De Bartók interpretaran la Sonata per a violí i piano núm. 2, Sz. 76, que amb “influències del dodecatonisme vienès i de la música tradicional hongaresa, és una obra de gran exigència per a l’arc i d’escriptura audaç, en la qual cadascun dels dos instruments lideren el seu propi discurs, sense un veritable diàleg entre les parts”. I de Messiaen es podrà escoltar Tema i variacions, obra “concebuda com un tema seguit per cinc variacions que avancen en un tempo cada cop més animat i apassionat”, explica Ana María Dávila.
El concert clourà amb la Sonata per a violí i piano núm. 3, en Re menor, op. 108 de Brahms, obra de maduresa que també forma part d’un cicle de tres sonates per a aquests instruments. “A diferència de les dues anteriors, aquesta darrera Sonata s’estructura en quatre moviments i tot hi resulta més poderós, més ple de vida i de passió. Amb un piano també més virtuosístic que en les partitures precedents, el líric i apassionat “Adagio” marca el punt culminant d’aquesta obra, tan poderosa i tan capritxosa alhora”, escriu Ana María Dávila.
Sobre els intèrprets
El violinista Joel Bardolet va fer els estudis superiors a l’ESMUC i posteriorment va cursar un màster a la prestigiosa Musikhochschule de Freiburg amb la violinista francesa Muriel Cantoreggi, amb qui encara avui manté el contacte i la relació musical. L’abril del 2012 va ser admès al programa de màster especialitzat de solista a la Hochschule für Musik de Basilesa, amb Rainer Schmidt. En finalitzar-lo, va debutar com a solista a la principal sala de concerts de Basilea tocant el Segon Concert de Bartók amb la Basel Sinfonie Orchester. Ha rebut el mestratge de músics com Vera Martínez Mehner, Maurice Fuks, Erich Höbarth, András Keller, Claudio Martínez Mehner, Anton Kernjak, Rony Rogoff i Ferenc Rados. Forma part del Trio Fortuny, va impulsar el Lassus Quartett, ha estat concertino habitual de la Franz Schubert Filharmonia i concertino convidat d’altres orquestres i projectes de cambra, i ho és de l’orquestra Musique des Lumières.
El pianista Marc Heredia va iniciar els estudis de piano als tres anys i va seguir estudiant amb Cecilio Tieles al Conservatori Superior de Música del Liceu. Més tard, entre el 2008 i el 2012 va continuar la formació a l’Escuela Superior de Música Reina Sofía, amb els professors Dimitri Bashkirov i Claudio Martínez Mehner. Del 2012 al 2014 va cursar un Master of Arts a la Hochschule für Musik de Basilea. Ha actuat en importants sales, com L’Auditori, Palau de la Música Catalana, Auditorio Nacional i Fundación Juan March de Madrid, al Claustre de Sant Domènec de Peralada i també en marcs com el cicle Solistas del SXXI a l’Auditorio Sony de Madrid o a l’Auditori de Girona, entre d’altres. Forma part del Trio Fortuny.
(fotografia de Joel Bardolet i Marc Heredia ©Pau Codina)