El trio d’artistes consagrats Lluna-Claret-Colom debuta al Palau de la Música Catalana el 10 de gener amb obres de Glinka, Guinjoan i Brahms
El concert inaugura el cicle Palau Cambra d’aquesta temporada
El dilluns 10 de gener (Sala de Concerts, 20 h), el trio format per Joan Enric Lluna (clarinet), Lluís Claret (violoncel) i Josep M. Colom (piano), músics d’una dilatada i intensa trajectòria musical, debutaran al Palau de la Música Catalana en format trio. Claret i Colom, representants d’una destacada i veterana generació d’intèrprets catalans, i Lluna, gran compromès amb la música de cambra, es reuneixen habitualment per oferir programes atractius i intensos. En aquesta ocasió inauguraran el cicle Palau Cambra d’aquesta temporada amb tres obres que representen el cànon més reeixit per a la conjunció dels seus instruments, com el cabdal Trio op. 114 de Johannes Brahms. Completaran el programa, obres de Mikhaïl Glinka i Joan Guinjoan, un dels compositors catalans més rellevants de la seva generació. El concert també s’inscriu dins la programació Nadal al Palau.
Obrirà el concert el Trio per a clarinet, violoncel i piano, “Patètic” de Glinka, obra de ressonàncies més occidentals que eslaves; “original per a clarinet, fagot i piano, sembla que rere de la composició s’amaga la voluntat de Glinka de materialitzar una ruïnosa relació sentimental”, explica el musicòleg i assagista Oriol Pérez Treviño al programa de mà del concert. El seguirà l’obra Puzzle de Joan Guinjoan, composta el 1979 i dedicada a Lluís Claret, juntament a Juli Panyella i Rose Marie-Cabestany. L’obra “suposa una veritable invitació al món compositiu del compositor Joan Guinjoan als anys setanta en el qual, amb un llenguatge inequívocament personal i per tant guinjonià, sap erigir-se com, dient-ho amb paraules d’Agustí Charles, un veritable compositor del nostre temps”. Finalment, el Trio per a clarinet, violoncel i piano, op. 114 de Brahms, dedicat al clarinetista Richard Mühlfeld, sembla que tampoc no s’escapa del rerefons del fracàs amorós o, si més no, de l’admiració del compositor vers Clara Schumann, a qui mai s’atreví a declarar-se. Una obra “d’intensa expressivitat i llibertat formal”, que va influir en els cercles musicals vienesos.
El segon concert del cicle Palau Cambra (18.01.22) serà protagonitzat pels germans Lucas i Arthur Jussen, que interpretaran la versió pianística d’El Carnaval dels animals de Saint-Saëns amb vuit solistes de la Filharmònica de Berlín. Després vindran els concerts del Quartet Casals (25.01.22), Cuarteto Quiroga (28.02.22), Carolyn Sampson i The Heath Quartet (05.05.22), Laia Masramon i un trio de corda amb la primera entrega de la Integral de Quartets per a Piano de Brahms (17.05.22), Quartet Gerhard (30.05.22), que clourà el projecte d’interpretar els Quartets de Mozart en honor de Haydn, i el violoncel·lista Steven Isserlis, que homenatjarà Pau Casals (15.06.22).
Sobre els intèrprets
Lluís Claret (Andorra la Vella, 1951) començà al Principat d’Andorra els estudis musicals inspirat per la figura del seu padrí, Pau Casals. A Barcelona estudià al Conservatori del Liceu. Durant anys assistí a classes particulars amb Enric Casals, germà de Pau Casals, que malgrat no ser violoncel·lista esdevingué el seu principal mentor i pare musical. Les trobades amb mestres com Radu Aldulescu, György Sebök, Eva Janzer, Maurice Gendron i Bernard Greenhouse també han marcat fortament la seva personalitat. Guanyador dels concursos Pau Casals i Mstislav Rostropóvitx, la seva carrera es projectà mundialment, com a solista i com a gran amant de la música de cambra, essent membre fundador del Trio de Barcelona, membre del Berlin Trio i fent duo amb Josep Colom. Amb interès per la música del seu temps, ha col·laborat amb Pierre Boulez, Witold Lutoslawski, Krzysztof Penderecki, Iannis Xenakis, Joan Guinjoan, Salvador Brotons, Tomàs Garrido i Agustí Charles, entre d’altres. La seva vocació pedagògica el porta a ensenyar regularment a multitud de centres i a impartir classes magistrals a Europa, Amèrica i l’Àsia. Actualment és professor al Conservatori del Liceu i al New England Conservatory de Boston. Lluís Claret toca amb un violoncel Nicolas Lupot (París, 1820).
Josep M. Colom (Barcelona, 1947) va estudiar piano i composició a Barcelona i París (École Normale de Musique). Als 19 anys Joan Guinjoan el va ajudar a desenvolupar una manera d’abordar la música i l’execució pianística molt més racional i estructurada. Guanyador dels concursos internacionals de piano de Jaén i Epinal (França) el 1977 i Paloma O’Shea de Santander el 1978, des del seu debut al Théâtre des Champs Élysées de París el 1979 ha desenvolupat una prolífica carrera actuant arreu del món com a solista i convidat per les principals orquestres espanyoles i europees. També ha estat intèrpret de música de cambra al costat de grans figures, com Carmen Deleito, Lluís Claret, Sergiu Comissiona, Franz-Paul Decker o Alexander Gibson. El 1998 el Ministeri de Cultura espanyol li va atorgar el Premi Nacional de Música. En la faceta pedagògica, imparteix habitualment classes magistrals, i va ser professor, des de la seva fundació el 1990, a l’Aula de Música de la Universidad de Alcalá de Henares i durant diversos cursos acadèmics ha col·laborat amb el Conservatori de Saragossa i el Musikeon de València. El setembre 2012 inicià una nova etapa pedagògica al Conservatori del Liceu.
Joan Enric Lluna és un músic polifacètic que compagina la tasca com a clarinetista amb la direcció i l’ensenyament. Com a solista, director i solista-director ha actuat als principals escenaris europeus. És el primer clarinet de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana, conjunt titular del Palau de les Arts Reina Sofía de València, des que va ser escollit per Lorin Maazel per assumir aquesta responsabilitat el 2006. Anteriorment fou primer clarinet de la Bournemouth Sinfonietta i clarinet convidat d’orquestres com la Royal Philharmonic, Academy of St. Martin in the Fields, London Symphony, Chamber Orchestra of Europe, City of Birmingham o London Mozart Players. Lluna és l’impulsor i director del grup de cambra Moonwinds, integrat per instruments de vent i que aplega intèrprets de primer nivell. A més, des de l’any 2009 dirigeix el Festival Internacional Residències de Música de Cambra de Godella (València). És professor a l’ESMUC, al Trinity College of Music de Londres i convidat amb regularitat a impartir classes magistrals i recitals a importants institucions musicals, com la California State University, Royal College i Royal Academy de Londres o Royal Scottish Academy of Music de Glasgow.