AZAHAR ENSEMBLE

Demà dimecres, 23 de febrer (Petit Palau, 20 h), el cicle Petit Palau Cambra, novetat d’aquesta temporada del Palau de la Música Catalana, convida el quintet de vents Azahar Ensemble, format per músics de diverses procedències de l’Estat espanyol que està triomfant a nivell internacional i que va ser guardonat al Primer Palau 2012 amb el segon premi, i la pianista basca Judith Jáuregui, considerada una de les pianistes més captivadores del moment, amb el programa D’Espanya a França. Els músics oferiran una bona mostra de la relació entre la música espanyola i francesa de la primera meitat del segle XX, amb obres del sevillà Joaquín Turina, els catalans Enric Granados i Frederic Mompou, al costat de peces de Claude Debussy, Maurice Ravel i Francis Poulenc.

L’Azahar Ensemble iniciarà el concert amb La oración del torero de Turina, “obra emblemàtica” del compositor sevillà, escrita el 1925, que va ser dedicada originalment al quartet de llaüts Aguilar i arranjada per a quartet de corda i per a orquestra. “La sentirem amb els colors dels instruments de vent. La influència de la música francesa per la seva estada a la Schola Cantorum el 1905, on va estudiar amb Vicent d’Indy, es barreja amb la voluntat de fer una obra amb arrels profundament andaluses”, segons el que explica la periodista Mònica Pagès al programa de mà del concert. A continuació Judith Jáuregui s’endinsarà en la música francesa amb Estampes de Debussy, “vincle sonor entre les dues cultures musicals a través de l’expressivitat melòdica i la llum harmònica que les caracteritza”, diu Pagès. “Després de sentir els colors del piano i del quintet de vent per separat, podrem gaudir-ne dialogant en dues peces que formen part de Goyescas” (“Quejas o la maja y el ruiseñor” i “El pelele”), “l’obra mestra original per a piano d’Enric Granados”, composta el 1911.

Novament Jáuregui s’endinsarà una mica més al segle XX amb Scènes d’enfants de Mompou, escrita el 1918, “quan l’esperit impressionista es decantava cap a les avantguardes”. Tot seguit s’oferirà Ma mère l’Oye de Ravel, composta el 1908, obra “que enllaça amb l’esperit infantil de Mompou, a partir del conte de Perrault, però amb un altre gruix sonor”. El concert clourà amb la interpretació del Sextet per a piano i quintet de vent, op. 100 de Poulenc, escrita originalment per a aquesta formació, “músic representatiu del període marcat per la Segona Guerra Mundial. Aquesta obra dels anys trenta va ser estrenada pel mateix Poulenc el 1933 i no la va donar per acabada fins al 1939”.

Sobre els intèrprets

Azahar Ensemble, format cinc joves músics amb una marcada vocació cambrística André Cebrián Garea, flauta travessera; María Alba Carmona Tobell, oboè; Antonio Lagares Abeal, trompa; María José García Zamora, fagot i Miquel Ramos Salvadó, clarinet (en aquest concert Laura Pou tocarà la flauta travessera en substitució d’André Cebrián Garea) va ser creat el 2010. El grup es va formar amb el fagotista Sergio Azzolini a la Hochschule für Musik de Basilea (Suïssa) gràcies a la beca atorgada per la Joven Orquesta Nacional de España (JONDE) i la Fundación BBVA. El pas dels cinc membres per la JONDE i la seva intensa relació amb el director i compositor José Luis Turina va ser fonamental per al primer desenvolupament de l’ensemble, que va culminar en el bateig discogràfic del grup amb el CD Turina x Turina, publicat per la prestigiosa discogràfica Hänssler. Després de guanyar el 63è Concurs Internacional ARD de Munic el 2014, va començar una brillant carrera internacional que l’ha portat a alguns dels principals escenaris i festivals d’Europa. La seva simbiosi entre perfecció tècnica, espontaneïtat i imaginació mediterrànies sedueix tant el públic com la crítica internacional, que en destaca “la riquesa tímbrica, la transparència i la precisió enlluernadora” («Neue Zürcher Zeitung»), el seu “exquisit diàleg musical, cuidat fins al mínim detall” («Westfälische Nachrichten») i “l’enorme classe del conjunt” («Die Welt»), tot convertint l’Azahar Ensemble en un dels quintets de vent de referència a Europa.

Nascuda a Sant Sebastià, Judith Jáuregui es va iniciar en la música a la seva ciutat natal i va acabar els estudis a Munic, sota el mestratge del professor rus Vadim Suchanov. Aplaudida com una artista d’expressió refinada, pulsació lluminosa i una gran personalitat, la revista anglesa «International Piano» l’ha descrita recentment amb aquests definicions: “intuïció creativa”, “una artista imaginativa, una intèrpret sorprenentment individual, que impressiona per la maduresa de l’expressió”. Així mateix, l’alemanya «Piano News», en diu que “no és solament el caràcter impecable de la seva interpretació allò que compta, sinó la impressió d’escoltar una pianista que té de debò alguna cosa a dir”. Les darreres temporades ha estat rebuda amb entusiasme a sales de referència de tot Europa, Amèrica llatina i Àsia, tot col·laborant tant amb orquestres i directors internacionals com espanyols. El seu darrer àlbum, Die romantische Seele (Ars Produktion, 2020), amb música de Robert i Clara Schumann, ha estat rebut amb lloances al continent europeu, i li ha valgut la nominació als prestigiosos Premis Opus Klassik en la categoria d’interpretació solista de l’any. Igualment, el seu disc anterior, Pour le tombeau de Claude Debussy, va ser nominat als Opus Klassik 2020 en la categoria d’enregistrament en directe de l’any després de rebre l’aplaudiment de la crítica, que en va lloar la interpretació definint-la com “sobirania pianística” o “poesia que brilla amb llum pròpia”.

El quintet de vent Azahar Ensemble i la pianista Judith Jáuregui interpreten música espanyola i francesa al Petit Palau