El pianista rus Evgeni Koroliov torna al Palau de la Música amb L’art de la fuga de J. S. Bach
El proper dimecres 17 de febrerel pianista rus Evgeni Koroliov tornarà al Palau de la Música Catalana per interpretar Johann Sebastian Bach, la seva música predilecta. Després de sorprendre el públic del Palau la temporada 2013-14 amb unes magnífiques Variacions Goldberg, enguany Koroliov oferirà en el cicle Palau 100 Bach (Sala de Concerts, 20.30 h) L’art de la fuga,BWV 1080, una de les obres més grans i cromàtiques del compositor alemany. Deixeble dels mítics Heinrich Neuhaus i Maria Yudina, el pianista rus ha consagrat part de la seva vida a l’aprofundiment en l’estudi de l’obra de Bach. L’art de la fuga explora de manera admirable les possibilitats del cànon i la fuga.
Aquesta obra és, juntament amb El clave ben temperat, un testimoni de la inquietud del compositor alemany per dominar les tècniques del contrapunt. I més enllà d’un tractat teòric, suposa un exemple pràctic d’aquest domini. Bach es convertí, així, en un dels millors tractadistes a partir de les seves pròpies composicions musicals. L’art de la fuga s’ha d’entendre, doncs, més que com un estudi de la fuga, com una suma extraordinària de totes les seves possibilitats a partir del nivell més exigent pel que fa a les diverses tècniques del contrapunt instrumental. Aquí Bach va utilitzar tècniques antigues i innovadores i també elements estilístics antics i moderns, tot generant un veritable compendi únic.
Evgeni Koroliov, nascut el 1949 a Moscou i amb gran presència en l’escena pianística internacional, fascina el públic per l’enorme comprensió intel·lectual de les obres que interpreta, al servei de les quals posa l’extensa gamma de les seves habilitats artístiques i interpretatives. Després de guanyar premis importants (concursos Bach de Leipzig 1968, Van Cliburn 1973, Clara Haskil 1977 iPremi Bach de Toronto 1985), Koroliov ha ofert recitals per tot el món. El compositor hongarès György Ligeti va escriure: “Si hagués d’endur-me a una illa deserta només una obra musical, triaria el Bach de Koroliov. El sentiria fins al meu darrer alè.”