El pianista Dmytro Choni, guanyador del Concurs Paloma O’Shea, inaugura el cicle Palau Piano amb un exigent programa
El dijous 28 de setembre (Sala de Concerts, 20 h), el pianista ucraïnès Dmytro Choni obrirà el cicle Palau Piano d’aquesta temporada 2023-24 amb un programa de màxima exigència tècnica i musical que inclou obres de Beethoven, Liszt, Prokófiev, Valentín Silvestrov i Lowell Liebermann. Choni, guanyador del Concurs de Piano Paloma O’Shea el 2018, va debutar amb èxit al Palau de la Música Catalana l’agost de 2022.
La primera part del programa, concebut seguint un ordre cronològic, començarà amb la Sonata per a piano núm. 12, en La bemoll major, op. 26 de Beethoven. Publicada l’any 1802 i dedicada al príncep Karl von Lichnowsky, l’obra conté riquesa d’ornaments, ritmes sincopats i contrapunts, aprofundiment, dramatisme i lirisme. De Liszt s’interpretarà “Après une lecture du Dante”: Fantasia quasi sonata núm. 7, S. 161, dels Années de Pèlerinage. Deuxième Année: Italie, obra que es considera “com una de les màximes expressions de la literatura pianística romàntica”, segons el què explica el crític musical Lluís Trullén al programa de mà del concert. “Títol inspirat en un poema de Victor Hugo, es basa en els cants de l’Infern de la Divina Comèdia, obra que el compositor hongarès coneixia a bastament. Per a aquesta Fantasia quasi sonata, Liszt disposa una música torbadora, vehement i tempestuosa”, per a aquesta “obra pianística colossal, rica en cromatismes punyents”, explica Lluís Trullén.
La segona part començarà amb Sarcasmes, op. 17 de Prokófiev, cinc moviments que el compositor rus va escriure entre els anys 1912 i 1914 en els quals “sovintegen els ritmes obstinats i martellejats, amb ressonàncies bartókianes”. Finalment, el concert clourà amb Tres Bagatel·les, op. 4 de l’ucraïnès Valentín Silvestrov, obra que ell mateix defineix fent referència al concepte de kénosis, “música sorgida des de la buidor, de l’abandó de la mateixa voluntat, creada des de la humilitat, amb una melangia que cerca una profunda bellesa en cadascuna d’aquestes bellíssimes miniatures”, i amb Gargoyles, op. 29 de Lowell Liebermann, una “suggeridora suite de piano inspirada en les gàrgoles tan representatives de les catedrals gòtiques” que el compositor americà va escriure l’any 1989 per un encàrrec de la Tcherepnin Society de Nova York.
Dmytro Choni (Kíiv, Ucraïna, 1993) va rebre la primera lliçó de piano de Galina Zaslavets als quatre anys. Posteriorment va estudiar a Kíiv amb Nina Naiditch i Yuri Kot. Actualment estudia amb la professora Milana Chernyavska a la Universitat de Música i Arts Escèniques de Graz. Va guanyar la medalla de bronze del 16è Concurs Internacional de Piano Van Cliburn el juny del 2022. Prèviament ja va aconseguir l’atenció internacional guanyant nombrosos premis i guardons, entre d’altres el Concurs Internacional de Piano Paloma O’Shea (Santander, 2018), el Leeds International Piano Competition (Gran Bretanya, 2021) i el Bösendorfer USASU (EUA, 2019). Malgrat aquests èxits, Dmytro considera que: “Tenir èxit per a mi significa créixer contínuament com a músic i com a persona, i no deixar de buscar la veritat en la música. Al meu entendre, l’aspecte més important seria estimar la música amb tot el cor”.
La seva agenda inclou recitals destacats i debuts de música de cambra per tot Europa i nombrosos recitals als EUA, actua habitualment com a solista amb orquestres i directors de renom, així com actua en prestigiosos festivals i sales d’arreu; la música de cambra també forma una part rellevant de les seves activitats musicals. El seu primer enregistrament va ser llançat per Naxos el 2020, amb obres del segle XX de Debussy, Ginastera, Ligeti i Prokófiev. El CD va rebre un Premi Supersònic de la revista «Pizzicato» i va ser molt aclamat per la premsa internacional.
De Dmytro Choni, la crítica ha dit: “El seu art de frasejar, el lirisme, els matisos i el perfecte control de la dinàmica, la transparència i, a més, un virtuosisme magnífic, són excepcionals. De la seva interpretació, així, sempre emana l’aura del màxim objectiu artístic i la millor sensibilitat” («Pizzicato») i “És un músic amb un poc habitual sentiment natural pel rubato, pel ritme expressiu, així com el color i la textura” («The Dallas Morning News»).
El cicle Palau Piano d’aquesta temporada reunirà grans noms del teclat al costat de nous referents. Paul Lewis tornarà en dues ocasions per cloure la integral de les Sonates de Schubert. Hi haurà novament dos grans noms del teclat, com són Grigory Sokolov (en la catorzena actuació consecutiva d’un total de dinou al Palau) i András Shiff, que oferiran interpretacions úniques del gran repertori. Com a nous referents que voregen la trentena es presenten, a banda de Dmytro Choni, Beatrice Rana, amb el repte d’interpretar la Sonata de Liszt, i Daniil Trifonov, guanyador del Concurs Txaikovski, amb la Sonata núm. 29 de Beethoven. El joveníssim talent també tindrà el seu espai en aquest cicle amb Alexandra Dovgan, única pupil·la de Sokolov i que encara no arriba a la majoria d’edat. Cal destacar també el retorn de Yuja Wang a la sala modernista i el debut d’Anna Vinnitskaya, guanyadora del Concurs de Piano Reina Elisabeth de Brussel·les, amb un exigent programa que inclou obres de Franck, Skriabin, Widmann i Schumann, i el veterà Christian Blackshaw, amb Sonates de Mozart. Quant al talent català, el cicle presentarà Ignasi Cambra amb obres de Bach, Skriabin i un encàrrec a Ferran Cruixent.
(fotografia de Dmytro Choni ©Anna Logachova)