El pianista Alexandre Tharaud obre el cicle Palau Piano amb un recital amb obres de Schubert, Debussy i Ravel aquest dijous
El proper dijous 6 d’octubre (Sala de Concerts, 20 h), el pianista francès Alexandre Tharaud, artista convidat habitual a les sales més prestigioses del món, torna al Palau de la Música Catalana per inaugurar l’edició actual del cicle Palau Piano amb un recital que inclou obres de Franz Schubert, Claude Debussy i Maurice Ravel. Amb més de vint-i-cinc-anys al escenaris, Tharaud s’ha convertit en una figura única en el món de la música clàssica i un exponent clau del piano a França. El concert al Palau forma part d’una gira que portarà el pianista a Saragossa (Auditorio de Zaragoza, 5 d’octubre) i a Madrid (Auditorio Nacional, 18 d’octubre).
El concert començarà amb els Impromptus op. 90 de Schubert, quatre peces que “s’alimenten d’una enorme riquesa d’idees purament musicals i que fan servir recursos harmònics del piano minuciosament explotats”, segons el què explica el musicòleg Manel Cereijo al programa de mà del concert. “Són peces amb un cos únic independent que constitueixen, no obstant, un conjunt equilibradament articulat”. De Debussy, Tharaud interpretarà una selecció dels Préludes, “peces en què tracta el teclat com si fos una paleta de pintor, impregnant-les de colors i de textures que fan somiar”, explica Cereijo, i Prélude à l’après-midi d’un faune, obra en què el compositor “es desprèn de la tradició i re-formula el llenguatge atorgant-li la primacia a la bellesa del so” i de la qual Tharaud oferirà la seva pròpia transcripció de l’original simfònic. Clourà el recital amb Miroirs de Ravel, “una suite de cinc peces que, segons el propi autor, va marcar un canvi força considerable en la seva evolució harmònica”; una obra “de gran complexitat”, que “va ser estrenada el 1906 pel pianista lleidatà Ricard Viñes”.
Alexandre Tharaud (París, 1968) és un artista polifacètic que ha col·laborat amb productors de teatre, ballarins, coreògrafs, escriptors i cineastes, així com amb cantants i músics fora de l’àmbit de la música clàssica. La seva extensa i premiada discografia reflecteix l’afinitat per diversos estils musicals, que abasta des del Barroc fins a la música contemporània. Ha estat convidat per nombroses orquestres nord-americanes, europees i asiàtiques i ha actuat a les millors sales i festivals d’arreu del mon, també en recital i en formació de cambra. El 2014 publicà el seu primer llibre, Piano intime, juntament amb el periodista Nicolas Southon, i el 2017 Montrez-moi vos mains, un relat introspectiu i atractiu de la vida quotidiana com a pianista. És protagonista de la pel·lícula Alexandre Tharaud, Le temps dérobé (2013) de la cineasta suïssa Raphaëlle Aellig-Régnier; també va aparèixer en el paper del pianista Alexandre en la premiada pel·lícula Amour (2012) de Michael Haneke. Els seus compromisos destacats més pròxims inclouen una residència en Rouen, recitals al Wigmore Hall de Londres, Konzerthaus de Viena, Philharmonie de París i Concertgebouw d’Amsterdam, i una extensa gira per Europa i Àsia. Tharaud és artista exclusiu d’Erato Rècords. Els seus enregistraments recents inclouen obra de Schubert: Impromptus D899, Moments Musicaux D780, Chanson d’Amour amb la soprano Sabine Devieilhe i Le Poète du Piano.
(fotografia d’Alexandre Tharaud ©Marco Borggreve)