El Palau de la Música Catalana tanca el 2015 amb 600 concerts i 615.945 assistents, entre espectadors i visitants
- La Fundació OC-PMC inverteix 1.824.000 euros en el manteniment del patrimoni
- Els hereus de Maria Font i Bernaus donen 1.000.000 d’euros a la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana
El Palau de la Música Catalana va tancar el 2015 amb un total de 600 concerts programats a les seves sales, que van reunir 419.727 espectadors (gairebé un 10% més que el 2014), i amb 191.218 assistents a les visites guiades (un 4,2% més que l’any anterior). Si a aquestes xifres, s’hi sumen els 5.000 assistents a la Jornada de Portes Obertes, l’any 2015 el Palau va reunir un total de 615.945 assistents, entre espectadors i visitants.
Del total de concerts al Palau, 308 van ser organitzats per la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, amb 177.913 espectadors. D’aquestes xifres, cal destacar que 59.493 espectadors corresponen al públic que va assistir als 133 concerts del cicle Escoles al Palau. La Fundació va programar també cinc concerts fora del Palau, que van reunir 2.581 espectadors. Quant als programadors externs, el Palau va acollir l’any passat 292 concerts, amb un total de 241.814 espectadors.
Els comptes de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana
Pel que fa a les dades econòmiques, el 2015 la Fundació OC-PMC va tancar l’any amb uns ingressos de 13.961.831 euros, dels quals un 25% van correspondre a la venda d’entrades de concerts, visites guiades (18,9%), explotació de sales (17,8%), mecenatge (15,6%), subvencions públiques (12,5%), diversos (5,8%) i extraordinaris (4,5%).
Les despeses van ser de 14.007.962 euros, fet que suposa un resultat abans d’amortitzacions de -46.131 euros. Les amortitzacions netes van ser 358.702 euros, tot resultant en 404.833 euros negatius. Això s’explica per totes les activitats extraordinàries que la Fundació va tirar endavant, com el viatge a Londres de l’Orfeó Català i el Cor de Cambra o els dos concerts de Daniel Barenboim amb l’Staatskapelle de Berlín. Aquest resultat va quedar compensat amb els resultats positius d’anys anteriors.
Podeu consultar la Memòria de 2015 aquí.
La Fundació va invertir 1.824.000 euros en el manteniment del patrimoni arquitectònic
El manteniment del patrimoni històric de l’edifici del Palau de la Música Catalana és un dels objectius del Pla Estratègic 2012-2015; en aquest sentit, durant l’any 2015 es van destinar 1.824.000 eurosa realitzar importants obres de rehabilitació i insonorització dels tancaments de fusta i vitralls de les façanes del carrer d’Amadeu Vives i de Sant Pere Més Alt; i a adequar l’interior a la normativa de protecció contra incendis, tot adaptant l’edifici a les condicions exigibles de la normativa vigent. En aquest àmbit es va treballar en la millora de la detecció, extinció i sectorització en cas d’incendi, i també van emprendre actuacions per facilitar l’evacuació de persones. Tasca feta seguint els acords amb el Servei de Prevenció de Barcelona i amb l’aprovació dels departaments de Patrimoni de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona.
Aquesta inversió se suma a les de l’any 2014, en què es van invertir 235.720 euros en el manteniment del patrimoni; el 2013 van ser 319.537 euros i el 2012 la xifra fou de 860.909 euros.
El Palau substitueix els tradicionals cartells per un sistema de pantalles de digitals
El mes de maig passat el sistema tradicional de cartells del Palau va ser substituït per una plataforma de difusió i comunicació digital integrada al gestor web que proporciona informació constant i actualitzada sobre els concerts i les activitats diàries al Palau. Es tracta de set pantalles Samsung DB48E de 48 polzades instal·lades en diferents espais, proveïdes per Charmex, i controlades des del núvol per un software de PosterDigital. El sistema implementat, pioner a l’Estat espanyol, implica una innovació en la producció de continguts i en la forma de comunicar-los, d’acord amb les noves tecnologies. Físicament, el projecte ha intentat respectar al màxim l’arquitectura de Domènech i Montaner, tot integrant-se a l’edifici.
Els hereus de Maria Font i Bernaus donen un milió d’euros a la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana
Durant l’Assemblea General de Socis de l’Orfeó Català es va anunciar la donació d’un milió d’euros efectuada pels hereus de Maria Font i Bernaus, que va morir el mes de març passat, a la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, per al desenvolupament de les activitats corals, i també per a la conservació del patrimoni, a parts iguals.
Maria Font, vídua de Lluís Carulla i mare de Mariona Carulla, presidenta actual, va estar sempre molt vinculada a l’Orfeó Català i a la Fundació OC-PMC. Lluís Carulla i Canals va entrar a formar part de la Junta el 1961, fins al 1963. Maria Font entrava el 1970 com a vocal de la Junta i el 1978 en va ser nomenada vicepresidenta, fins al 1999. El 1991 va ser membre fundadora de la Fundació OC-PMC, fins al 2011. És precisament aquesta vinculació amb l’entitat el fet que ha mogut els fills de la Sra. Font i Bernau a contribuir amb aquesta donació, tot destinant-la a la realització de les activitats corresponents a la finalitat fundacional de la institució: estimular i fomentar tota mena d’activitats culturals, sobretot en l’aspecte musical –amb atenció especial al cant coral–, tot contribuint a donar suport a les iniciatives i projectes de l’Associació Orfeó Català i al manteniment de l’edifici que és la seu de l’Orfeó Català i declarat Patrimoni de la Humanitat per la Unesco.
El mes de setembre es farà un acte d’homenatge com a reconeixement per aquesta donació.
Estiu al Palau i la recuperació de la Cantata Virgo Maria
L’activitat de la Fundació OC-PMC continua aquest estiu amb els concerts que protagonitzarà el Cor Jove a la Sala de Concerts el 3 de juliol (Requiem de Fauré) i el 19 de juliol (Carmina Burana) i les propostes del cicle Estiu al Palau, amb el concert de la JONC sota la direcció de Pablo González i les actuacions dels pianistes Minsung Lee (1 d’agost), Daniel Ligorio (8 d’agost), Nexus, duo de pianos (22 d’agost) o Martina Filjak (29 d’agost).
Cal destacar el concert del proper 7 de juliol, corresponent al Cicle Coral Orfeó Català, en què s’oferirà la Cantata Virgo Maria de Manuel Blancafort, tot recuperant aquesta obra que es va estrenar fa 48 anys a la sala modernista. Un concert molt especial al Palau, que aplegarà l’Orfeó Català, el Cor de Cambra del Palau i l’OBC, sota la direcció de Ros Marbà. Podeu descarregar-vos aquí el dossier de premsa del concert.
Temporada 2016-17
La temporada 2016-17 començarà el proper 12 de setembre amb la Missa de Requiem de Verdi que oferirà la London Symphony Orchestra al costat de l’Orfeó Català i el Cor Jove de l’Orfeó Català, sota la batuta de Gianandrea Noseda. El concert, corresponent al cicle Palau 100 i dedicat al 125è aniversari de l’Orfeó Català, presenta un autèntic monument sonor que exigeix un gran repartiment i un esforç vocal important i que comptarà amb imponents solistes internacionals.
Com ja es va anunciar, una de les grans novetats de la temporada serà la incorporació de Simon Halsey com a director artístic dels cors de l’Orfeó Català i assessor artístic del Palau de la Música Catalana. Reconegut arreu per la seva grandíssima tasca davant de formacions corals com el Cor de la Ràdio de Berlín, el London Symphony Orchestra Choir o els cors de l’Orquestra Simfònica de la Ciutat de Birmingham, Halsey acaba de ser guardonat (el mes de juny passat) amb la Medalla Commemorativa Germans Mendelssohn que atorga la Chorverband Berlin com a reconeixement pels seus excepcionals mèrits en el panorama coral berlinès. Igualment, la temporada 2016-17 serà la de la celebració del 125è aniversari de l’Orfeó Català. Una efemèride que es va començar a commemorar el 8 de maig passat amb un concert protagonitzat pel cor, i a la qual durant la propera temporada es dedicaran un total de sis concerts, una exposició i una taula rodona.
La Fundació OC-PMC oferirà globalment, la temporada 2016-17, un total de 112 concerts, amb cites tan destacades com la marató Beethoven, amb la interpretació de totes les simfonies del compositor alemany en cinc concerts protagonitzats per l’Orquesta Sinfónica Simón Bolívar conduïda per Gustavo Dudamel; els concerts dedicats a Claudio Monteverdi amb Sir John Eliot Gardiner i Pablo Heras-Casado; la consolidació del cicle Palau Bach, dedicat a l’obra del Kantor de Leipzig amb protagonistes de primer nivell, com Thomas Dunford, René Jacobs o Bejamin Alard; o finalment la presència de les veus més privilegiades del panorama internacional, com Flórez, Mehta, Bartoli o Jaroussky.