El Palau de la Música Catalana referma l’aposta pel talent del país mitjançant els compositors i artistes residents, en una programació marcada per la pluralitat, amb 156 concerts, grans noms del panorama internacional i joves promeses de la música de casa nostra
El fil conductor de la temporada girarà al voltant de l’heroi i la seva relació amb la música
- Daniele Gatti, Marin Alsop, Yulianna Avdeeva, Emőke Baráth, Daniel Harding, Thomas Hengelbrock, Pablo Heras-Casado, Sarah Connolly, Teodor Currentzis, Diana Damrau, Philippe Herreweghe, Philippe Jaroussky, Jonas Kaufmann, Gustavo Dudamel, María Dueñas, Juan Diego Flórez, Klaus Mäkelä, Alice Sara Ott, Maria João Pires, John Eliot Gardiner, Gustavo Gimeno, Anna Prohaska, Serena Sáenz, Iréne Theorin, Benjamin Grosvenor, Kian Soltani, Truls Mørk i les formacions Vox Luminis i AKAMUS són els grans noms de la temporada
- La barcelonina Raquel García-Tomás i el novaiorquès Steve Reich són els compositors convidats; mentre que l’artista i dissenyadora gràfica Adela Beltran Sancho i el fotògraf Bill Armstrong, l’escriptor Jordi Lara i el poeta Lluís Calvo Guardiola en són els artistes convidats
- Es commemora el Mil·lenari de Montserrat, el 150è aniversari del naixement i centenari de la mort de Juli Garreta, el 75è aniversari de la mort de Joan Lamote de Grignon, el 125è aniversari del naixement de Ricard Lamote de Grignon, el 200è aniversari del naixement d’Anton Bruckner i el 50è aniversari de Dmitri Xostakóvitx
- El Trio Fortuny encara la segona temporada com a formació resident i Frames Percussion iniciarà una residència artística de dues temporades
- El Palau referma l’aposta per acostar la programació a nous públics i convidar-los a conèixer el món de la música simfònica amb projectes singulars, com l’estrena del Dream requiem de Rufus Wainwright, l’espectacle Bach & forward, el concert amb música de videojocs, artistes contemporanis i nous formats interdisciplinaris
- La programació presenta un total de 59 compositors catalans, amb 14 estrenes absolutes
La figura de l’heroi, la música més humana
El fil conductor d’aquesta temporada vinent al Palau és la figura de l’heroi, tal com es desprèn, en alguns casos de manera subtil i en d’altres amb més claredat, en alguns dels compositors, intèrprets i repertori més destacats de la programació. El Palau ha volgut revisar un tema recurrent de la mitologia, la història i les narracions que formen un imaginari comú i compartit per tots, des del qüestionament de qui són els herois i les heroïnes al món actual, i també els antiherois. I fer-ho, sobretot, des de la música. D’aquesta reflexió neix la “Música més humana”, lema que podria definir-se com un eix conductor i que pren forma, de manera gràfica, en l’obra de Bill Armstrong, fotògraf convidat i l’obra del qual il·lustra la imatge gràfica de la temporada 2024-25. Les seves fotografies incorporen com a tema central la figura humana, en el seu cas inspirada en l’art clàssic i grec, i es distingeixen per l’ús del color i el difuminat. Per mostrar d’una forma molt suggeridora la fragilitat i la fortalesa humanes, que és, en essència, la matèria primera dels herois i els antiherois. L’efecte borrós que desdibuixa les línies i dona rellevància a les ombres i a la superposició de colors accentua el caràcter arquetípic de l’ésser humà, que en la seva essència porta la llavor de l’heroi, però també de l’antiheroi.
Les commemoracions: mil·lenari de la fundació del monestir de Montserrat, 150è aniversari del naixement i centenari de la mort de Juli Garreta, 75è aniversari de la mort de Joan Lamote de Grignon i 125 anys del naixement del seu fill, Ricard Lamote de Grignon; 50è aniversari de la mort de Dmitri Xostakóvitx i 200 anys del naixement d’Anton Bruckner
La temporada vinent és plena d’aniversaris i dates assenyalades, al Palau. En primer lloc, el 2025 es compliran mil anys de la fundació del monestir de Montserrat. És una festivitat solemne que homenatja una de les institucions que més ha contribuït a la història, la cultura i la llengua catalanes, elements identitaris compartits pel Palau de la Música Catalana. El Palau es vol sumar a aquesta celebració tan extraordinària. Així, acollirà sis concerts en el marc d’aquesta celebració, començant per l’oratori del mil·lenari Pacis Visio, escrit per diversos compositors contemporanis sorgits de l’Escolania de Montserrat. Una Escolania que vindrà també al Palau en dues ocasions, primer interpretarà el Llibre vermell de Montserrat i en la segona ocasió amb repertori de Bach i Händel. El Palau programarà obres de compositors de l’escola montserratina, junt amb altres col·laboracions que s’estendran al llarg de l’any i escaig que durarà la celebració, a la qual el Palau se suma amb entusiasme.
El Palau retrà homenatge, també, a Juli Garreta en el seu doble aniversari, ja que el 2025 es commemoraran 150 anys del naixement i 100 de la mort d’aquest rellotger i compositor català amb qui el Palau vol engegar un projecte de reivindicació dels compositors catalans. Considerat per molts el “Richard Strauss català”, la vida de Juli Garreta és lluny del que hom podria imaginar en un compositor de la seva categoria. Garreta fou l’antítesi del compositor pagat de si mateix i respon a la perfecció a la figura arquetípica de l’antiheroi. Aquesta temporada vinent el Palau li dedicarà diversos concerts, el primer dels quals Mediterrani, amb l’Orquestra Simfònica del Vallès, dirigida per Xavier Puig, i entre els altres destaca també el programa Més Garreta!, amb la GIO Symphonia, dirigida per Francesc Prat, i narració de l’escriptor convidat, Jordi Lara, un concert amb un títol que fa referència a les paraules pronunciades per Igor Stravinsky en una audició a Barcelona. Garreta serà present també als concerts oferts per l’Orquestra Camerata XXI, per la Cobla de Cambra de Catalunya, per Roger Padullés i Francisco Poyato, i per Romain Garioud amb Daniel Blanch.
El 2024 és un any per recordar dos directors i compositors de prestigi, pare i fill, que malgrat patir les conseqüències dels lamentables fets històrics de la primera meitat del segle XX [de les convulsions de la primera meitat del segle XX], van aconseguir mantenir la flama de la música i esdevenir, així, peça clau del panorama musical català. De Joan Lamote de Grignon es recorda el 75è aniversari de la mort, i de Ricard Lamote de Grignon se celebra el 125è aniversari del naixement. El Palau oferirà La Nit de Nadal (que el mateix compositor va estrenar amb gran èxit a la Filharmònica de Berlín) i la selecció Set cançons sobre poemes d’Apel·les Mestres de Joan Lamote de Grignon, així com una integral de les Sardanes compostes per pare i fill, en un concert amb la Cobla Sant Jordi-Ciutat de Barcelona dirigida per Marcel Sabaté.
La temporada reservarà un espai també per a aniversaris d’artistes internacionals. El Palau vol recordar el 200è aniversari del naixement d’Anton Bruckner, compositor encara poc conegut a casa nostra, programant dues de les seves nou simfonies més emblemàtiques en dos grans concerts: la Simfonia núm. 3, “Wagner”, amb Anima Eterna Brugge, dirigida per Pablo Heras-Casado, i la Simfonia núm. 9, que va restar inacabada, amb musicAeterna, sota la direcció de Teodor Currentzis, a més del concert amb l’orgue Walcker en què Hans-Jörg Albrecht n’interpretarà la transcripció de la Simfonia núm. 6.
En darrer lloc, el Palau recordarà també els 50 anys de la mort de Dmitri Xostakóvitx, un dels múltiples artistes que es van quedar a Rússia durant l’escalada del règim soviètic. Al Palau recordarem aquest gran compositor amb la programació, al concert inaugural amb la Filharmònica de Viena, de la seva Desena Simfonia, escrita tot just després de la mort de Stalin. També n’escoltarem els 24 Preludis i fugues per a piano –emmirallats en els de J. S. Bach–, els dos Trios amb piano i tres dels quinze Quartets de corda que va escriure, a més de l’Obertura en temes populars russos i kirguisos escrita el 1963, tot tornant a mirar cap a la seva estimada Rússia, la d’estepes, danses alegres i acolorides.
Els artistes convidats
Raquel García-Tomás, compositora barcelonina formada a l’ESMUC i que, ja amb una gran trajectòria al darrere, va triomfar l’any passat amb l’estrena al Liceu de la seva òpera Alexina B., és actualment una compositora imprescindible al panorama musical nacional i per això ha estat triada per ser la compositora convidada de la temporada. El Palau ja va estrenar-ne una obra, à plein, en un concert el mes d’abril passat amb el Cuarteto Quiroga, i la temporada 2024-25 n’estrenarà tres obres d’encàrrec: Ceci n’est pas une valse –encàrrec conjunt del Palau, Orquestra Simfònica del Vallès, Orquesta Sinfónica de Galícia i Fundació Catalunya-La Pedrera–, amb l’OSV, dirigida per Isabel Rubio; una altra obra, encàrrec de la Camerata Penedès, que interpretarà la formació amb la concertino i directora Lorenza Borrani, i una tercera obra, que s’estrenarà amb el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana i el violoncel·lista Nicolas Alstaedt, dirigits per Júlia Sesé. García-Tomás serà present en tres concerts més: un monòleg operístic amb Dolors Aldea i José Antonio Domené, un concert de diàleg amb obres de Bach, amb el Cosmos Quartet, O Vos Omnes i Noelia Rodiles, i un concert, amb obra també de Steve Reich, amb Frames Percussion, Lluïsa Espigolé al piano i la saxofonista Helena Otero Correa.
L’altre compositor convidat serà el novaiorquès Steve Reich, membre de la generació d’artistes nord-americans que van crear el corrent musical de Minimalisme. Amb els seus més de vuitanta anys i una prolífica producció a les espatlles, és encara avui un creador actiu i un referent per a artistes de diferents disciplines. El Palau presentarà un seguit de concerts amb l’obra essencial de Reich per tal que el públic pugui descobrir un vast i divers catàleg que aplega, en si mateix, una part essencial de la història de la música contemporània. El primer concert serà amb la GIO Symphonia, sota la direcció de Francesc Prat; el segon, amb Frames Percussion i Synergy Vocals, i el tercer, també amb obres de Raquel García-Tomás, interpretat per Frames Percussion, Lluïsa Espigolé al piano i la saxofonista Helena Otero Correa.
L’artista gràfic convidat és el fotògraf Bill Armstrong, autor de la imatge de la temporada que, amb el tema de l’heroi, juga amb la fotografia i el color per mostrar de manera suggeridora la fragilitat i la fortalesa humanes, la “matèria primera” dels herois. El Palau en presentarà la propera tardor una exposició amb l’obra escollida per a la imatge gràfica de la temporada.
Adela Beltran Sancho, artista i dissenyadora gràfica d’Alcanar (Montsià) és l’altra artista plàstica convidada de la temporada. La seva obra busca expressar la feminitat i exaltar la força, el caràcter i la capacitat de resiliència de les dones a través dels retrats pictòrics de dones anònimes que representen una identitat comuna. El Palau n’acollirà una exposició la primavera vinent.
De les arts gràfiques a les lletres: Jordi Lara és l’escriptor convidat d’aquesta temporada. En la seva obra narrativa, sovint li agrada indagar sobre personatges marginals que fan drecera del camí convencional, tot esdevenint figures protagonistes, com Juli Garreta. El caràcter polifacètic de Lara permetrà explorar nous formats de col·laboració amb el Palau com a artista convidat, incloent-hi la narrativa, amb la seva participació en un dels concerts dedicats a Juli Garreta, Més Garreta!
Completa l’estol d’artistes convidats, Lluís Calvo Guardiola, que amb la seva poesia revolucionària, inconformista i vitalista és el poeta convidat de la temporada, autor del poema que obre el Llibre de la temporada, titulat Estendard. Influent en tota una generació de poetes, en què figuren Anna Gual i Laia Llobera, que també han estat poetes convidades del Palau de la Música Catalana, podrem reflexionar, revisar i desmuntar, si convé, el concepte de l’heroi, amb activitats de l’Hivernacle i la publicació d’un assaig dins la sèrie “Altres Veus” del Palau al llarg de la temporada.
Frames Percussion i el Trio Fortuny són les formacions residents
Amb el compromís de seguir apostant per les formacions del país i donar-hi suport en el seu creixement artístic, enguany es comença una nova residència, que s’estendrà durant dues temporades (2024-25 i 2025-26), amb Frames Percussion, un dels grups més prominents del panorama musical actual. Reconegut amb el Premi Ensemble 2024 de la Fundació Ernst von Siemens, Frames Percussion està format per una nova generació de percussionistes del país, els quals van crear la formació amb l’objectiu de presentar el talent i demostrar el compromís amb la música actual incentivant la nova creació i amb una mirada posada en la innovació i la interdisciplinarietat. Aquesta temporada vinent interpretaran obres de Steve Reich i de Raquel García-Tomás.
D’altra banda, el Trio Fortuny –format per Joel Bardolet, Pau Codina i Marc Heredia– manté aquesta temporada 2024-25 la seva residència artística al Palau explorant la seva individualitat personal i el segell musical com a trio amb dos programes tan originals com poc convencionals. S’endinsaran en l’univers musical de Xostakóvitx, Bach, Mozart, Josep Maria Guix, Beethoven i Schumann.
Projectes singulars
Una temporada més, el Palau segueix treballant en propostes per acostar el món de la música clàssica a nous públics. Són els projectes singulars que conviden el públic menys habituat a les sales de concerts a descobrir el repertori simfònic. Tres dels grans projectes singulars d’aquesta temporada es troben inscrits al cicle Palau Fronteres: Bach & forward, El gabinet del Dr. Caligari i Hergest Ridge, un concert d’homenatge al segon àlbum de Mike Oldfield. També fora d’aquest cicle trobem algunes propostes singulars, ja que és una iniciativa que vol ser transversal. El Palau acollirà un concert amb música de videojocs, que després de l’èxit assolit recentment es repetirà en dues sessions, novament amb l’Orquestra Simfònica del Vallès. També es pot qualificar de projecte singular l’estrena estatal del Dream requiem de Rufus Wainwright, un coencàrrec de l’Orchestre Philharmonique Radio France, Filharmònica d’Hèlsinki, Royal Opera House de Londres, Los Angeles Master Chorale, Dublin Symphony Orchestra, Palau de la Música Catalana i L’Auditori, que serà interpretat per l’Orfeó Català amb l’Orquestra Simfònica de Barcelona (OBC), sota la direcció de Ludovic Morlot. I s’incorporen en aquesta categoria de nous formats, aquelles propostes que impliquen, també, els artistes residents ja esmentats anteriorment.
Les grans formacions simfòniques i corals i el gran repertori es donen cita a Palau 100
Palau 100, el cicle estrella de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, és el punt de trobada amb l’excel·lència, ja que cada concert resulta un esdeveniment únic i excepcional. El cicle serà aquesta temporada punt de trobada de dues de les considerades tres millors orquestres del món, com són la Filharmònica de Viena i la Royal Concertgebouw d’Amsterdam. També hi actuaran altres formacions d’altíssim nivell, entre les quals l’Orquestra Filharmònica de Luxemburg, Orchestre des Champs Élysées, Philharmonia Orchestra de Londres i Orquestra Simfònica de la Ràdio Sueca. La temporada 2024-25 de Palau 100 destaca per la presència important de primeres figures d’una nova generació de directors que estan despuntant al panorama musical actual, com són Klaus Mäkelä (que debutarà a Barcelona en aquest concert al Palau), Teodor Currentzis, Daniel Harding, Gustavo Gimeno i Pablo Heras-Casado. Una de les cites més destacades de la programació serà la visita de la directora novaiorquesa Marin Alsop al capdavant de la londinenca Philharmonia Orchestra. Actuaran al costat de la violinista María Dueñas amb repertori de Montgmonery, Korngold i Prokófiev. Palau 100 repassarà grans títols del repertori simfònic de la història de la música clàssica, com el poema simfònic Vida d’heroi de Richard Strauss; la Simfonia núm. 1, “Tità” i la Simfonia núm. 2, “Resurrecció” de Gustav Mahler; la Simfonia núm. 3, “Wagner” i la Simfonia núm. 9 d’Anton Bruckner, o la Simfonia núm. 10 de Dmitri Xostakóvitx, i també presentarà les dues misses de Ludwig van Beethoven: la Missa en Do major i la Missa solemnis. El cicle incorporarà repertori contemporani, amb composicions de la coreana Unsuk Chin, guanyadora aquest 2024 del prestigiós Premi Ernst von Siemens de composició, de qui s’oferirà Subito con forza; i de la nord-americana Jessie Montgomery, de qui s’escoltarà Strum. Com a fet destacat, el Palau acollirà l’estrena a l’Estat espanyol del Dream requiem de Rufus Wainwright, un coencàrrec de diverses institucions entre les quals figura el Palau, i en què col·laboraran l’Orfeó Català i l’OBC. A més, l’Orfeó Català participarà en el cicle Palau 100, junt amb el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana i l’Orquestra Simfònica de la Ràdio Sueca interpretant la Simfonia Resurrecció de Mahler, sota la direcció de Daniel Harding, en la primera col·laboració amb el director britànic. Encara en l’àmbit de la música coral, tornaran a venir al Palau dues de les formacions corals més prestigioses del món: Collegium Vocale Gent i Balthasar Neumann Chor.
En la programació destaquen igualment icones i nous referents del panorama musical actual, com els violinistes Joshua Bell i María Dueñas, els pianistes Maria João Pires, Kristian Bezuidenhout i Denis Kozhukhin i la mezzosoprano Sarah Connolly.
Els cicles Palau Grans Veus i Palau Òpera són l’aposta lírica de la temporada
El Palau de la Música Catalana, seu de la música vocal per excel·lència, acollirà vuit veus referents del panorama musical actual com són les de Juan Diego Flórez, Iréne Theorin, Sarah Connolly, Philippe Jaroussky, Serena Sáenz, Diana Damrau, Jonas Kaufmann i Andrè Schuen.
El cicle Palau Òpera, en la seva quarta edició, presentarà: el compositor barroc català Domènec Terradellas (Giuseppe riconosciuto), amb la formació catalana Vespres d’Arnadí; una de les millors formacions barroques del moment, com és la Freiburger Barockorchester, i el seu director, René Jacobs (Tamerlano de Händel), i la considerada internacionalment com la millor formació en la interpretació del repertori vivaldià: l’Accademia Bizantina, amb el seu fundador i director, Ottavio Dantone (Il Giustino de Vivaldi).
Palau Bach continua explorant el llegat d’un dels compositors claus de la sala modernista amb varietat de propostes
El cicle Palau Bach tindrà aquesta temporada una varietat de propostes de cambra i de gran format en els seus sis concerts. Destaquen dos programes barrocs i corals: la Passió segons sant Mateu, amb el RIAS Kammerchor i la formació AKAMUS, ambdues de Berlín, dirigides per Justin Doyle, i la Passió segons sant Joan, amb Vox Luminis (que la temporada passada va interpretar la Passió segons sant Mateu), la Freiburger Barockorchester i Lionel Meunier. A més, el cicle convida Sara Cubarsi, violinista catalana guanyadora d’El Primer Palau 2013, amb una proposta de Sonates i Partites per a violí sol; Fazil Say amb les Variacions Goldberg, un programa que complementarà amb una obra seva; Arnau Tomàs, violoncel·lista del Quartet Casals, amb la integral de les sis Suites per a violoncel, i finalment clourà la temporada el prestigiós clavecinista Kenneth Weiss, que interpretarà L’art de la fuga. La programació inclourà el Bach Collegium Barcelona i els becats de la Salvat Beca Bach, que participaran en dates nadalenques en un programa sobre Bach i els seus contemporanis.
Palau Piano: pianistes consagrats i talents emergents
Volem destacar aquesta temporada dos artistes que estan iniciant la seva carrera, Emma Stratton i Martín García García, beneficiaris de la Beca Alicia de Larrocha que el Palau va impulsar amb motiu de la commemoració del centenari del naixement de la gran intèrpret. El cicle, que oferirà un total d’onze concerts, seguirà portant grans noms, com el francès Alexandre Tharaud, amb repertori de Bach i Ravel; Alice Sara Ott, que la temporada passada va actuar a Palau 100, debutarà en aquest cicle amb repertori de Beethoven i Field. Es presentarà també Kit Armstrong (que actuarà per primer cop al Palau), amb repertori de Bach i Liszt, músics que interpretarà amb orgue i piano, respectivament. Tornaran al Palau els sempre estimats i ben rebuts Grigory Sokolov, Yulianna Avdeeva (amb un repertori de Preludis i fugues de Xostakóvitx), Seong Jin Cho, l’artista coreà que en el seu debut al Palau va tenir també un gran èxit i que tornarà, en aquesta ocasió, amb repertori de Liszt, Beethoven, Bartók i Brahms; Rudolf Buchbinder amb Sonates de Beethoven; Arcadi Volodos amb repertori de Schubert, Schumann i Liszt; Gabriela Montero, pianista i compositora veneçolana, i Schaghajegh Nosrati, que tornarà, un cop més amb repertori de Bach, sempre present en les seves intervencions al Palau i que complementarà amb composicions de Bartók, Haydn i Alkan.
Palau Cambra: concerts de petit format en un entorn únic
El cicle Palau Cambra arrencarà amb una formació de quartet amb piano en què destaquen Benjamin Grosvenor (piano) i Kian Soltani (violoncel) interpretant repertori de Strauss i Brahms.
Amb aquest cicle el Palau segueix fent una aposta pel talent del país. Hi destaca el concert del quartet de saxos Kebyart, que enguany celebra desè aniversari. El Palau ha tingut el privilegi d’acompanyar en el seu creixement artístic aquesta formació catalana, nascuda a l’ESMUC i actualment molt activa al panorama internacional. Va guanyar El Primer Palau el 2016 i va ser també ECHO Rising Stars fa dues temporades, precisament amb l’impuls del Palau. En el concert que acull el Quintet la Truita, junt amb altres obres de Schubert, hi prendran part un grup de joves músics formats i residents a Catalunya (Maria Florea, Lara Fernández, Daniel Claret, Joaquín Arrabal i Àlex Ramírez), que recuperen el format més genuí d’interpretació de música de cambra del Romanticisme. També de casa nostra, rebrem un any més el Quartet Casals, amb repertori d’Arriaga, Boccherini i Brahms. Per tancar el cicle, en el marc de la Diada Pau Casals actuarà el violoncel·lista Truls Mørk acompanyat al piano per Harvard Gimse.
El cicle Petit Palau Cambra, amb el patrimoni i el jove talent català
Un total de catorze concerts integren aquest cicle dedicat al talent i al patrimoni català, una extensió del cicle Palau Cambra, amb concerts al Petit Palau.
Actuaran en aquest cicle, amb dos concerts, el Trio Fortuny, un dels quals amb repertori de Mozart, Bach i Xostakóvitx, i l’altre amb obres de Guix, Beethoven i Schumann. Destaquen també els tres concerts que el Palau organitzarà en coproducció amb l’Associació Franz Schubert de Barcelona i el Centro Nacional de Difusión Musical: són el concert Viena fin-de-siècle, amb el tenor Zhuohan Sun i Sara Pavlovic, centrat en obres de Mahler, Marx, Strauss, Wolf i Zemlinsky; el concert de la soprano Meredith Wohlgemuth acompanyada per la pianista Jinhee Park, amb obres de Berg, Schubert, Schumann, Schönberg, Webern i Wolf, i el de la soprano Mireia Tarragó i Victoria Guerrero en un concert d’ampli repertori: De Viena a Hollywood.
Aquest cicle acull també dos concerts ECHO Rising Stars, la plataforma europea que impulsa els artistes emergents de la música clàssica. Actuaran al Palau el clarinetista Carlos Ferreira, i el Quatuor Agate (amb els violinistes Adrien Jurkovic i Thomas Descamps, el viola Raphaël Pagnon i el violoncel·lista Simon Iachemet).
Completaran la programació del cicle: Joan Martín-Royo & Rubén Fernández Aguirre amb cançons de Felip Pedrell; Mercedes Gancedo, Ferran Bardolet i Pedro Pardo oferint cançons sobre poemes de Victoria de los Ángeles; Thibaud García en un recital de guitarra clàssica; Roger Padullés i Francisco Poyato amb el programa Enigma Garreta; Marta Mathéu i Andreu Gallén presentaran un programa que connecta les Tonadillas del segle XVIII amb la cançó de “revista”; el Quartet Gerhard oferirà Quartets de Xostakóvitx, i tancaran cicle Daniel Blanch & Romain Garioud interpretant obres de Schubert i Garreta.
Tardes al Palau: patrimoni català i eclecticisme a preus populars
El cicle Tardes al Palau oferirà un total de vuit concerts molt diversos, tots a les 19 h. Obriran el cicle, Gospel Viu i Moisès Sala, amb Revolution. Els seguiran la Cobla de Cambra de Catalunya i Ros Marbà, que interpretaran Sardanes de Pau Casals; la Cobla Ciutat de Girona, dirigida per Esteve Molero, celebrarà el cinquantenari de la formació; la Cobla Sant Jordi-Ciutat de Barcelona oferirà una integral de les Sardanes de Joan i Ricard Lamote de Grignon; la GIO Symphonia, sota la direcció de Francesc Prat, actuarà amb el concert Més Garreta!; la Camerata Penedès i Lorenza Borrani, ho farà amb repertori de García-Tomás i Beethoven; el Cor Madrigal, juntament amb el Cor Canta i Camerata XXI, oferiran repertori de Garreta, Lamote de Grignon, Manén i Migó, tots sota la direcció de Xavier Puig, i tancarà el cicle la Banda Municipal de Barcelona en un concert de tarda i programa Xostakóvitx, Ravel, Strens i Reed.
Fronteres: espai per a l’experimentació
Aquest cicle, amb què el Palau explora nous espais de frontera i de contrast, experimenta amb la música clàssica i contemporània en diàleg amb altres músiques, formats i expressions artístiques, per oferir així noves perspectives i horitzons musicals. Concentra tres dels projectes singulars d’aquesta temporada, amb els quals es vol convidar el públic que no freqüenta els concerts de música clàssica a descobrir el repertori simfònic mitjançant una proposta per a veterans i novells. Així, el cicle oferirà per Halloween El gabinet del Dr. Caligari, una improvisació a l’orgue de Juan de la Rubia sobre la coneguda pel·lícula muda de Robert Wiene; Hergest Ridge, un concert d’homenatge al segon àlbum de Mike Oldfield, del qual enguany se celebra el cinquantenari, a càrrec de l’orquestra Opus One, sota la direcció de Xavier Alern, i Bach & forward, un concert d’improvisacions sobre l’obra de Johann Sebastian Bach amb Juan de la Rubia i Marco Mezquida als teclats i obra de l’artista visual Alba G. Corral. Aquest projecte va ser Premi Alicia 2023 a la Interdisciplina.
Palau Fronteres tindrà també espai per als compositors convidats, de qui s’interpretaran Per precaució de Raquel García-Tomás, juntament amb La voix humaine de Francis Poulenc; al concert del Cosmos Quartet amb l’orquestra O Vos Omnes també podrem sentir obres de la compositora convidada de la temporada, a més de repertori de Bach; i al concert de Nicolas Alstaedt amb el Cor de Cambra del Palau, amb direcció de Júlia Sesé, s’estrenarà una de les obres encàrrec del Palau a la compositora. De Steve Reich podrem sentir-ne repertori al concert My name is..., amb la GIO Symphonia, dirigida per Francesc Prat, en què igualment hi haurà obres de Bach i Arvo Pärt; al concert de Frames Percussion amb Synergy Vocals, amb obra íntegra de Reich i, de nou amb Frames Percussion en un concert amb la pianista Lluïsa Espigolé i la saxofonista Helena Otero Correa interpretant obres de Reich i així mateix de García-Tomás. Completaran la programació l’Ensemble Sillages, Leticia Moreno & friends amb Bach in the jungle i l’Orquestra Simfònica de l’ESMUC, dirigida per Ernest Martínez Izquierdo.
Més cicles que arrodoneixen la temporada
A més, el Palau programa altres cicles rellevants, com La Casa dels Cants, el cicle protagonitzat per les formacions corals de la casa i també cors convidats. Enguany constarà de 21 concerts, més que mai abans, i acollirà formacions destacades: Cor Vivaldi, Escolania de Montserrat, Balthasar Neumann Chor (que la temporada passada va actuar al Palau i a Hamburg amb l’Orfeó Català i enguany ho farà amb el Cor de Cambra del Palau), El León de Oro i Cor Cererols, entre altres formacions de gran qualitat.
Com és habitual, durant la temporada també es col·laborarà amb l’Orquestra Simfònica del Vallès, arran del cicle Simfònics al Palau, que ofereix un total de 14 concerts, i es presentaran els cicles ECHO Rising Stars i El Primer Palau, dedicats als joves talents; i, a més, Nadal al Palau. També destaquen les diferents activitats de l’Hivernacle, que oferiran al llarg de l’any diverses experiències úniques d’immersió musical en un entorn excepcional com és la Sala d’Assaig de l’Orfeó Català.
Es tracta, en total, de 156 concerts, als quals cal sumar els 162 concerts educatius (cicles Familiars al Palau i Escoles al Palau). Cal destacar, a més, que la temporada 2024-25 s’interpretaran composicions de 59 compositors catalans, entre les quals 14 estrenes absolutes.
Finalment, el Palau vol agrair l’activitat a altres companys de viatge, com són entitats, orquestres i promotors que s’uneixen al Palau amb les seves programacions: BCN Clàssics, Ibercamera, Franz Schubert Filharmonia, The Project, Associació Franz Schubert, Fundació Pau Casals, Fundació Victoria de los Ángeles, Fundació Salvat i Vespres d’Arnadí.
Abonaments i entrades
La venda d’abonaments (Palau Bach, Palau Piano, Palau Cambra, Tardes al Palau i Simfònics al Palau) i dels abonaments a la carta (a partir de tres concerts) ja està disponible per internet o presencialment a Taquilles. Quant a les entrades individuals, es posaran a la venda a partir del dia 22 de maig.
Amb gairebé 8.000 joves registrats a la Grada Jove, gairebé un 40% més que l’any passat, aquesta comunitat s’ha convertit en un col·lectiu estratègic per al Palau. Es tracta d’una comunitat de menys de 35 anys que es donen d’alta de manera gratuïta i que gaudeixen de descomptes del 50% en les entrades dels concerts de la Fundació i accés exclusiu a altres activitats. A més, enguany un grup de cantaires joves dels cors de l’Orfeó Català han fet una tria de concerts que per diferents raons són atractius per a aquest col·lectiu menor de 35 anys.
Foto de família de la roda de premsa de presentació amb els artistes convidats, els directors dels cors del Palau i els col·laboradors habituals.
Podeu descarregar-vos aquí la foto de família amb els artistes convidats d’aquesta temporada que han pogut assistir a la roda de premsa de presentació; i aquí la foto amb el Joaquim Uriach, Joan Oller i Mercedes Conde.
A partir de les 17 h, podreu visualitzar la roda de premsa de presentació a través d’aquest enllaç.
Podeu accedir aquí a la galeria d’imatges amb una selecció dels cicles i fotografies oficials dels artistes corresponents.
En aquest enllaç trobareu tota la informació de la nova temporada.
En aquest enllaç podreu veure el vídeo de la nova temporada.