El Palau de la Música Catalana celebra els 70 anys de Kaija Saariaho amb un concert de cambra al Petit Palau aquest divendres
Divendres que ve, 14 d’octubre, al Petit Palau (19 h), Kaija Saariaho serà homenatjada amb un concert de cambra en què intèrprets habituals de la seva música es reuniran per commemorar la carrera de la compositora just el mateix dia del seu 70è aniversari. El Palau celebrarà així l’aniversari de qui va ser compositora convidada de les temporades 2020-21 i 2021-22. Serà un concert excepcional que recorrerà la trajectòria de la compositora finlandesa a través d’algunes de les seves peces més destacades com Changing Light (2002, soprano i flauta) Die Aussicht (1996/2019, soprano i quartet de corda), NoaNoa (1992, flauta i electrònica), Light still and moving (2016, flauta i kantele), Terra Memoria (2006, quartet de corda) i Nuits, adieux (1991, quartet vocal i electrònica). “Un intens recorregut pel seu univers sonor, un món ple de contrastos i d’una bellesa hipnòtica, amb les seves atmosferes oníriques i evocadores i luxoses textures”, segons el què explica la periodista musical Ana María Dávila al programa de mà del concert.
Interpretaran les obres de Saariaho el quartet vocal del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana (format per la soprano Alba Quinquillà, la mezzosoprano Mariona Llobera, el tenor Matthew Thomson i el baríton Joan Miquel Muñoz; Júlia Sesé, directora) i el Quatour Ardeo (format per Carole Petitdemange i Mi-sa Yang, violins, Yuko Hara, viola, i Matthijs Broersma, violoncel), els instrumentistes Eija Kankaanranta (kantele) i Camila Hoitenga (flauta), la soprano Faustine de Monès i l’enginyer de so David Poissonnier.
Aquest concert substitueix l’inicialment programat el mateix dia, a la Sala de Concerts, amb la seva òpera de cambra Only the sound remains, que es va cancel·lar per les dificultats tècniques insalvables que requereix el tipus de producció, ateses les limitacions que té una sala històrica com la del Palau.
Kaija Saariaho (Hèlsinki, 14 d’octubre de 1952) és reconeguda internacionalment com una de les grans compositores del present i la seva obra està íntimament connectada amb la natura i compromesa amb el desenvolupament de noves formes de creació musical. Després dels estudis a Hèlsinki i Friburg, viu fincada a París arran de la seva formació a l’Institut de Recerca i Coordinació d’Acústica i Música (IRCAM), fundat per Pierre Boulez. Allà investiga i experimenta amb l’electrònica, que utilitza fonamentalment per aconseguir els efectes acústics que l’espai sonor de les sales de concerts no li ofereixen.
La seva relació amb la ciutat de Barcelona ve de lluny, com també la seva admiració per l’obra arquitectònica d’Antoni Gaudí i el Modernisme, capaç de transformar en elements arquitectònics les formes de la natura, fet que també trobem al Palau de la Música Catalana de Lluís Domènech i Montaner. A l’edifici modernista s’han pogut sentir les obres Oltra mar, per l’Orfeó Català i l’OBC (19 de febrer de 2022), dirigits per Anna Maria Helsing, l’estrena a l’Estat espanyol de Reconnaissance, pel Cor de Cambra del Palau (12 de novembre de 2021), dirigit per Simon Halsey, i Notes!on!Light, per l’Orquestra Simfònica de l’ESMUC (20 de maig de 2021), dirigida per Ernest Martínez Izquierdo.
(fotografia de Kaija Saariaho ©Maarit Kytoharju)