El Cosmos Quartet, formació resident del Palau de la Música Catalana, interpreta obres de Xostakóvitx, Webern i Brahms al Petit Palau
El proper dimecres 8 de març (Petit Palau, 20 h), el conjunt barceloní Cosmos Quartet, guanyador del prestigiós premi Irene Steels-Wilsing Foundation Competition (2018), un dels concursos per a quartets de corda més prestigiosos, i formació resident del Palau de la Música Catalana, oferirà un concert amb un programa que inclou el Quartet núm. 15, en Mi bemoll menor, op. 144 de Xostakóvitx, les Sis bagatel·les, op. 9 de Webern i el Quartet núm. 3, en Si bemoll major, op. 67 de Brahms. El concert forma part del cicle Petit Palau Cambra, que explora els límits de la música clàssica, així com el virtuosisme i la musicalitat més pura dels quartets i duets.
El concert començarà amb el Quartet núm. 15, el darrer que va escriure Xostakóvitx, un dels compositors soviètics més rellevants del segle XX. “Els tres últims Quartets de corda que va compondre durant la dècada dels setanta estan marcats per l'obsessió per la mort i són un recull de laments i dramatisme”, explica el musicòleg Manel Cereijo al programa de mà del concert.
El repertori prosseguirà amb Webern, membre de la Segona Escola de Viena i seguidor dels postulats de Schönberg, un dels representants més importants del dodecafonisme i impulsor del serialisme integral. Les seves Sis Bagatel·les, compostes el 1924, “són fruit d'una crisi creativa que va portar Webern a una extrema depuració estilística i harmònica, fins al punt que el tema havia desaparegut”, explica Cereijo. Les bagatel·les són, per tant, “peces extremadament breus i comprimides, plenes de contrastos, silencis i pinzellades de policromia, que prefiguren l'avantguarda de la postguerra”, afirma el musicòleg.
El concert acabarà amb el Quartet núm. 3 de Brahms, estrenat el 1876, “una obra caracteritzada per l'harmonia bucòlica i el to camperol haydnià, que contrasta amb els dos quartets anteriors”, explica Cereijo. A l'obra predominen “els temes alegres amb ressons de fanfara, però també hi ha espai per a la tendresa, la passió i fins i tot, el dramatisme”. Segons el crític musical nord-americà Daniel Gregory Mason, si el Quartet núm. 1 pot ser descrit com el quartet del drama i el Quartet núm. 2 com el del sentiment, el Quartet núm. 3 hauria de ser conegut com el de l'humor.
Fundat el 2014 per Helena Satué (violí), Bernat Prat (violí), Lara Fernández (viola) i Oriol Prat (violoncel), inspirat pel lideratge del Quartet Casals, el Cosmos Quartet és un dels quartets emergents més destacats del moment. El seu palmarès també inclou el 13è Premi BBVA Montserrat Alavedra 2018 de Terrassa. El Cosmos Quartet toca amb quatre instruments construïts expressament pel lutier barceloní David Bagué. Actualment és membre de l’European Chamber Music Academy i des de l’octubre del 2018 cursa el Màster de Música de Cambra a la Hochschule für Musik de Hannover amb Oliver Wille.
(fotografia del Cosmos Quartet ©Michal Novak)