El Cor Jove de l’Orfeó Català i l’Ensemble Vocale Pro Musica de Porto participaran en un intercanvi cultural que inclourà dos concerts
El 7 d’abril actuaran a la Casa da Música de Porto i el 14 d’abril al Palau de la Música Catalana amb repertori tradicional portuguès i català
Aquest mes d’abril el Cor Jove de l’Orfeó Català participarà en un intercanvi cultural amb l’Ensemble Vocale Pro Musica de Porto en un projecte comú que inclourà dos concerts: primer el 7 d’abril a la Casa da Música de Porto i després el 14 d’abril al Palau de la Música Catalana (Sala de Concerts, 11.30 h). Si ara fa deu anys (concretament el 14 de juliol de 2014) les dues formacions ja van col·laborar en la interpretació de la cantata Carmina Burana de Carl Orff, ara tornen a trobar-se amb una proposta que explora la tradició de la música coral de Portugal i Catalunya, com a part del patrimoni cultural respectiu, i que s’estén també a l’Amèrica Llatina, així com alguns estàndards de jazz, en un viatge que incorpora compositors actuals i al·lusions històriques. El concert del dia 7 suposa la culminació de la gira internacional del Cor Jove de l’Orfeó Català d’aquesta temporada i és, sens dubte, un dels seus projectes destacats enguany.
El repertori que proposa l’Ensemble Vocale Pro Musica, dirigit per José Manuel Pinheiro i acompanyat pel pianista Filipe Cerqueira, començarà amb cançons tradicionals portugueses, algunes de costumistes i d’altres en homenatge del cinquantenari del 25 d’abril, data de la coneguda com la Revolució dels Clavells i que va marcar l’inici de la democràcia després d’un període de dictadura. En aquesta línia interpretaran Acordai de Fernando Lopes Graça, un cant a la resistència i la defensa de la llibertat; el seguiran cançons de José Afonso, compositor que va esdevenir símbol de la resistència, com són Menino d’oiro, Menino do Bairro Negro, Balada do outono i Coro das maçadeiras. El programa seguirà amb música rítmica i càlida de l’Amèrica Llatina, amb la cançó Cante alentejano de J. Lopes Gato; les cançons populars argentines de J. M. Pinheiro: Ferreiro, Guarda a filha i Escondido, i les arranjades pel mateix compositor Manhã de Carnaval de Luiz Bonfá i Água de beber d’Antonio Carlos Jobim. El repertori de la formació portuguesa finalitzarà amb l’elegància i el glamur del jazz amb la cançó Puttin’ on the Ritz d’Irving Berlin.
El programa triat pel Cor Jove de l’Orfeó Català que s’oferirà a continuació vol ser una mostra dels compositors més representatius del patrimoni coral català, tant històrics com actuals, des de la música sacra fins a composicions populars i d’autor. El repertori començarà amb dos compositors emblemàtics de l’escola montserratina com són Joan Cererols i Ferran Sors, de qui interpretaran Regina Caeli i O Crux. Encara amb vinculació amb el monestir de Montserrat, la propera obra serà Nigra sum, del compositor Pau Casals (enguany se’n commemora el cinquantenari de la mort), que la va escriure expressament per a l’Escolania de Montserrat. El repertori sacre finalitza amb dos compositors contemporanis, Josep Vila i Casañas, de qui el Cor interpretarà Sanctus– Benedictus i Josep Ollé i Sabaté, de qui s’interpretarà Ave Virgo sanctissima. El programa derivarà, a continuació, cap a la música popular i d’autor amb Festeig, una obra que evoca l’alegria i emotivitat de la cultura catalana del compositor Eduard Toldrà, i finalitzarà amb cançons tradicionals catalanes: La casa que vull de Xavier Pastrana, La sardana de les monges d’Enric Morera, Ton pare no té nas de Joan Bibiloni i Margarideta, del retaule de cançons catalanes d’Albert Guinovart.
En acabar, la cultura portuguesa i catalana es fondran en la interpretació conjunta de Maio, maduro maio de José Afonso i El cant de la Senyera de Lluís Millet, dues de les cançons més emblemàtiques del patrimoni coral d’ambdues terres amb què es clourà el concert.
(fotografia del Cor Jove de l'Orfeó Català ©Ricardo Ríos)