El Cor de Cambra del Palau interpreta aquest diumenge al Petit Palau obres de Caroline Shaw i una estrena de Ferran Cruixent, compositors convidats del Palau de la Música Catalana
Dissabte, la Simfònica del Vallès estrena al Palau Cyber Prelude també de Cruixent
El proper diumenge 9 d’octubre (Petit Palau, 12 h), el Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, acompanyat d’un quintet de metalls, interpretarà obres de dos creadors de reconeguda carrera internacional, la nord-americana Caroline Shaw i del català Ferran Cruixent, ambdós compositors convidats d’aquesta temporada 2022-23 del Palau de la Música Catalana. El programa, dirigit per Júlia Sesé, inclourà dues obres de Shaw, And the swallow i Seven joys, i dues de Cruixent, Advent i l’estrena absoluta de Metaverse II, obra encàrrec del mateix Palau de la Música Catalana. Caroline Shaw, guanyadora d’un Premi Pulitzer de Música el 2013, és una de les autores que sona amb més força dins el panorama musical contemporani actual; aquests dies es troba a Barcelona preparant el concert amb el Cor de Cambra. Ferran Cruixent és un dels compositors catalans més actius a nivell internacional; en el seu opus domina la relació de l’home amb la tecnologia com a element d’evolució.
També demà, dissabte 8 d’octubre (Sala de Concerts, 18.30 h), el Palau serà testimoni de l’estrena absoluta de l’obra de Cruixent Cyber Prelude, obra encàrrec del Palau de la Música Catalana, que serà intepretada per l’Orquestra Simfònica del Vallès, sota la direcció del titular de la formació vallesana en el marc del cicle Simfònics al Palau. L’obra està inspirada en la Simfonia núm. 6 de Txaikovski que s’interpretarà a continuació. El concert s’obrirà amb el Concert per a piano i orquestra núm. 1 de Txaikovski que comptarà amb el pianista Elio Cecino com a solista convidat.
Quant el concert del Cor de Cambra de diumenge, que obrirà el cicle La Casa dels Cants d’aquesta temporada, començarà amb Advent de Cruixent, per a cor a cappella, “una interpretació reposada del text homònim de Rainer Maria Rilke, que ens parla del misteri d’aquest moment de l’any des de la perspectiva d’un avet que, al bosc estant, espera ser guarnit”, segons el què explica el Miquel Gené al programa de mà del concert. Seguirà And the swallow de Shaw, obra composta durant la crisi de refugiats sirians i “basada en el text del salm 84, és una composició lluminosa que reflexiona sobre la necessitat de trobar una llar on poder-nos resguardar”, explica Gené. Desprès, l’estrena absoluta de Metaverse II de Cruixent, una reflexió “sobre la possibilitat del desenvolupament de consciència pròpia per part de la intel·ligència artificial”. Finalment, el concert clourà amb Seven joys de la compositora americana, obra per a cor i quintet de metalls “que explora el concepte de l’alegria des de diferents perspectives”. El quintet de metalls estarà format per Ramon Figueras, trompeta, Sergi Marquillas, trompeta, Marc Garcia, trompa, Jordi Masip, trombó i Cesc Domènech, tuba.
De Caroline Shaw es podran sentir aquesta temporada al Palau algunes de les obres destacades del seu catàleg. La següent intervenció comptarà amb la mateixa Saw que posarà la seva veu en un concert en què acompanyada de la formació Sō Percussion s’oferiran una selecció de Narrow sea i de Let the Soil Play its Simple Part (01.12.22). Ja al mes d’abril, el Cor de Noies de l’Orfeó Català cantarà Its motion keeps (15.04.23); l’Attaca Quartet interpretarà Entr’acte (17.04.23), i l’Orfeó Català, amb l’Orquestra Simfònica del Vallès, cantarà Music in common time (27.05.23).
La proposta de programació del Palau entorn de l’obra de Ferran Cruixent inclou Post lucem i Metavers I, per a quartet de corda i baríton, amb el baríton Konstantin Krimmel i el Mandelring Quartett (01.02.23), l’estrena a Catalunya del Concert per a percussió i orquestra “Focs d’Artifici”, que interpretaran el solista Kai Strobel i la Simfònica del Vallès (15.04.23), i, finalment, la interpretació de Binary i Miralls amb el Duo Shalamov i el percussionista Miquel Vich, al Petit Palau (10.05.23). D’altra banda, recordem que el Cor de Noies de l’Orfeó, amb la Simfònica del Vallès, va estrenar el 2021 la seva obra La victòria de la dona lluna, obra d’encàrrec del Palau.
Caroline Shaw (Greenville, Carolina del Sud, 1982) es va iniciar en la composició essent encara una nena. El seu periple formatiu va incloure la carrera de violí a la Universitat de Yale i posteriorment el programa de doctorat en composició a la Universitat de Princeton. Amb només 30 anys, Shaw ha estat la persona més jove d’aconseguir un Premi Pulitzer de Música, rebut per la composició Partita per a vuit veus, essent la cinquena dona durant els setanta anys d’existència del premi a aconseguir-lo. Des d’aleshores el seu posicionament en l’àmbit de la composició no ha fet res més que créixer, amb un corpus d’una gran originalitat en què destaquen les obres vocals, corals, de cambra i el seu estil únic protagonitzat per les sonoritats contemporànies. Treballa sovint amb grups, com Roomful of Teeth (octet vocal del qual és membre fundadora), Attacca Quartet o Sō Percussion. Amb aquests darrers dos grups es podran sentir al Palau obres del seu catàleg en què destaca el magisteri cambrístic que sap imprimir a les seves obres. També, Shaw és especialment brillant en la composició d’obra per a diferents tipus de formacions corals.
Ferran Cruixent (Barcelona, 1976) rep habitualment encàrrecs per escriure obres simfòniques, de cambra, ballets i arts visuals a Europa, i la seva obra simfònica ha estat interpretada per més d’una quarantena d’orquestres simfòniques arreu del món, sota la direcció de grans noms. Format a Barcelona amb el títol superior de piano, va estudiar també violí i cant abans d’ampliar estudis de composició a Munic, on es va graduar el 2006. La seva formació coral va començar al cor infantil l’Esquellerinc de l’Agrupació Cor Madrigal, un fet que queda palès en la seva sensibilitat i el coneixement a l’hora d’escriure música coral. Tanmateix, el seu perfil compositiu destaca principalment en l’obra simfònica i de cambra, en la qual ha experimentat amb noves tècniques compositives que inclouen la introducció de la tecnologia (amb l’ús de telèfons mòbils o tauletes, per exemple) com un element musical més. Aquesta tècnica, que ell anomena cybersinging ha estat aplicada a diverses obres, com Cyborg o, més recentment, La victòria de la dona lluna.