El Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana actuarà a Los Angeles amb Gustavo Dudamel i l’Orquestra Filharmònica de LA amb una producció inclusiva de l’òpera ‘Fidelio’ de Beethoven
La producció, que iniciarà la gira al Walt Disney Concert Hall de Los Angeles els dies 16 i 17 de maig, arribarà a Barcelona al Gran Teatre del Liceu el 26 i 27 de maig i després anirà a París (31 de maig) i Londres (3 de juny)
Quaranta cantants del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana han aterrat aquest cap de setmana a la ciutat de Los Angeles. Estan immersos en una setmana d’assajos i treball intens amb Gustavo Dudamel per presentar, els propers dies 16 i 17 de maig al Walt Disney Concert Hall, una innovadora producció de l’òpera Fidelio. Es tracta d’una òpera semiescenificada i adreçada tant a públic sord com a oient, en què actuaran juntament amb l’Orquestra Filharmònica de Los Angeles (LA Phil), formació que lidera el director veneçolà des de fa més de quinze anys. La producció, codirigida per Alberto Arvelo i Joaquín Solano i produïda en col·laboració amb l’aclamat Deaf West Theatre de Los Angeles, comptarà també amb la participació del Coro de Manos Blancas de Veneçuela i els solistes Tamara Wilson, Andrew Staples, James Rutherford i Gabriella Reyes.
Serà la primera vegada que el Cor de Cambra actuarà amb LA Phil i la cinquena que ho farà amb el seu director, Gustavo Dudamel, que va mostrar un interès especial a poder comptar amb la formació del Palau per a aquesta producció. La primera vegada que el Cor de Cambra va col·laborar amb Dudamel va ser l’any 2015, en un concert amb l’Orquestra Simfònica Simón Bolívar de Veneçuela amb un programa amb la Cinquena Simfonia de Beethoven que el director dirigia al Palau, en què va dedicar un apartat a òperes de Wagner amb la intervenció del Cor de Cambra i l’Orfeó Català. Dos anys més tard, el 2017, i de nou amb l’Orfeó Català, van interpretar amb l’Orquesta Sinfónica Simón Bolívar la Novena Simfonia de Beethoven, tant a Barcelona (al Palau) com a Madrid. El 2019, amb l’Orfeó i aquest cop acompanyats per la Münchner Philharmoniker, van fer gira amb la Segona de Mahler a Barcelona, Madrid, Mallorca i Múnic. L’any següent, el 2020, van repetir amb la Novena de Beethoven al Palau amb la Simfònica de Galícia, i enguany col·laboren una altra vegada, ara amb Fidelio. Aquesta nova col·laboració comporta una gira d’altíssima exigència que suposa un reconeixement a l’excel·lència i la qualitat de la formació del Palau.
Per a Xavier Puig, director del Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, aquesta producció posa a prova la versatilitat de la formació, una versatilitat que caracteritza el Cor, acostumat a interpretar des de música antiga fins a estrenes contemporànies a cappella, des dels grans oratoris fins al repertori operístic. “Hem treballat la part musical amb tot detall i amb la partitura ben memoritzada i hem estat fent proves escèniques cantant en moviment per estar preparats per al que la producció pugui requerir”, explica Puig, que afegeix que tots els membres de la formació encaren la gira amb molta il·lusió i amb orgull d’haver estat triats pel reconegut director.
Aquesta serà la segona gira del Cor de Cambra de la temporada 2023-24 després que el desembre passat va participar en una nova col·laboració amb Marc Minkowski i Les Musiciens du Louvre per als concerts amb Die Fledermaus de Johann Strauss al Teatro Real de Madrid (9 de desembre) i al Théâtre des Champs Élysées de París (13 de desembre). Els darrers deu anys la formació del Palau ha actuat amb directors com Eliot Gardiner, Philippe Herreweghe, Fabio Biondi o Franco Fagioli.
Fidelio
La innovadora producció semiescenificada de Fidelio de Beethoven, creada tant per al públic sord com per a l’oient, vser qualificada de “gran avenç per a l’òpera” per «Los Angeles Times» quan es va representar el 2022. Amb una història explicada a través de la música del compositor cantada per vocalistes oients i l’expressiva poesia gestual del llenguatge de signes oferta per actors sords, les representacions exploren la recerca de la comunicació –tant primària com sublim– que és al cor de tota expressió artística.
Estrenada el 1805 quan Beethoven s’enfrontava a la seva pròpia sordesa, Fidelio és una història del triomf sobre l’opressió en la qual la noble Leonore actua d’incògnit per rescatar el seu marit de la presó política.
La producció farà gira per Europa i es podrà veure a Barcelona, on arribarà al Gran Teatre del Liceu (26 i 27 de maig), i anirà després a la Philharmonie de París (31 de maig) i al Barbican de Londres (3 de juny). Als concerts de Barcelona, París i Londres, també hi participarà el Cor del Gran Teatre del Liceu.
Podeu descarregar-vos aquí imatges de la producció de Fidelio.