El contratenor Philippe Jaroussky presenta el seu darrer CD amb àries oblidades del Barroc al Palau el proper 4 de desembre, en el marc d’una gira
El dilluns 4 de desembre (Sala de Concerts, 20 h), el contratenor Philippe Jaroussky, artista molt estimat del públic del Palau de la Música Catalana, torna a la sala modernista per presentar el seu darrer enregistrament Forgotten Arias en el marc d’una gira que va començar a França i que també l’ha dut a diferents ciutats de l’Estat espanyol. Un treball que ret homenatge a compositors del Barroc tardà i a Pietro Metastasio, el gran llibretista de l’època, tot recuperant repertori oblidat i enregistrat per primera vegada. El cantant francès actuarà al costat de la formació Le Concert de la Loge, sota la direcció de Julien Chauvin, formació amb la qual ha gravat el disc. Jaroussky, músic de gran intel·ligència i intuïció musical, és reconegut per la seva capacitat tècnica, que li ha permès afrontar la coloratura més enrevessada, i per la seva capacitat de commoure amb un fil de veu. Amb aquest concert s’inicia la temporada 2023-24 del cicle Palau Grans Veus.
Alguns dels compositors avui dia més coneguts, com “Vivaldi, Händel, Gluck, Mozart, Pergolesi, Marcello, A. Scarlatti, Vinci, Hasse, Caldara, Sarro, Jommelli, Galuppi, Piccinni, Leo, Sarti, Paisiello, Mercadante o J. Ch. Bach es van interessar per obres del llibretista Pietro Metastasio, un autèntic best-seller de l’època”, segons el què explica el periodista i crític musical Pablo Meléndez-Haddad al programa de mà del concert. “Com a exemple, el seu text teatral La clemenza di Tito (1734), immortalitzada per Mozart el 1791, assoleix més de quaranta versions a càrrec de compositors molts d’ells avui oblidats. I a ells ret homenatge Jaroussky: en el cas de La clemenza..., a Michelangelo Valentini (1720-1768), de qui s’escoltarà a la primera part de la vetllada l’ària de Sesto “Se mai senti spirarti sul volto” de l’òpera que va estrenar quatre dècades abans que el geni de Salzburg”. Jaroussky també cantarà àries de l’òpera Artaserse, obra “que va arribar a més de noranta adaptacions musicals”, de les versions signades per Johann Christian Bach i Niccolò Jommelli, i de L’Olimpiade, de les versions de Tomaso Traetta i Andrea Bernasconi, així com àries de l’òpera Demofoonte de Johann Adolf Hasse i de l’òpera Il Siroe de Giovanni Battista Ferrandini, totes elles a partir de textos de Metastasio.
Philippe Jaroussky (1978) és un dels principals contratenors del panorama internacional, com ho confirmen alguns dels prestigiosos premis que ha rebut: Victoires de la Musique com a artista líric revelació (2004) i artista líric el 2007 i el 2010, i l’Echo Klassik com a cantant de l’any (Munic, 2008), juntament amb L’Arpeggiata a Dresden (2009), i novament a Berlín (2016), entre d’altres. Abasta un repertori extremadament ampli del Barroc, des dels refinaments del segle XVII, amb compositors com Monteverdi, Sances o Rossi, fins al virtuosisme impressionant de Händel o Vivaldi, que és un dels compositors que més ha interpretat a la seva carrera. Incansablement avantguardista en la recerca musical, ha contribuït al descobriment –o redescobriment– de compositors com ara Caldara, Porpora, Steffani, Telemann o Johann Christian Bach.
Darrerament, Jaroussky també ha explorat un repertori molt diferent, centrat en mélodies franceses al costat del pianista Jérôme Ducros, així com ha ampliat el seu interès per les obres contemporànies, com l’òpera Only the sound remains de Kaija Saariaho, que va compondre específicament per a la seva veu. Col·labora habitualment amb algunes de les millors formacions barroques, a les sales i els festivals més prestigiosos del món. El 2002 fundà l’Ensemble Artaserse, amb el qual actua per tot Europa, obrint-se camí en l’àmbit de la direcció orquestral. Des de fa cinc anys treballa en un dels seus projectes més personals: l’Académie de Philippe Jaroussky. L’Académie intenta ajudar joves músics que viuen en aïllament cultural, mitjançant un ensenyament original, extens i exigent.
(fotografia de Philippe Jaroussky ©Simon Fowler-Warner Classics).
Amb el suport de: