El contratenor Philippe Jaroussky inaugura el nou cicle Palau Òpera el 6 d’octubre amb Radamisto de Händel, òpera barroca que s’ofereix per primera vegada a Barcelona
L’òpera, en versió de concert, comptarà amb Il Pomo d’Oro, dirigit per Francesco Corti, i els cantants Emőke Baráth, Marie-Nicole Lemieux, Alicia Amo, Anna Bonitatibus, Zachary Wilder i Renato Dolcini
El proper dimecres, 6 d’octubre (Sala de Concerts, 19 h), el contratenor francès Philippe Jaroussky torna al Palau de la Música Catalana per inaugurar el nou cicle Palau Òpera com a cap de cartell de Radamisto de Händel en versió de concert. Serà la primera vegada que aquest títol s’ofereix a la ciutat de Barcelona.
Aclamat arreu per la seva veu, expressivitat i capacitat comunicativa, acompanyaran el cantant, l’orquestra Il Pomo d’Oro, que dirigirà Francesco Corti des del clavicèmbal, i un elenc vocal de gran nivell, del qual destaquen la soprano Emőke Baráth i la contralt Marie-Nicole Lemieux; completaran el grup vocal la soprano Alicia Amo, la mezzosoprano Anna Bonitatibus, el tenor Zachary Wilder i el baríton Renato Dolcini.
Radamisto, òpera en tres actes amb llibret de Nicola Francesco Haym, és el primer títol de Händel per a la Royal Academy of Music, fundada el 1719 a Londres per un grup d’aristòcrates anglesos, i va ser estrenada al King’s Theatre de Londres el 27 d’abril de 1720. “El tema central de l’òpera és l’exaltació de l’amor conjugal, en aquest cas representat per Zenobia i Radamisto, en oposició a l’altra parella protagonista, Polissena i Tiridate. Tot i el títol, com s’esdevé en altres obres de l’autor, Radamisto no és el protagonista principal ni el personatge amb més estatura dramàtica, rol reservat a Zenobia i, sobretot, a l’antagonista Tiridate. L’orquestració de l’obra, d’altra banda, és d’una considerable envergadura per l’època, amb una nodrida secció de cordes i notable presència de les fustes, especialment de l’oboè i del fagot”, explica Antoni Colomer al programa de mà del concert.
Les darreres visites de Jaroussky a l’escenari modernista l’han convertit en artista molt estimat del públic del Palau. L’any passat va actuar amb gran èxit al gener oferint per primera vegada a la seva carrera un recital dedicat al lied de Franz Schubert, al costat del pianista Jérôme Ducros. Aquest any 2021 el cantant haurà actuat al Palau tres vegades; el juny passat Jaroussky va cantar al costat de la soprano Emőke Baráth i l’Ensemble Artaserse i hi tornarà el proper 14 de desembre acompanyat del guitarrista Thibaut García per presentar el seu primer treball conjunt.
El Palau presenta aquesta temporada el cicle Palau Òpera, creat per acollir i presentar propostes operístiques en format concert o semiescenificat amb títols que s’adeqüen a les característiques d’una sala de concerts i que, per això, solen ser pensades per ser presentades en aquest format, especialment l’òpera barroca. Amb cinc títols emblemàtics i amb solistes i formacions molt destacats, el cicle seguirà amb L’Orfeo de Monteverdi, a càrrec d’Europa Galante, el Cor de Cambra del Palau i un grup vocal encapçalat per Ian Bostridge, dirigits per Fabio Biondi (18.02.22); Giulio Cesare de Händel, a càrrec de Forma Antiqva, el contratenor Christopher Lowrey i la soprano Carolyn Sampson, entre d’altres, dirigits per Aaron Zapico (10.03.22), i les versions semiescenificades de King Arthur i The fairy queen de Henry Purcell (14 i 16.03.22), amb el debut a la sala modernista del prestigiós conjunt vocal i instrumental belga Vox Luminis, que dirigeix el francès Lionel Meunier.
L’orquestra Il Pomo d’Oro, fundada el 2012, reuneix els millors músics en la interpretació amb instruments d’època i és convidada regularment per prestigioses sales de concerts i festivals de tot Europa. Amb una definida orientació cap a l’òpera, la formació ha treballat estretament amb els directors Riccardo Minasi, Maxim Emelyanychev, Stefano Montanari, George Petrou, Enrico Onofri i Francesco Corti; la concertino Zefira Valova ha dirigit l’orquestra en diversos projectes. Des del 2016 Maxim Emelyanychev és el seu director titular i des del 2019 Francesco Corti n’és el director principal. De la seva extensa discografia destaca l’àlbum In war and peace amb Joyce DiDonato (2016), premi Echo Klassik el 2017, i inclou òperes de Händel i Vinci i recitals amb els contratenors Jakub Józef Orliński, Franco Fagioli, Max Emanuel Cencic i Xavier Sabata, amb les mezzosopranos Ann Hallenberg i Joyce DiDonato i amb les sopranos Francesca Aspromonte i Emőke Baráth. Aquest 2021 ha publicat concerts de Bach amb Francesco Corti, recitals amb Lisette Oropesa (àries de concert de Mozart) i Jakub Józef Orliński (àries sacres) i Apollo i Dafne de Händel amb Kathryn Lewek i John Chest. Il Pomo d’Oro és ambaixador oficial d’El Sistema Grècia, un projecte humanitari que promou l’educació musical de manera gratuïta per als nens dels camps de refugiats grecs, tot oferint-hi habitualment concerts, tallers i classes de música d’acord amb el mateix mètode d’El Sistema. La darrera actuació d’Il Pomo d’Oro al Palau de la Música Catalana va ser en el concert inaugural de la temporada 2021-22 acompanyant la mezzosoprano Joyce DiDonato amb el seu programa My favorite things.