El contratenor Franco Fagioli protagonitza la versió de concert de l’opera ‘Ariodante’ de Händel al Palau de la Música Catalana aquest dijous
El Cosmos Quartet continua la seva residència al Palau amb quartets de Webern, Schumann i Schubert aquest dimecres
Dijous que ve, 3 de novembre (Sala de Concerts, 19 h), el contratenor argentí Franco Fagioli, considerat actualment el principal representant del virtuosisme vocal de la seva tessitura, serà Ariodante en l’òpera de Händel del mateix títol, que s’oferirà en versió de concert. Amb aquesta vetllada barroca s’iniciarà el cicle Palau Òpera d’aquesta temporada i acompanyarà el cantant la formació Il Pomo d’Oro, sota la direcció de George Petrou, i en les veus solistes un elenc de luxe format per les sopranos Mélissa Petit (Ginevra) i Sarah Gilford (Dalinda), la mezzosoprano Luciana Mancini (Polinesso), el tenor Nicholas Phan (Lurcanio) i el baix Alex Rosen (rei d’Escòcia). Serà un goig per al públic del Palau gaudir novament de la veu de Franco Fagioli (1981), després del seu debut a la Sala modernista el passat mes de gener, acompanyat del Gabetta Consort, amb un concert amb gran èxit de públic i de crítica pel qual va ser premiat en els Premis de la Crítica de l’Òpera, de l’Associació Amics del Liceu, en la categoria de Millor cantant en recital o en concert.
Estrenada el gener del 1735 al teatre Covent Garden de Londres, i inspirada en l’Orlando furioso de Ludovico Ariosto, Ariodante, amb llibret de d’Antonio Salvi, “és un luxe quant a instrumentació i domini tècnic”, segons el què explica el periodista, historiador i crític musical Pablo Meléndez-Haddad al programa de mà del concert. “Després d’una estrena poc reeixida, Ariodante va tornar l’any següent al Covent Garden, aleshores, però, sense els ballets i amb les àries que va imposar un nou castrat, per passar a l’oblit durant dos segles fins que va ser rescatada primer el 1928, a Stuttgart, i més tard al bicentenari de la mort del compositor, el 1959. A Espanya es va estrenar el 15 de maig de 2006 al Gran Teatre del Liceu”. Fagioli és mundialment reconegut tant pel seu mestratge com per la bellesa de la veu i una tècnica magistral, que abasta tres octaves; és el primer contratenor que ha signat un contracte en exclusiva amb la discogràfica Deutsche Grammophon (DG). La relació del cantant amb el segell referma el seu estatus entre les estrelles més enlluernadores del cant barroc i del repertori de principis del segle XIX. Va debutar discogràficament en solitari per a DG amb Rossini, al costat d’Armonia Atenea i George Petrou; amb un disc d’àries de Händel amb Il Pomo d’Oro, així com també amb un cedé amb àries virtuoses espectaculars de Leonardo Vinci, amb el mateix conjunt italià; àlbums que han merescut lloances unànimes de la crítica. El cantant actua habitualment als principals teatres d’òpera i auditoris d’arreu. Cal destacar que Fagioli tornarà al Palau el proper 15 de desembre, aquest cop com a director per dirigir El Messies de Händel.
El Cosmos Quartet continua la seva residència al Palau de la Música Catalana
Dimecres que ve, 2 de novembre (Petit Palau, 20 h), el Cosmos Quartet continuarà la seva residència al Palau de la Música Catalana, iniciada la temporada passada amb gran èxit, amb el projecte d’interpretar en tres temporades la integral de quartets de corda de Johannes Brahms, Robert Schumann i Anton Webern, tres autors cabdals en l’evolució de la forma compositiva del quartet de corda, juntament amb altres obres. La formació d’origen català, que està mostrant un nivell altíssim, està formada per Helena Satué i Bernat Prat, violins, Lara Fernández, viola, i Oriol Prat, violoncel.
Per a aquest concert de dimecres, corresponent al cicle Petit Palau Cambra, la formació ha “triat un repertori d’altíssima volada, d’or massís, d’aquells que, quan es proposen, tothom es mira de reüll i en silenci. L’exigència d’aquestes obres no és només tècnica o virtuosística (que també, i molt): és de concepció, de coherència estructural, de síntesi”, segons el què explica el musicòleg i crític musical Xavier Chavarria al programa de mà del concert. Així, el Cosmos Quartet interpretarà Cinc moviments per a quartet de corda, op. 5 de Webern, obra “d’una concentració extrema i d’una gran densitat”, el Quartet per a corda op. 41 núm. 1 de Schumann, “una autèntica foguerada creativa”, i el Quartet per a corda, D. 804, “Rosamunde” de Schubert, “el primer de tres Quartets monumentals, els últims de la seva producció, autèntics diaris íntims sonors que anuncien les grans creacions simfòniques de l’etapa final”.
Fundat el 2014, inspirat pel lideratge del Quartet Casals, el Cosmos Quartet és un dels quartets emergents més destacats del moment, i compta al seu palmarès amb el primer premi a l’Irene Steels-Wilsing Foundation Competition 2018 de Heidelberg, el concurs per a quartets de corda més prestigiós. Els seus membres toquen quatre instruments del lutier barceloní David Bagué. La propera cita amb el quartet serà el 8 de març de 2023, també al Petit Palau per interpretar Xostakóvitx, Webern i Brahms.
(fotografia de Franco Fagioli ©Julian Laidig)
(fotografia del Cosmos Quartet ©Michal Novak)