Benjamin Alard torna al Palau de la Música Catalana per interpretar obres de Bach per a orgue
El proper diumenge, 6 de març (Sala de Concerts, 18 h), torna al Palau de la Música Catalana Benjamin Alard, enguany per interpretar un programa amb algunes de les obres de J. S. Bach per a orgue més conegudes, incloent-hi la famosa Tocata i fuga en Re menor. D’habilitats extraordinàries, un talent enorme i una tècnica depurada, Alard manté una estreta relació amb el Palau de la Música Catalana, on des de fa més de deu anys actua any rere any per presentar la integral de l’obra per a teclat de J. S. Bach. És un luxe comptar amb ell novament aquesta temporada i per primera vegada amb un recital amb l’orgue Walcker del Palau en el marc del cicle Palau Bach.
Alard –immers en la tasca titànica d’enregistrar la integral de l’obra bachiana per a teclat– combinarà composicions de joventut i de maduresa del que “per a alguns és el compositor sublim de música d’església; per a d’altres, un exemple compositiu de saviesa i perfecció. Per als organistes, possiblement, una autèntica referència absoluta de la literatura organística, però possiblement per a tots una figura que va marcar un abans i un després, ja no només en la història de la música, sinó també per a la pròpia espècie humana”, segons el que explica el musicòleg i assagista Oriol Pérez Treviño al programa de mà del concert. J. S. Bach va ser “un organista reputadíssim fins al punt de convertir el seu nom en indissociable d’aquest instrument”.
Del Bach més jove Alard interpretarà la Tocata i fuga en Re menor, BWV 565, amb que s’iniciarà el concert, la Passacaglia i fuga en Do menor, BWV 582, autèntic monument de la música per a orgue, i la Tocata, adagio i fuga en Do major, BWV 564; mentre que del Bach més madur interpretarà els Sis corals Schübler, BWV 645-650 i les Variacions Canòniques, BWV 769.
Sobre Benjamin Alard
Deixeble del gran Gustav Leonhardt, la passió principal Benjamin Alard ha estat sempre la música de Johann Sebastian Bach i s’ha consolidat com un dels seus traductors de referència. Així, el 2004 va guanyar el primer premi del Concurs Internacional de Clavecí de Bruges interpretant obra d’aquest gran compositor. Essent encara molt jove va començar a estudiar música a la seva ciutat natal, Dieppe (França). Ben aviat se sentí atret per l’orgue i entrà al Conservatori de Rouen, on estudià amb Louis Thiry i François Ménissier. Elizabeth Joyé va ser qui el va ajudar a introduir-se al clavecí, i amb ella estudià a París abans de continuar el 2003 a la Schola Cantorum de Basilea amb Jörg-Andreas Bötticher, Jean-Claude Zehnder i Andrea Marcon. Des del 2005 és l’organista titular de l’església de Saint-Louis-en-L’île de París, on cada temporada organitza un cicle temàtic de concerts entorn de Bach.
Avui dia compagina el seu temps entre recitals de clave sol i concerts de música de cambra, indistintament amb el clave o amb l’orgue. Sovint es presenta amb repertori per a dos claves, en duo amb el violinista François Fernandez i amb diverses formacions de cambra. És convidat habitualment per actuar com a solista als auditoris, festivals i cicles més importants a Europa, el Japó i l’Amèrica del Nord.
Ha enregistrat per al segell Hortus i també té diversos enregistraments d’obres de J. S. Bach per a Alfa. Els seus àlbums han rebut constantment les lloances de la premsa i han estat guardonats amb nombrosos premis. Actualment es dedica en exclusiva a un projecte de gran envergadura per a Harmonia Mundi, l’enregistrament de la integral de l’obra per a teclat de Bach, tant per a orgue com per a clave. Ja han sortit al mercat tres capses de les disset que integren la col·lecció. Durant la temporada 2021-22 oferirà recitals, entre d’altres, a Sant Petersburg, França, Països Baixos, Irlanda i Espanya. I continuarà amb l’enregistrament del cicle Bach per a Harmonia Mundi.