Alex Potter i la Netherlands Bach Society interpreten el ‘Magnificat’ de Bach i repertori nadalenc del Barroc alemany el 20 de desembre
Aquesta obra cabdal de la música coral barroca es va estrenar fa 300 anys
El pròxim dimecres 20 de desembre (Sala de Concerts, 20 h), el Palau de la Música Catalana acollirà el conjunt vocal-instrumental Netherlands Bach Society, formació que amb el lema i la missió “Bach per a tothom” gaudeix de gran prestigi internacional. Dirigit pel contratenor Alex Potter, que també formarà part del grup solista vocal, es presentarà un programa amb repertori nadalenc sorgit principalment a Leipzig durant els segles XVII i XVIII amb obres de Schein, Kuhnau, Nicolai i Michael, i també de Lassus i Hammerschmidt. Un programa que també inclourà el Magnificat de Johann Sebastian Bach, un dels cims de la música coral barroca que recull l’esperit nadalenc d’una forma majestuosa i una de les peces més festives del repertori bachià. Al costat de Potter, reconegut contratenor, cantaran les sopranos Miriam Feuersinger i Kristen Wittmer, el tenor Thomas Hobbs i el baix Stephan MacLeod.
La ciutat de Leipzig va ser gran centre comercial de l’època; “l’esplendor econòmic va fer florir una ciutat que va comptar amb serveis com una de les universitats més cèlebres d'Alemanya, alhora que amb una gran tradició musical, sobretot, al voltant de les principals esglésies de la ciutat, la Nikolaikirche i la Thomaskirche. Aquestes varen comptar entre els seus “Kantors” amb alguns dels noms propis més destacats del panorama alemany del Barroc, presents en aquest concert”, segons el què explica Joan Vives al programa de mà del concert. En aquest context, de Johann Hermann Schein, Thomaskantor a Leipzig des del 1615 fins a la seva mort, s’interpretaran motets i algunes danses extretes del seu Banchetto musicale, així com motets de Johann Kuhnau, il·lustre antecessor de Bach com a Thomaskantor, del pastor luterà Philipp Nicolai i de Tobias Michael, Thomaskantor des del 1631 fins a la seva mort el 1657, i també una xacona instrumental atribuïda a Nicolaus Adam Strungk. Fora de l’àmbit de la ciutat alemanya, s’interpretaran motets “del gran renaixentista” Orlandus Lassus i del bohemi Andreas Hammerschmidt. El concert, corresponent al cicle Palau Bach i a la programació Nadal al Palau, culminarà, doncs, amb “l’antològic Magníficat BWV 243 que Johann Sebastian Bach va compondre el 1723, ara fa 300 anys, acabat d’arribar a Leipzig on va ser Thomaskantor fins a la seva mort. Aquesta pàgina anava destinada a la celebració de la primera nit de Nadal que el compositor va passar a Leipzig”, explica Joan Vives.
Descrit com “la nova estrella del món del contratenor”, Alex Potter és un solista molt sol·licitat en música dels segles XVII i XVIII. Així, ha cantat sota la direcció dels mestres Philippe Herreweghe, Thomas Hengelbrock, Lars Ulrik Mortensen, Jos van Veldhoven, Peter Neumann, Paul Goodwin i Frieder Bernius. A més de les seves nombroses actuacions amb obres de Bach, Händel i altres compositors ben coneguts, té un interès particular a descobrir un repertori menys difós que canta i enregistra fent de director. Fundat el 1921 per interpretar la Passió segons sant Mateu de Bach a la Grote Kerk de Naarden, el conjunt Netherlands Bach Society ha crescut en el decurs del darrer segle fins a esdevenir un conjunt professional que toca, canta i difon l’obra de Bach i els seus contemporanis i altres esperits afins. La curiositat i el plaer de fer música estimulen els seus membres, que toquen amb instruments d’època.
(fotografia d’Alex Potter ©J. Quast).
Amb el suport de: