Albert Guinovart, compositor convidat del Palau, presenta el seu proper recital de piano i l’estrena del seu Requiem amb el Cor Jove de l’Orfeó Català
Albert Guinovart és el compositor convidat d’aquesta temporada 2017-18 del Palau de la Música Catalana. Per sisè any consecutiu el Palau de la Música Catalana manté l’aposta i el compromís envers la creació contemporània a fi d’apropar-la al gran públic mitjançant la figura del compositor convidat. Així doncs, les composicions d’Albert Guinovart es podran escoltar aquesta temporada en un total d’onze concerts –dos dels quals ja s’han celebrat–, alguns amb el músic com a pianista acompanyant o com a pianista solista. Aquest és el cas del recital de piano que Guinovart oferirà dimecres vinent, 24 de gener (20.30 h), en el marc del cicle Palau Piano, en què el músic proposa un programa que combinarà obra pròpia (Skyshadows, Nocturn [a Pilar Bayona], Nocturn al ‘Clar de lluna’, Nocturn a Chloe i Arlecchino) amb peces de Chopin,Rachmàninov i Poulenc.
Però Guinovart també serà protagonista aquesta setmana amb l’estrena del seu Requiem. L’obra, que és un encàrrec conjunt del Palau i de l’Auditori de Girona, serà interpretat pel Cor Jove de l’Orfeó Català (Esteve Nabona, director) al costat de l’Orquestra Simfònica de les Illes Balears, sota la batuta de Pablo Mielgo, en una gira que s’iniciarà el dijous 25 a Palma (Auditorium, 20 h), continuarà el dissabte 27 a Girona (Auditori, 20.30 h) i acabarà el diumenge 28 al Palau de la Música Catalana (17.30 h). Hi intervindran, com a solistes vocals, la soprano Marta Mathéu, el baríton Josep-Ramon Olivé i el nen soprano Ferran Quílez (Escolania de Montserrat). El programa de concert es completarà amb la Simfonia núm. 2, en Re major, op. 73 de Johannes Brahms. Complementàriament, la versió per a piano del Requiem de Guinovart s’interpretarà el mes de març a Esplugues de Llobregat (dia 14) i Cervera (dia 24), novament amb el Cor Jove i amb el mateix Guinovart.
“Compondre un Requiem amb tots els antecedents que tenim és tot un repte per a un compositor actual. El primer que vaig fer és escoltar-ne tants com vaig poder i així constatar que la idea sobre la vida i la mort a través de la música és molt diferent fins i tot entre grandíssims compositors com Mozart, Verdi, Brahms o Fauré. D’aquesta manera vaig pensar que l’aproximació espiritual havia de ser molt personal; i m’ha sortit un Requiem que més aviat és un cant a la vida, considerant que la mort és l’última etapa d’aquesta”, explica el compositor. Assessorat pel liturgista Jordi Guàrdia, el Requiem de Guinovart, cantat en llatí, segueix la litúrgia de difunts actual i compta amb fragments que no es troben en altres rèquiems, ja que corresponen a la litúrgia moderna. Com a curiositat, el moviment “In Paradisum” agafa el tema de rèquiem que va compondre per al seu musical Gaudí, el musical de Barcelona.