• Banda Municipal de Barcelona & Pascual-Vilaplana

    ̶ Brotons, Cesarini i Guinovart

    Tardes al Palau

    Dijous, 20 de juny de 2024 – 19 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient

    • Logos mediambientals

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Banda Municipal de Barcelona
    José R. Pascual-Vilaplana, director


    I

    Salvador Brotons (1959)
    Mar d’amunt (2022)

     

    Franco Cesarini (1961)
    Blue Horizons (2002)

    Luminescent creatures (Criatures luminiscents)
    Leviathan against Kraken (Leviatan contra Kraken)
    The Blue Whale (La balena blava)

    II

    Albert Guinovart (1962)
    Simfonia Gaudí (2024)

    Barcelona
    Requiem
    Construir
    Sagrada Família

     

    Durada del concert:
    Primera part, 30 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 35 minuts.
    La durada del concert és aproximada.
    #contemporània

  • Poema

    Com una ràfega de vent
    que s’arqueja amb la presència de les coses.

    Com una música enforcada
    en el silenci de la corda del temps,
    envaït per la memòria que nodreix
    imatges insomnes,
    inscrites en la nit abandonada.

    Textos de les ombres
    que anomenen el meu nom,
    caires transcrits en un mur
    que tremola.

     

    Laia Llobera
    Paradísia (2023)

  • 20240507 Palau 100 T2425 DESKTOP
  • Comentari

    La llum i els colors de la natura són font inexhaurible d’inspiració per als artistes, incloent-hi, és clar, els músics. El mar Mediterrani en concret, les profunditats de l’oceà en general i la màgia del llegat d’un creador tan mediterrani com Gaudí protagonitzen el concert d’avui.

    A la suite Mar d’amunt de Salvador Brotons, l’indret evocat és el fons del mar, on resplendeix la bellesa submarina d’un paisatge molt concret, el fons de la costa que va del cap de Creus fins a la punta de Cervera. El primer moviment, “Nocturnal”, evoca la calidesa de la nit estiuenca, mentre que el segon, “Esquitxos”, ens fa imaginar els esquitxos de l’aigua que, a voltes, poden ser agressius, i així ens ho reflecteix la força expressiva de la composició. El contrast amb el tercer moviment, “Amorosa”, i amb el quart és evident, ja que en ambdós predomina el lirisme, però sense perdre la força del segon en evocar el moviment de les onades. Aquesta força que domina el darrer moviment de Mar d’amunt evoca la tramuntana, el vent del nord que imprimeix caràcter al mar empordanès, alhora que conviu amb el lirisme del tercer.

    A Blue horizons Cesarini també ens evoca el mar i les seves criatures. Al primer moviment, “Luminescent creatures”, concretament la profunditat que trenca la llum que emeten alguns animals inquietants pel seu aspecte de vegades terrorífic i d’altres inquietant. A “Leviathan against Kraken”, segon moviment, la música ens evoca la lluita de dos depredadors, el pop gegant i el catxalot, per acabar amb “The blue whale”, el tercer moviment que fa referència a la balena blava i alhora al greu perill dels vessaments tòxics per a la supervivència no només de la fauna marina, sinó dels mateixos oceans.

    Albert Guinovart va crear la seva Simfonia Gaudí a partir del musical que va compondre sobre la figura del gran arquitecte. Dividida en quatre moviments, l’obra comença evocant l’intens batec de la Barcelona agitada i vital que va conèixer el jove artista. El segon moviment és ben diferent, ja que ens apropa al dolor de Gaudí per la mort de la seva mare, mentre que el tercer, un scherzo, expressa les dificultats de l’arquitecte per fer-se entendre i per tirar endavant amb els seus projectes. Al final escoltem el dolor del poble en perdre l’autor de “la catedral dels pobres” que és la Sagrada Família, dol que enllaça amb el caràcter de rèquiem del segon moviment.

    Josep Pascual, compositor i crític musical.

  • Biografies

    Banda Municipal de Barcelona

    Banda Municipal Barcelona

    Fundada el 1886, és una institució indispensable per entendre la història de la música a Catalunya. El seu paper ha anat més enllà de la programació de concerts i de la participació en actes oficials: ha estat garant de la divulgació musical posant als seus faristols les millors obres de la història. El gran artífex de l’èxit de la banda va ser Joan Lamote de Grignon, que la va dotar d’una personalitat artística i la convertí en un conjunt de referència internacional. Fins i tot Richard Strauss la va dirigir fa gairebé un segle.

    L’any 2007, el projecte de la Banda va fer un gran pas, ja que va passar a ser formació resident de l’Auditori de Barcelona i va iniciar-hi una temporada estable de concerts amb col·laboracions d’artistes i formacions imprescindibles de l’àmbit local i internacional. Deu anys més tard, el 2017, va ser convidada a la Wasbe Conference d’Utrecht i al World Music Concert (WMC) de Kerkrade, als Països Baixos, on la Banda es va reafirmar com un referent internacional.

    Alguns dels seus directors convidats han estat: Jan Cober, Eugene Corporon, Johan de Meij, Björn Bus, Henrie Adams, Frank de Vuyst, Douglas Bostock, Manel Valdivieso, Josep Caballé Domenech i Baldur Brönimann. Els darrers anys, els seus titulars Salvador Brotons (2007-2018) i José Rafael Pascual-Vilaplana (des del 2018), dos referents de la direcció, han contribuït a fer-la créixer amb una aposta sòlida per recuperar el repertori bandístic i mitjançant l’encàrrec d’obres noves.

    Han col·laborat amb la Banda músics de renom, com Paquito D’Rivera, Spanish Brass, Stefan Schilli, Shoichiro Hokazono, Jörgen van Rijen, Albert Guinovart, Josep Colom, Jess Gillam, Pacho Flores, Marta Mathéu, Elena Copons, María Hinojosa Montenegro, Joan Martín-Royo o Esperanza Fernández, i artistes de la categoria de Cesc Gelabert, Sol Picó, Àlex Casanovas, Lluís Soler, Lloll Bertran, el grup Obeses i La Cubana.

    D’altra banda, també aposta per la tasca divulgativa de fer arribar la música a persones amb risc de vulnerabilitat, a través de concerts i activitats organitzats amb Apropa Cultura. Actualment la Banda Municipal de Barcelona és una agrupació compromesa amb la societat que l’envolta, partícip del seu temps i protagonista activa de l’escena musical barcelonina.

  • José R. Pascual-Vilaplana, director

    José R. Pascual-Vilaplana, director

    Estudià piano i bombardí a la Banda de Muro i als conservatoris d’Alcoi i de València; direcció de banda, a Holanda, amb Jan Cober i Eugene Corporon; direcció d’orquestra, a Viena, amb Karl Österreicher, Yuji Yuhasa i Hans Graf, i harmonia i composició, amb R. Alcaraz i J. Darias.

    Ha dirigit diferents bandes i orquestres a Alemanya, Argentina, Bèlgica, Colòmbia, Cuba, Eslovènia, Espanya, França, Holanda, Itàlia, Portugal, Romania, Suïssa, Uruguai i els Estats Units, entre les quals hi ha les bandes nacionals juvenils d’Holanda i Colòmbia, Banda Nacional de Cuba, SAF Army Band d’Eslovènia, les bandes municipals de Buenos Aires i Montevideo, Orchestra Accademia del Teatro La Fenice de Venècia, WASBE Youth Wind Band de San José (Califòrnia), Aulos Blasorchester de Suïssa; les orquestres simfòniques de Bilbao, Albacete i Múrcia, Orquesta Filarmónica de Las Palmas de Gran Canaria, Orquesta Sinfónica de Castella i Lleó i les bandes municipals de la Corunya, Alacant, Barcelona, Bilbao, Madrid, Palma, Santa Cruz de Tenerife, Santander, Santiago de Compostel·la i Vitòria, així com les bandes dels conservatoris superiors d’Oviedo, Granada, Jaén, Canàries i Musikene (País Basc), i la Gran Canaria Wind Orchestra i la Banda Sinfónica de La Rioja, entre d’altres.

    Ha treballat amb solistes, com els cantants Elisabete Matos, Carmen Solís, María Hinojosa, Andeka Gorrotxategui i Mikeldi Atxalandabasso; els flautistes Juana Guillem i Claudi Arimany; els clarinetistes José Franch-Ballester, Vicent Alberola i Nuno Pinto; el trompista Juan Manuel Gómez; els trompetistes Sergei Nakariakov, Pacho Flores, Luis González, Rubén Simeó, Mario Martos i Manuel Blanco; els trombonistes Ben van Dijk, Jorgen van Rijen i Ximo Vicedo; el tuba Sergio Carolino; els percussionistes Conrado Moya i Xabier Alonso; els violoncel·listes Asier Polo i Josep Trescolí, i els pianistes Albert Guinovart i Juan Pérez Floristán.

    També ha dirigit l’Orfeón Donostiarra, Sociedad Coral de Bilbao i el quintet Spanish Brass, i és compositor de diferents obres per a banda, cor, dolçaina, música escènica i música de cambra. Ha escrit diferents encàrrecs per a nombrosos festivals (SBALZ Alzira, Certamen d’Altea, Tafalla Brass Week, Festival de Música de Castella-la Manxa, Certamen Coral de Cocentaina…) i solistes prestigiosos (Spanish Brass, Steven Mead, Luis González, Ximo Vicedo, Carlos Gil, 2i2 Quartet…).

    Des del 2015 és director titular de la Banda Municipal de Bilbao i, des del 2018, comparteix titularitat amb la Banda Municipal de Barcelona. També és director convidat principal de la Banda Simfònica Portuguesa de Porto.

    El 1997 guanyà el primer premi –Batuta d’Or– del Concurs de Direcció del WMC de Kerkrade i el 2000 el primer premi –Batuta d’Honor– del Concurs de Direcció de l’EBBA a Birmingham. El 2004 fou guardonat amb el Premi Euterpe de la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana en les categories de direcció de banda i de composició de música per a la festa, i el 2010 va rebre el Premi Nacional de Música Ignacio Morales Nieva del Festival de Música de Castella-la Manxa. El 2020 va rebre el Premi Maitena de la Sociedad Coral de Bilbao per la seva trajectòria.

    És compositor d’un nombrós catàleg de composicions simfòniques, de cambra i de música escènica.

    www.pascualvilaplana.com

  • Formació

    Banda Municipal de Barcelona

    José R. Pascual-Vilaplana, director titular
    Rafael Agulló i Ximo Tarín, sotsdirectors

    CLARINETS
    Manuel Martínez, solista
    José Miguel Micó, solista
    Natalia Zanón, solista
    Joana Altadill
    Eduard Betes
    German Guillén
    Montserrat Margalef
    Joan Tormo
    Oriol Codina*
    Alexandre Escrivà*
    Ferran Garcerà*
    Jorge Iznardo*
    Rubén Raimundo*
    Maria Rubio*
    Javier Vilaplana, requint
    Alejandro Castillo*, clarinet alt
    José Vicente Montesinos, clarinet baix

    SAXÒFONS
    Maurici Esteller, soprano
    Dani Molina, alt solista
    Marta Romero, alt
    Armand Franco, tenor
    José Jaime Rivera, tenor
    Joan Soler, baríton

    FLAUTES
    Manuel Reyes, solista
    Carme Arrufat
    Paula Martínez, flautí

    OBOÈS
    Pilar Bosque, solista
    David Perpiñán
    Carla Suárez, corn anglès

    FAGOTS
    Daniel Ortuño, solista
    Xavier Cervera

    TROMPES
    Jordi Guasp*, solista
    Jordi Pascual*, solista
    German Izquierdo
    Manuel Montesinos
    Miguel Zapata

    TROMPETES I FISCORNS
    Jesús Munuera, solista
    Patricio Soler, solista
    Ramon Figueras
    Santiago Gozálbez
    Jesús Pascual
    José Joaquín Salvador

    TROMBONS
    Emilio Almenar, solista
    Emilio Bayarri, solista
    Francesc Ivars
    Francisco Palacios, baix

    BOMBARDINS
    Rubén Zuriaga, solista
    Adrià Cisneros* 

    TUBA
    Francisco Javier Molina, solista
    Antonio Chelvi

    CONTRABAIXOS
    Enric Boixadós
    Toni Cubedo

    TIMBALES
    Ferran Carceller, solista

    PERCUSSIÓ
    Mateu Caballé, solista
    Ferran Armengol
    Alejandro Llorens
    Vicent Català*
    Mario Garcia*

    ARPA
    Laura Boschetti*

    Director tècnic
    Joan Xicola

    Coordinadora Executiva
    Susanna Gamisel 

    Encarregada de la Banda
    Montserrat Margalef

    Arxivera
    Paula Alonso

    Serveis Auxiliars
    Airun Serveis Culturals

     

    *Col·laborador

  • Anunci fes-te soci_desktop
  • També et pot interessar...

    La Casa dels Cants
    Diumenge, 07.07.24 – 12 h
    Sala de Concerts

    Ola Gjeilo, piano
    Orfeó Català 
    Cor Jove de l’Orfeó Català 
    Cor de Noies de l’Orfeó Català 
    Pablo Larraz, Oriol Castanyer i Montserrat Meneses, directors i directora

    Obres d’Ola Gjeilo

    Preu: 20 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Amics Benefactors

    Benefactors Palau XXI

Índex