• Mariona Camats & Eudald Buch

    ̶ Bach, Brahms i Garreta

    Petit Palau Cambra

    Dimarts, 19 de setembre de 2023 – 19.30 h

    Petit Palau

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Mariona Camats, violoncel
    Eudald Buch, piano


    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659

    Sonata per a viola de gamba núm. 3, en Sol menor, BWV 1029

    I. Vivace
    II. Adagio
    III. Allegro

    Johannes Brahms (1833-1897)
    Sonata per a violoncel i piano núm. 2, en Fa major, op. 99

    I. Allegro Vivace
    II. Adagio affettuoso
    III. Allegro passionato
    IV. Allegro molto

    II

    Juli Garreta (1875-1925)
    Sonata per a violoncel i piano en Fa major (dedicada a Pau Casals)

    1. Molt a poc a poc
    2. Poc a poc. Apassionat i amb molta fantasia
    3. Final. Poc a poc majestuós

    Durada del concert: primera part, 50 minuts | pausa de 15 minuts | segona part, 40 minuts
    La durada del concert és aproximada.

    #cambra #jovestalents #patrimonicatalà #gradajove

  • Poema

    els meus ulls tenen forats

    si hi endinso aquestes mans
    m’estiro la flor
    de les entranyes

    el calze que té l’oracle
    al seu final

    Eulàlia Llobera
    Paradísia (2023)

  • Comentari

    De Bach a Un díptic de sonates per a violoncel i piano en Fa major 

    El concert que presenta el duo artístic format per la violoncel·lista Mariona Camats i el pianista Eudald Buch ens possibilita gaudir de dues importants realitats. Per un costat, poder conèixer una mica millor les prestacions artístiques d’un binomi de la generació més jove del panorama musical del nostre país. Per l’altre, un programa que ens permetrà acostar-nos als universos de dues de les “grans B” de la música germànica (Bach i Brahms), però sobretot a un dels grans monstres del patrimoni musical català com és el compositor de Sant Feliu de Guíxols Juli Garreta i Arboix (1875-1925). Més enllà de la ràpida associació que fem d’aquest nom amb el món sardanístic, no és menys veritat que estem parlant d’un compositor d’una gran categoria, perfectament avalada per obres com la seva Sonata per a violoncel i piano en Fa major dedicada al seu gran amic Pau Casals (1876-1973), que precisament la va estrenar en aquest mateix espai del Palau de la Música Catalana, l’any 1923, acompanyat pel pianista Blai Net. Som davant d’una sòlida obra que supera els trenta minuts de llargada i on si bé Garreta es decanta per la utilització de la sonata d’arrelament germànic en tres moviments, també hi trobem mostres inconfusibles del profund coneixement de la tradició d’autors com ara Haydn, Mozart, Beethoven, Mendelssohn, però també Wagner i Grieg, a més, segons Salvador Mas, del primer Richard Strauss que el va influir d’allò més. La pregunta que ens cal fer és com un músic de Sant Feliu de Guíxols va conèixer a bastament aquesta tradició. Sembla que la resposta cal trobar-la en els contactes comercials que aquesta població empordanesa mantenia amb França i Alemanya a través dels industrials de taps de suro destinats a les ampolles de vi escumós. Era així com arribaven partitures i arranjaments d’obres que Garreta va absorbir en vetllades musicals de caràcter privat, com ara les de l’Associació de Música de Can Pey, on també participaven altres músics locals guixolencs, com Jaume Rovira i Marià Vinyas, que assegurava que aquesta Sonata era una de les obres preferides de Garreta, especialment el seu intens segon moviment.

    No ens consta per part dels hermeneutes i experts en el músic si Garreta va tenir accés a la música de Brahms, ja que com és sabut, aquest compositor, com Gustav Mahler, “va necessitar el seu temps”. No obstant, la intensitat i expressivitat de la Sonata per a violoncel i piano en Fa major, op. 99 (publicada el 1887) de Johannes Brahms ressonen d’allò més en l’obra de Garreta. No podem obviar que Casals havia fet d’aquesta Sonata brahmsiana un dels seus cavalls de batalla i, per tant, va poder tenir la corresponent influència i recepció per part de Garreta, ni que sigui per un detall tan obvi com la mateixa elecció de la tonalitat de Fa major.

    Com ja s’ha dit en més d’una ocasió, tot present té un origen i no ens hauria d’estranyar que els dos intèrprets no hagin volgut deixar d’incorporar, abans d’aquest díptic de sonates per a violoncel i piano en Fa major, dues mostres del compositor que més ha marcat un abans i un després en la història de la música occidental: Johann Sebastian Bach.

    Tant el coral Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659, pertanyent als Divuit grans preludis corals, BWV 651-668, com la Sonata per a viola de gamba núm. 3, en Sol menor, BWV 1029 ens acostaran a dues mostres de la saviesa bachiana dels seus darrers anys. Si bé la Sonata, com també les altres dues compostes per a aquest instrument, havien estat datades en anys de l’època de Köthen i vinculades a l’intèrpret Christian Ferdinand Abel (1682-1761), els darrers estudis de Christoph Wolff apunten que aquest tríptic de Sonates, BWV 1027-1029 van ser compostes per a algun intèrpret inconegut que devia formar part del mític Café Zimmermann, base d’operacions del Collegium Musicum que Bach va dirigir entre els anys 1729 i 1737. Avui, però, la podrem escoltar en una versió moderna per a violoncel i piano en mans de dos intèrprets arrelats al Palau de la Música, en haver estat ambdós reconeguts amb algun dels premis i accèssits d’El Primer Palau.

    Oriol Pérez i Treviño, musicòleg i assagista

  • 20231105 Anunci Palau 100 DESKTOP
  • Biografies

    Mariona Camats, violoncel

    Mariona Camats, violoncel

    ©️ Pau Codina

    Nascuda el 1997 a la Garriga (Barcelona), va començar a tocar el violoncel sota el mestratge d’Anna Mora i de Lluís Claret. Posteriorment va estudiar al Leopold Mozart Zentrum de la Universitat d’Augsburg (Alemanya) amb el professor Julius Berger. Del 2019 al 2021 va ser artista resident a la Queen Elisabeth Music Chapel de Waterloo (Bèlgica), sota el mestratge de Gary Hoffman. Recentment, del 2021 al 2023, ha estudiat l’Artist Diploma a l’Academia Stauffer de Cremona (Itàlia) amb el mestre Antonio Meneses.

    Ha actuat a Espanya, França, Alemanya, Holanda, Àustria, Suïssa, Bèlgica i la Xina. Com a solista, ha actuat amb la Jove Orquestra Simfònica del Vallès, JONC Filharmonia, Orquestra Simfònica Camera Musicae, Bruckner Akademie Orchester, Orquestra de Cambra de Granollers, Orquestra Simfònica del Vallès i amb l’Orquestra Simfònica Segle XXI. Ha tocat sota la direcció de Jordi Mora, Gilles Apap, Manel Valdivieso, Tomàs Grau, Guy van Waas i Andrés Salado. Així mateix, ha participat en diferents festivals i cicles de concerts, com el Festival Pau Casals 2017 de Prada, Supercello Festival 2018 a Pequín, Festival Emergents 2019 de l’Auditori de Barcelona, el cicle de concerts Winners and Masters 2019 del Gasteig de Múnic, El Primer Palau 2020 del Palau de la Música, el cicle Jóvenes Intérpretes de la Fundación Juan March 2022-23 i el cicle Grans Concerts 2022-23 de l’Atlàntida de Vic, entre d’altres.

    El 2016 va obtenir la Beca Internacional Pau Casals de la Fundació Pau Casals, per a ampliació d’estudis i consolidació de la formació musical. Més tard, el 2020, va rebre una beca d’estudis en el camp de la música de la Fundació Güell. També ha obtingut primers premis en l’àmbit nacional i internacional, com la Flame Competition de París (2012), on també va obtenir el Grand Prix, el Vic Cello Festival (2014) i el Johann Andreas Stein-Wettbewerb (2016). El 2020 va rebre el Premi de la Crítica d’El Primer Palau.

    Fins a l’any 2018 va tocar amb un violoncel fet per Marc Laberte (1921) que va pertànyer al mestre Pau Casals. Actualment toca amb un violoncel David Bagué (2019).

  • Eudald Buch, piano

    Eudald Buch

    © Antoni Bofill

    Format a l’Escolania de Montserrat i la Chetham’s School of Music (Manchester), es va graduar a l’ESMUC amb Vladislav Bronevetski i al Conservatori Txaikovski de Moscou amb Elisso Virsaladze, amb qui actualment amplia estudis a Fiesole (Florència). També ha rebut consells de Christian Blackshaw. Ha participat als festivals de Buxton i Hellens (Anglaterra), The International Holland Music Sessions (Bergen, Holanda), Weltklassik (Alemanya), Schubertíada de Vilabertran i Festival Chopin de Valldemossa, i ha tocat en sales importants, com el Palau de la Música Catalana, Auditori de Barcelona, Auditorio Nacional i Fundación Juan March (Madrid), Auditori de Girona (Temporada Ibercamera), L’Atlàntida de Vic, Auditori Enric Granados (Lleida) i Auditori Pau Casals (el Vendrell). Com a solista ha col·laborat amb l’Orquestra de Cambra de Vic, Chetham’s Symphony Orchestra i membres de l’OBC. Ha actuat en directe per la BBC (Radio 3), i concerts seus s’han emès per Catalunya Música. Ha estat becat per la Fundació Victoria de los Ángeles i va obtenir el Premi El Primer Palau 2021.

  • També et pot interessar...

    Petit Palau Cambra
    Dilluns, 02.10.23 – 19.30 h
    Petit Palau

    Àries d’òpera i cançó catalana i espanyola

    Alexandra Nowakowski, soprano
    Michał Biel, piano

    Àries de Gounod, Massenet, Thomas i Szymanowski, i cançons de Toldrà, Montsalvatge, Falla, Obradors, Dvořák i Rodrigo

    Preu: 15 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex