Alexandre Tharaud
—Bach, Ravel i DukasPalau Piano
Dimarts, 28 de gener de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Alexandre Tharaud, piano
I
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
“Coral” de la Passió segons sant Mateu, BWV 244*“Siciliana” de la Sonata per a flauta BWV 1031*
Suite BWV 818a
I. Preludi
II. Alemanda
III. Courante
IV. Sarabanda
V. Minuet
VI. GigaÀria “Aus Liebe will mein Heiland sterben”, de la Passió segons sant Mateu, BWV 244*
Suite per a llaüt BWV 996*
I. Preludi
II. Alemanda
III. Bourrée
IV. Sarabanda
V. GigaII
Maurice Ravel (1875-1937)
MiroirsNoctuelles
Oiseaux tristes
Une barque sur l’océan
Alborada del grazioso
La vallée des clochesPaul Dukas (1865-1935)
L’aprenent de bruixot** (transcripció d’A. Tharaud)
Durada del concert:
Primera part, 43 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 41 minuts.
La durada del concert és aproximada.
Concert enregistrat per Catalunya Música
#piano #músicauniversalPoema
Remoreig
El dia escampa benagràcies
en regne d’ànima i cançó
bruit sense alè,
parla callada
que ens frega amb veus
que no entenem,
que ens toca amb dits
de llum antiga,
que llisca i s’alça i parla i crida.I broda el cel quan diu l’etern.
Lluís Calvo
Del llibre L’espai profund.
Barcelona: Edicions Proa, 2020Comentari
L’art de la transcripció posa en joc l’enginy i la imaginació tot buscant decantar l’essència de l’obra original i comunicar-la a través de mitjans diferents. Un procés transformador, que en els casos més lluïts desperta la fascinació, sobretot, de qui coneix la peça de referència. Aquell que es delecta de forma semiconscient en la dialèctica que contraposa, en retroalimentació fructífera, similitud i diferència; amb l’apreciació d’una obra que, malgrat l’adaptació per a un altre instrument o conjunt, vibra d’autenticitat. Una autenticitat que pot canalitzar-se de maneres impredictibles. Així, per exemple, fent ressonar des de la condensació minimalista una significació majestàtica d’origen. Alexandre Tharaud, a qui temps enrere vam escoltar recreant passatges tan mítics com l’Adagietto mahlerià, enguany obrirà el seu recital amb la versió d’un coral de la Passió segons sant Mateu en què batega el poder de la declamació conjunta d’un missatge intensament espiritual, amplificat aquí pel piano sol.
Seguint amb l’obra de Johann Sebastian Bach, es podran redescobrir una sèrie de peces que intercalen el desplegament virtuós, present a les originals, i la vehiculació d’una sensibilitat altament subjectiva, a la qual ens té acostumats el piano de cua modern. És el cas de la “Siciliana” de la Sonata per a flauta, en què el teclat porta la veu cantant –a més d’acompanyar-se a si mateix– en un joc metabachià, comparable als que assolí Franz Liszt amb les adaptacions de Lieder schubertians. El virtuosisme de la Suite BWV 818a, generalment exhibit pel clavicèmbal, es retrobarà en la versió per a piano, menys àgil potser, però no menys expressiva. De fet, l’instrument modern capacita la comunicació d’afectes delicats i intensos, com ara els inherents a l’ària “Aus Liebe will mein Heiland sterben” d’aquella mateixa Passió, reformulant la sublim interacció de flauta i veu. Podria semblar que el tour de force versionador és menor en la Suite per a llaüt; amb tot, la intel·ligència polifònica de Bach surt a la llum inevitablement també en les composicions per a l’instrument de corda polsada, que la versatilitat del piano recrearà.
La suite en cinc moviments titulada Miroirs, que Maurice Ravel va concebre entre el 1904 i el 1905 pensant en les personalitats artístiques d’alguns dels seus col·legues més outsiders –autoanomenats Les Apaches– prodiga efectes especulars que s’han relacionat amb l’Impressionisme. Tot i que el compositor va qüestionar-ne l’ascendència d’aquell moviment –per considerar-lo bàsicament pictòric–, la suite destaca per un cromatisme evocador de les fluctuacions de la natura, reflex de les vivències internes de l’individu. L’enigma de l’alquímia musical palpita a la darrera peça programada, dotada d’una narrativitat que convida a pensar programàticament; no en va es tracta d’un poema simfònic, inspirat en una obra de Johann W. von Goethe. L’aprenent de bruixot, que Paul Dukas va compondre el 1897 per a gran orquestra, culminarà l’exercici de creativitat musical d’Alexandre Tharaud: el popular motiu que sonava en una atmosfera de misteri, inaugurada per les cordes, serà aquí invocat pel piano com per primera vegada, fent ostentació del seu poder transformador.
Jacobo Zabalo, doctor en humanitats
Biografia
Biografia
©Jean-Baptiste Millot
©Jean-Baptiste Millot
Alexandre Tharaud, piano
La seva extraordinària discografia de més de vint-i-cinc àlbums, la majoria dels quals han rebut premis importants de la crítica, inclou repertori des de Couperin, Bach i Scarlatti, passant per Mozart, Beethoven, Schubert, Chopin, Brahms i Rakhmàninov, fins als compositors principals francesos del segle XX. L’amplitud de la seva activitat artística queda reflectida en les seves col·laboracions amb creadors teatrals, ballarins, coreògrafs, escriptors i cineastes, així com també amb cantautors i músics aliens a la música clàssica.
És un solista molt sol·licitat i actua amb moltes de les principals orquestres d’arreu. Interpretarà Ravel en el 150è aniversari del seu naixement, amb orquestres com ara l’Aurora Orchestra, Orchestre National de França, Simfònica de la Ràdio Finlandesa, Aarhus Symfonieorchester, Orchestre National de Montpeller, Beethovenorchester de Bonn i Orquestra Nacional de Bèlgica, i debutarà amb la San Francisco Symphony en l’estrena mundial del Concert per a piano de Nico Muhly. Altres concerts destacats de la seva agenda inclouen la Metropolitan Orchestra, Filarmonica George Enescu, Filharmonie de Brno i la Phil Zuid, entre d’altres.
Alexandre Tharaud és convidat habitual en recital a les sales més prestigioses del món. Entre els més destacats d’aquesta temporada i de la vinent, en té al Wigmore Hall, Philharmonie de París, aquest al Palau de la Música Catalana, Klavierfestival del Ruhr, Salle Bourgie de Mont-real, Concertgebouw d’Amsterdan i llargues gires pel Japó, la Xina i Corea.
Enregistra en exclusiva per a Warner Classics. El seu disc de concerts més recent, els Concerts per a piano de Ravel amb l’Orchestre National de França i Louis Langree, ha estat lloat per la crítica. Al llarg de la seva carrera ha fet enregistraments de música de Rameau, Scarlatti, les Variacions Goldberg i el Concert italià de Bach, les tres últimes Sonates de Beethoven, els 24 Preludis de Chopin i la integral per a piano de Ravel.
El 2017 va publicar Montrez-moi vos mains, un relat introspectiu i atractiu de la vida quotidiana com a pianista. Anteriorment ja havia estat coautor, amb el periodista Nicolas Southon, de Piano intime. Així mateix, és el protagonista d’una pel·lícula dirigida per la directora suïssa Raphaëlle Aellig-Régnier: Alexandre Tharaud, le temps dérobé, i va aparèixer en el paper del pianista Alexandre en el cèlebre film Amour (2012) de Michael Hanneke.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dilluns, 17.03.25 – 20 h
Sala de ConcertsBach i Liszt
Kit Armstrong, piano
J. S. Bach: Fantasia cromàtica i fuga, BWV 903
F. Liszt: Sonata per a piano, en Si menor, S. 178
F. Liszt: Fantasia i fuga per a orgue sobre el coral “Ad nos salutarem undam”, S. 259Preus: de 25 a 38 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – David Carrasco Chiva – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
Alexandre Tharaud
—Bach, Ravel i DukasPalau Piano
Dimarts, 28 de gener de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Alexandre Tharaud, piano
I
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
“Coral” de la Passió segons sant Mateu, BWV 244*“Siciliana” de la Sonata per a flauta BWV 1031*
Suite BWV 818a
I. Preludi
II. Alemanda
III. Courante
IV. Sarabanda
V. Minuet
VI. GigaÀria “Aus Liebe will mein Heiland sterben”, de la Passió segons sant Mateu, BWV 244*
Suite per a llaüt BWV 996*
I. Preludi
II. Alemanda
III. Bourrée
IV. Sarabanda
V. GigaII
Maurice Ravel (1875-1937)
MiroirsNoctuelles
Oiseaux tristes
Une barque sur l’océan
Alborada del grazioso
La vallée des clochesPaul Dukas (1865-1935)
L’aprenent de bruixot** (transcripció d’A. Tharaud)
Durada del concert:
Primera part, 43 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 41 minuts.
La durada del concert és aproximada.
Concert enregistrat per Catalunya Música
#piano #músicauniversalPoema
Remoreig
El dia escampa benagràcies
en regne d’ànima i cançó
bruit sense alè,
parla callada
que ens frega amb veus
que no entenem,
que ens toca amb dits
de llum antiga,
que llisca i s’alça i parla i crida.I broda el cel quan diu l’etern.
Lluís Calvo
Del llibre L’espai profund.
Barcelona: Edicions Proa, 2020Comentari
L’art de la transcripció posa en joc l’enginy i la imaginació tot buscant decantar l’essència de l’obra original i comunicar-la a través de mitjans diferents. Un procés transformador, que en els casos més lluïts desperta la fascinació, sobretot, de qui coneix la peça de referència. Aquell que es delecta de forma semiconscient en la dialèctica que contraposa, en retroalimentació fructífera, similitud i diferència; amb l’apreciació d’una obra que, malgrat l’adaptació per a un altre instrument o conjunt, vibra d’autenticitat. Una autenticitat que pot canalitzar-se de maneres impredictibles. Així, per exemple, fent ressonar des de la condensació minimalista una significació majestàtica d’origen. Alexandre Tharaud, a qui temps enrere vam escoltar recreant passatges tan mítics com l’Adagietto mahlerià, enguany obrirà el seu recital amb la versió d’un coral de la Passió segons sant Mateu en què batega el poder de la declamació conjunta d’un missatge intensament espiritual, amplificat aquí pel piano sol.
Seguint amb l’obra de Johann Sebastian Bach, es podran redescobrir una sèrie de peces que intercalen el desplegament virtuós, present a les originals, i la vehiculació d’una sensibilitat altament subjectiva, a la qual ens té acostumats el piano de cua modern. És el cas de la “Siciliana” de la Sonata per a flauta, en què el teclat porta la veu cantant –a més d’acompanyar-se a si mateix– en un joc metabachià, comparable als que assolí Franz Liszt amb les adaptacions de Lieder schubertians. El virtuosisme de la Suite BWV 818a, generalment exhibit pel clavicèmbal, es retrobarà en la versió per a piano, menys àgil potser, però no menys expressiva. De fet, l’instrument modern capacita la comunicació d’afectes delicats i intensos, com ara els inherents a l’ària “Aus Liebe will mein Heiland sterben” d’aquella mateixa Passió, reformulant la sublim interacció de flauta i veu. Podria semblar que el tour de force versionador és menor en la Suite per a llaüt; amb tot, la intel·ligència polifònica de Bach surt a la llum inevitablement també en les composicions per a l’instrument de corda polsada, que la versatilitat del piano recrearà.
La suite en cinc moviments titulada Miroirs, que Maurice Ravel va concebre entre el 1904 i el 1905 pensant en les personalitats artístiques d’alguns dels seus col·legues més outsiders –autoanomenats Les Apaches– prodiga efectes especulars que s’han relacionat amb l’Impressionisme. Tot i que el compositor va qüestionar-ne l’ascendència d’aquell moviment –per considerar-lo bàsicament pictòric–, la suite destaca per un cromatisme evocador de les fluctuacions de la natura, reflex de les vivències internes de l’individu. L’enigma de l’alquímia musical palpita a la darrera peça programada, dotada d’una narrativitat que convida a pensar programàticament; no en va es tracta d’un poema simfònic, inspirat en una obra de Johann W. von Goethe. L’aprenent de bruixot, que Paul Dukas va compondre el 1897 per a gran orquestra, culminarà l’exercici de creativitat musical d’Alexandre Tharaud: el popular motiu que sonava en una atmosfera de misteri, inaugurada per les cordes, serà aquí invocat pel piano com per primera vegada, fent ostentació del seu poder transformador.
Jacobo Zabalo, doctor en humanitats
Biografia
Alexandre Tharaud, piano
©Jean-Baptiste Millot
La seva extraordinària discografia de més de vint-i-cinc àlbums, la majoria dels quals han rebut premis importants de la crítica, inclou repertori des de Couperin, Bach i Scarlatti, passant per Mozart, Beethoven, Schubert, Chopin, Brahms i Rakhmàninov, fins als compositors principals francesos del segle XX. L’amplitud de la seva activitat artística queda reflectida en les seves col·laboracions amb creadors teatrals, ballarins, coreògrafs, escriptors i cineastes, així com també amb cantautors i músics aliens a la música clàssica.
És un solista molt sol·licitat i actua amb moltes de les principals orquestres d’arreu. Interpretarà Ravel en el 150è aniversari del seu naixement, amb orquestres com ara l’Aurora Orchestra, Orchestre National de França, Simfònica de la Ràdio Finlandesa, Aarhus Symfonieorchester, Orchestre National de Montpeller, Beethovenorchester de Bonn i Orquestra Nacional de Bèlgica, i debutarà amb la San Francisco Symphony en l’estrena mundial del Concert per a piano de Nico Muhly. Altres concerts destacats de la seva agenda inclouen la Metropolitan Orchestra, Filarmonica George Enescu, Filharmonie de Brno i la Phil Zuid, entre d’altres.
Alexandre Tharaud és convidat habitual en recital a les sales més prestigioses del món. Entre els més destacats d’aquesta temporada i de la vinent, en té al Wigmore Hall, Philharmonie de París, aquest al Palau de la Música Catalana, Klavierfestival del Ruhr, Salle Bourgie de Mont-real, Concertgebouw d’Amsterdan i llargues gires pel Japó, la Xina i Corea.
Enregistra en exclusiva per a Warner Classics. El seu disc de concerts més recent, els Concerts per a piano de Ravel amb l’Orchestre National de França i Louis Langree, ha estat lloat per la crítica. Al llarg de la seva carrera ha fet enregistraments de música de Rameau, Scarlatti, les Variacions Goldberg i el Concert italià de Bach, les tres últimes Sonates de Beethoven, els 24 Preludis de Chopin i la integral per a piano de Ravel.
El 2017 va publicar Montrez-moi vos mains, un relat introspectiu i atractiu de la vida quotidiana com a pianista. Anteriorment ja havia estat coautor, amb el periodista Nicolas Southon, de Piano intime. Així mateix, és el protagonista d’una pel·lícula dirigida per la directora suïssa Raphaëlle Aellig-Régnier: Alexandre Tharaud, le temps dérobé, i va aparèixer en el paper del pianista Alexandre en el cèlebre film Amour (2012) de Michael Hanneke.
També et pot interessar...
Palau Piano
Dilluns, 17.03.25 – 20 h
Sala de ConcertsBach i Liszt
Kit Armstrong, piano
J. S. Bach: Fantasia cromàtica i fuga, BWV 903
F. Liszt: Sonata per a piano, en Si menor, S. 178
F. Liszt: Fantasia i fuga per a orgue sobre el coral “Ad nos salutarem undam”, S. 259Preus: de 25 a 38 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – David Carrasco Chiva – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –