Quartet Casals
―Retorn al Palau
Palau Cambra
Dimarts, 25 de maig de 2021 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Quartet Casals
Vera Martínez Mehner, violí
Abel Tomàs, violí
Jonathan Brown, viola
Arnau Tomàs, violoncelFranz Joseph Haydn (1732-1809)
Quartet de corda núm. 27, en Re major, op. 20 núm. 4, Hob. III:34Felix Mendelssohn (1809-1847)
Quatre peces per a quartet de corda, op. 81Capriccio. Andante con moto, MWV R 32
Fuga. A tempo ordinario, MWV R 23Anton Webern (1883-1945)
Cinc moviments per a quartet de corda, op. 51. Hefting Bewegt
2. Sehr Langsam
3. Sehr Lebhaft
4. Sehr Langsam
5. In Zarter BewegungDmitri Xostakóvitx (1906-1975)
Quartet de corda núm. 11Introducció
Scherzo
Recitatiu
Étude
Humoresque
Elegia
FinaleDurada aproximada del concert: 80 minuts, sense pausa
Concert emès en directe per Catalunya Música#clàssics #nousreferents
Comentari
Els quatre punts cardinals del quartet de corda
El quartet de corda és un gènere en si mateix dins de l’univers de la música de cambra que permet recórrer les estètiques diverses que han aparegut al llarg de la història musical.
Comencem amb Franz Joseph Haydn, que va configurar tot l’alfabet sonor d’aquesta formació instrumental. Aquest que sentirem forma part del recull de sis Quartets que trobem a l’opus 20, del 1774, en la seva maduresa, i que estan dedicats al príncep Nikolaus Zmeskall von Domanovecz. S’inicia en una atmosfera dramàtica amb la repetició enèrgica d’una nota, que anuncia el desenvolupament d’un relat musical que manté en suspens. Al segon temps apareix el ritme lent amb una harmonia dolça i íntima confeccionada en Re menor, que va modulant la intensitat de cada instrument fent variacions com petits passos que es dirigeixen cap a la melodia del primer violí, com la dolça tonada d’un cançó desconeguda. Al tercer i últim, l’aire popular que evoca aquest minuet a l’estil hongarès amb contratemps i agilitats de tota mena enllaça amb l’esperit del quart moviment, que irromp amb les escales obstinades dels zíngars que, curiosament, van influir tant en el Classicisme vienès amb el qual Haydn sembla voler retornar a la calma a l’últim compàs.
Fem un salt de diverses dècades per anar al Romanticisme amb Felix Mendelssohn. Aquesta obra, el Capriccio, és la tercera de quatre peces per a quartet de corda que va compondre al llarg de vint anys, entre el 1827 i el 1847, i que no es van publicar conjuntament fins després de la seva mort, com a opus 81. Aquesta que sentirem és del 1843, feta als trenta-tres anys. Hi trobarem una sonoritat magistral en l’equilibri entre les quatre sonoritats i la seva capacitat habitual de portar-nos de la melangia inicial fins a l’exaltació amb què va empenyent les veus dels instruments i els nostres sentiments, que reafirma amb dos acords conclusius rotunds.
Amb Anton Webern ja entrem al segle XX. Som de nou a Viena, però dos-cents anys després de Haydn, per això es diu que forma part de la Segona Escola de Viena –la primera fou la del mateix Haydn, amb Mozart i Beethoven. Webern va ser un dels compositors més destacats de l’anomenat Dodecafonisme, el moviment sonor d’avantguarda que trencava l’estructura tonal ortodoxa. Webern portaria més enllà els principis harmònics d’Arnold Schönberg.
Aquests Cinc moviments per a quartet de corda estan entre les primeres obres del seu catàleg; són del 1909. Fins i tot el fet de no voler-lo titular “Quartet núm. 1” denota la voluntat de Webern de trencar amb la tradició, que sembla evocar en la primera peça, la més llarga, amb un sentiment de revolta. La seva iconoclàstia es basa en una experimentació constant dels recursos tímbrics, amb notes pinçades, o fregades sobre el pont o sobre el batedor que semblen estirar la tensió del temps fins a límits inexorables.
En el cas de Dmitri Xostakóvitx, cinquanta anys després, el 1966, explora el llenguatge metafísic de la música, més que la sonoritat com a matèria. Aquest Quartet va ser estrenat pel Quartet Beethoven i és el primer dels quatre que va dedicar a cadascun dels seus membres, en aquest cas, al segon violí Vasily Shirinsky.
L’expressionisme que aconsegueix aquest compositor rus amb els colors del quartet de corda descriu l’època de la foscor soviètica combatuda per una esperança individual que va aportant llum a l’atmosfera asfixiantment bèl·lica, d’harmonies tràgiques, amb les veus de cadascun dels quatre instruments sobresortint amb dissonàncies plenes de sentit. Una obra extensa de set moviments de la qual podrem gaudir ofert pel Quartet Casals, que porta aquest compositor al seu ADN musical.
Mònica Pagès, periodista musical.
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – David Carrasco Chiva – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –Biografia
Biografia
© igor.cat
© igor.cat
Quartet Casals
(Vera Martínez-Mehner, violí; Abel Tomàs, violí; Jonathan Brown, viola; Arnau Tomàs, violoncel)Fundat el 1997 a l’Escuela Superior Reina Sofía de Madrid, va celebrar la temporada del seu vintè aniversari amb un projecte especialment ambiciós: la integral dels 17 Quartets de Beethoven, juntament amb sis obres d’encàrrec a compositors contemporanis, i interpretats en ciutats d’Europa, l’Àsia i l’Amèrica Llatina, incloent-hi Londres, Viena, Berlín i Tòquio. El més destacat de les seves pròximes temporades inclou el cicle dels deu últims Quartets de Mozart, així com altres projectes centrats en els compositors hongaresos Bartók, Ligeti i Kurtág.
D’ençà que va guanyar els primers premis als concursos internacionals de Londres i d’Hamburg, el Quartet Casals ha estat convidat habitual a les sales de concerts més prestigioses del món: Carnegie Hall (Nova York), Wigmore Hall (Londres), Philharmonie (Berlín), Kölner Philharmonie (Colònia), Cité de la Musique (París), Schubertiade de Schwarzenberg i Concertgebouw (Amsterdam), entre moltes altres ciutats del món.
El Quartet Casals ha desenvolupat una important producció discogràfica per al segell Harmonia Mundi, que es tradueix fins al moment en l’edició d’una dotzena de CD, amb un repertori que inclou obres d’autors com Arriaga o Toldrà fins als autors clàssics vienesos, com Mozart, Haydn, Schubert i Brahms, però sense oblidar grans noms del segle XX, com Debussy, Ravel i Zemlinsky. També destaca l’enregistrament en directe d’una sèrie de DVD amb la integral dels Quartets de Schubert, editats per Neu Records. El Quartet Casals va començar el 2018 amb la gravació la integral dels Quartets de Beethoven, editats per la discogràfica Harmonia Mundi en tres entregues: Inventions, la primera, ha rebut crítiques excel·lents; Revelations, la segona entrega, va sortir el 2019, i Aphoteosis, l’última, es va publicar el 2020, coincidint amb el 250 aniversari del naixement del compositor.
Guanyar el prestigiós guardó de la Fundació Borletti-Buitoni de Londres va permetre al Quartet començar a utilitzar arcs del període Barroc-Clàssic per a la interpretació de la música d’autors que van des de Purcell fins a Schubert, tot refinant d’aquesta manera la seva capacitat d’aprofundir en els matisos entre diferents llenguatges estilístics. El Quartet Casals ha rebut també una profunda influència de compositors vius de la nostra època, com György Kurtág, i ha ofert estrenes mundials de destacats compositors contemporanis espanyols, entre els quals el Concert per a quartet de corda i orquestra de Francisco Coll, estrenat amb l’Orquesta Nacional de España.
En reconeixement a la seva tasca de difusió cultural, els membres del Quartet Casals han estat reconeguts com a ambaixadors culturals per la Generalitat de Catalunya i l’Institut Ramon Llull. Anteriorment, el Quartet ja havia obtingut el Premio Nacional de Música atorgat pel Ministeri de Cultura (2006), així com el Premi Ciutat de Barcelona (2005) i el Premi Nacional de Cultura de Catalunya (2016). El Quartet Casals actua cada any al Palacio Real de Madrid, amb l’extraordinària col·lecció d’instruments Stradivarius.
El Quartet Casals apareix sovint per televisió i ràdio a tot Europa i a l’Amèrica del Nord i, a més d’impartir classes magistrals molt sol·licitades, és quartet resident al Conservatori Koninklijk de la Haia i a l’Escola Superior de Música de Catalunya, a Barcelona, ciutat on viuen els seus quatre integrants.
També et pot interessar...
Palau Cambra Lied
Schubertíada a Barcelona
Fatma Said, sopranoFatma Said, soprano
Malcolm Martineau, pianoObres de Duparc, Mohie El Din, Poulenc i Schumann
En col·laboració amb l’Associació Franz Schubert de Barcelona i el Centro Nacional de Difusión Musical
Dijous, 27.05.21 – 20 h
Petit Palau
Preu: 15 euros
Quartet Casals
―Retorn al Palau
Palau Cambra
Dimarts, 25 de maig de 2021 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Quartet Casals
Vera Martínez Mehner, violí
Abel Tomàs, violí
Jonathan Brown, viola
Arnau Tomàs, violoncelFranz Joseph Haydn (1732-1809)
Quartet de corda núm. 27, en Re major, op. 20 núm. 4, Hob. III:34Felix Mendelssohn (1809-1847)
Quatre peces per a quartet de corda, op. 81Capriccio. Andante con moto, MWV R 32
Fuga. A tempo ordinario, MWV R 23Anton Webern (1883-1945)
Cinc moviments per a quartet de corda, op. 51. Hefting Bewegt
2. Sehr Langsam
3. Sehr Lebhaft
4. Sehr Langsam
5. In Zarter BewegungDmitri Xostakóvitx (1906-1975)
Quartet de corda núm. 11Introducció
Scherzo
Recitatiu
Étude
Humoresque
Elegia
FinaleDurada aproximada del concert: 80 minuts, sense pausa
Concert emès en directe per Catalunya Música#clàssics #nousreferents
Comentari
Els quatre punts cardinals del quartet de corda
El quartet de corda és un gènere en si mateix dins de l’univers de la música de cambra que permet recórrer les estètiques diverses que han aparegut al llarg de la història musical.
Comencem amb Franz Joseph Haydn, que va configurar tot l’alfabet sonor d’aquesta formació instrumental. Aquest que sentirem forma part del recull de sis Quartets que trobem a l’opus 20, del 1774, en la seva maduresa, i que estan dedicats al príncep Nikolaus Zmeskall von Domanovecz. S’inicia en una atmosfera dramàtica amb la repetició enèrgica d’una nota, que anuncia el desenvolupament d’un relat musical que manté en suspens. Al segon temps apareix el ritme lent amb una harmonia dolça i íntima confeccionada en Re menor, que va modulant la intensitat de cada instrument fent variacions com petits passos que es dirigeixen cap a la melodia del primer violí, com la dolça tonada d’un cançó desconeguda. Al tercer i últim, l’aire popular que evoca aquest minuet a l’estil hongarès amb contratemps i agilitats de tota mena enllaça amb l’esperit del quart moviment, que irromp amb les escales obstinades dels zíngars que, curiosament, van influir tant en el Classicisme vienès amb el qual Haydn sembla voler retornar a la calma a l’últim compàs.
Fem un salt de diverses dècades per anar al Romanticisme amb Felix Mendelssohn. Aquesta obra, el Capriccio, és la tercera de quatre peces per a quartet de corda que va compondre al llarg de vint anys, entre el 1827 i el 1847, i que no es van publicar conjuntament fins després de la seva mort, com a opus 81. Aquesta que sentirem és del 1843, feta als trenta-tres anys. Hi trobarem una sonoritat magistral en l’equilibri entre les quatre sonoritats i la seva capacitat habitual de portar-nos de la melangia inicial fins a l’exaltació amb què va empenyent les veus dels instruments i els nostres sentiments, que reafirma amb dos acords conclusius rotunds.
Amb Anton Webern ja entrem al segle XX. Som de nou a Viena, però dos-cents anys després de Haydn, per això es diu que forma part de la Segona Escola de Viena –la primera fou la del mateix Haydn, amb Mozart i Beethoven. Webern va ser un dels compositors més destacats de l’anomenat Dodecafonisme, el moviment sonor d’avantguarda que trencava l’estructura tonal ortodoxa. Webern portaria més enllà els principis harmònics d’Arnold Schönberg.
Aquests Cinc moviments per a quartet de corda estan entre les primeres obres del seu catàleg; són del 1909. Fins i tot el fet de no voler-lo titular “Quartet núm. 1” denota la voluntat de Webern de trencar amb la tradició, que sembla evocar en la primera peça, la més llarga, amb un sentiment de revolta. La seva iconoclàstia es basa en una experimentació constant dels recursos tímbrics, amb notes pinçades, o fregades sobre el pont o sobre el batedor que semblen estirar la tensió del temps fins a límits inexorables.
En el cas de Dmitri Xostakóvitx, cinquanta anys després, el 1966, explora el llenguatge metafísic de la música, més que la sonoritat com a matèria. Aquest Quartet va ser estrenat pel Quartet Beethoven i és el primer dels quatre que va dedicar a cadascun dels seus membres, en aquest cas, al segon violí Vasily Shirinsky.
L’expressionisme que aconsegueix aquest compositor rus amb els colors del quartet de corda descriu l’època de la foscor soviètica combatuda per una esperança individual que va aportant llum a l’atmosfera asfixiantment bèl·lica, d’harmonies tràgiques, amb les veus de cadascun dels quatre instruments sobresortint amb dissonàncies plenes de sentit. Una obra extensa de set moviments de la qual podrem gaudir ofert pel Quartet Casals, que porta aquest compositor al seu ADN musical.
Mònica Pagès, periodista musical.
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Eurofirms Group – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Caixa d'Enginyers – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Laboratorio Reig Jofre – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – Mª Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Maronas – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – David Carrasco Chiva – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –Biografia
Quartet Casals
(Vera Martínez-Mehner, violí; Abel Tomàs, violí; Jonathan Brown, viola; Arnau Tomàs, violoncel)© igor.cat
Fundat el 1997 a l’Escuela Superior Reina Sofía de Madrid, va celebrar la temporada del seu vintè aniversari amb un projecte especialment ambiciós: la integral dels 17 Quartets de Beethoven, juntament amb sis obres d’encàrrec a compositors contemporanis, i interpretats en ciutats d’Europa, l’Àsia i l’Amèrica Llatina, incloent-hi Londres, Viena, Berlín i Tòquio. El més destacat de les seves pròximes temporades inclou el cicle dels deu últims Quartets de Mozart, així com altres projectes centrats en els compositors hongaresos Bartók, Ligeti i Kurtág.
D’ençà que va guanyar els primers premis als concursos internacionals de Londres i d’Hamburg, el Quartet Casals ha estat convidat habitual a les sales de concerts més prestigioses del món: Carnegie Hall (Nova York), Wigmore Hall (Londres), Philharmonie (Berlín), Kölner Philharmonie (Colònia), Cité de la Musique (París), Schubertiade de Schwarzenberg i Concertgebouw (Amsterdam), entre moltes altres ciutats del món.
El Quartet Casals ha desenvolupat una important producció discogràfica per al segell Harmonia Mundi, que es tradueix fins al moment en l’edició d’una dotzena de CD, amb un repertori que inclou obres d’autors com Arriaga o Toldrà fins als autors clàssics vienesos, com Mozart, Haydn, Schubert i Brahms, però sense oblidar grans noms del segle XX, com Debussy, Ravel i Zemlinsky. També destaca l’enregistrament en directe d’una sèrie de DVD amb la integral dels Quartets de Schubert, editats per Neu Records. El Quartet Casals va començar el 2018 amb la gravació la integral dels Quartets de Beethoven, editats per la discogràfica Harmonia Mundi en tres entregues: Inventions, la primera, ha rebut crítiques excel·lents; Revelations, la segona entrega, va sortir el 2019, i Aphoteosis, l’última, es va publicar el 2020, coincidint amb el 250 aniversari del naixement del compositor.
Guanyar el prestigiós guardó de la Fundació Borletti-Buitoni de Londres va permetre al Quartet començar a utilitzar arcs del període Barroc-Clàssic per a la interpretació de la música d’autors que van des de Purcell fins a Schubert, tot refinant d’aquesta manera la seva capacitat d’aprofundir en els matisos entre diferents llenguatges estilístics. El Quartet Casals ha rebut també una profunda influència de compositors vius de la nostra època, com György Kurtág, i ha ofert estrenes mundials de destacats compositors contemporanis espanyols, entre els quals el Concert per a quartet de corda i orquestra de Francisco Coll, estrenat amb l’Orquesta Nacional de España.
En reconeixement a la seva tasca de difusió cultural, els membres del Quartet Casals han estat reconeguts com a ambaixadors culturals per la Generalitat de Catalunya i l’Institut Ramon Llull. Anteriorment, el Quartet ja havia obtingut el Premio Nacional de Música atorgat pel Ministeri de Cultura (2006), així com el Premi Ciutat de Barcelona (2005) i el Premi Nacional de Cultura de Catalunya (2016). El Quartet Casals actua cada any al Palacio Real de Madrid, amb l’extraordinària col·lecció d’instruments Stradivarius.
El Quartet Casals apareix sovint per televisió i ràdio a tot Europa i a l’Amèrica del Nord i, a més d’impartir classes magistrals molt sol·licitades, és quartet resident al Conservatori Koninklijk de la Haia i a l’Escola Superior de Música de Catalunya, a Barcelona, ciutat on viuen els seus quatre integrants.
També et pot interessar...
Palau Cambra Lied
Schubertíada a Barcelona
Fatma Said, sopranoFatma Said, soprano
Malcolm Martineau, pianoObres de Duparc, Mohie El Din, Poulenc i Schumann
En col·laboració amb l’Associació Franz Schubert de Barcelona i el Centro Nacional de Difusión Musical
Dijous, 27.05.21 – 20 h
Petit Palau
Preu: 15 euros