• Rodrigo Cuevas
    —Trópico de Covadonga

    Palau Fronteres

    Divendres, 19 de març de 2021 - 20h
    Dissabte, 20 de març de 2021 - 20h

    Sala de Concerts

  • En co-producció amb:

    • Tradicionàrius

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Rodrigo Cuevasveu, percussions, sintetitzadors i electrònica
    Mapi Quintanapanderos, cors, palmes, vocoder, contrabaix
    Juanjo Díazpercussions
    Rubén Badaguitarra elèctrica, baix, efectes, cors
    Tino Cuestasintetitzadors, programacions, acordió, cors


    Agitació folklòrica i electrònica, humor, erotisme elegant, hedonisme i una posada en escena que combina elements vintage amb videoprojeccions i coreografies contemporànies. Rodrigo Cuevas presenta el seu espectacle, Trópico de Covadonga, basat en les cançons del seu aclamat àlbum Manual de Cortejo, produït per Raül Refree. El projecte pivota entre els diferents codis i maneres ancestrals i actuals del festeig, la ronda i l’amor. Es planteja com un cançoner popular contemporani en què el vehicle per narrar les músiques i les històries eternes que ens regala el folklore són l’electrònica, l’humor, la performance i els codis musicals contemporanis. 

    Durada aproximada del concert: 90 minuts, sense pausa

    El concert s’emmarca dins del cicle de nova creació Palau Fronteres, creat aquesta temporada pel Palau amb la voluntat d’oferir al públic noves perspectives de descoberta i gaudi. El CAT Centre Artesà Tradicionàrius, com a centre estable de música folk, amb el cicle Tradicionàrius al Palau té l’objectiu de programar i crear aliances amb els grans centres de música del país, arribar a nous públics i assolir el repte de majors aforaments.

  • Comentari

    Quan van parlar per primera vegada de la possibilitat de col·laborar en un disc, el Rodrigo va parlar al Raül de la tradició musical del nord, de les dones tocant la pandereta per ballar, del pandero quadrat i de les asturianadas; que encara es podia trobar una manera de cantar i tocar que ben aviat s’esvairia per les muntanyes amb els seus habitants, que del folklore peninsular tothom s’omple la boca amb el flamenc com si no hi hagués res més, però que del nostre territori es pot fer un degradat musical, un mapa on la tradició oral ha pavimentat camins de moltes direccions.

    Així doncs, era impossible començar a enregistrar sense viure en primer persona i com a experiència vital, la forma de cantar del nord de la Península i el Rodrigo i el Raül es van embarcar en un viatge de més de deu dies pels pobles d’Astúries, tot parlant i enregistrant algunes de les poques senyores grans que queden que coneixen la tradició musical de les seves contrades. Van visitar l’Angelita Caneiro –d’A Estierna–, María de Trábau, Binita de Vidal i Angelita’l Cabanón –d’Aller (Ayer en asturià)– i amb totes aquestes experiències, amb tots els cafès i les galetes a les cuines en cases de pedra, amb totes les cançons, els sones d’arriba i les asturianadas, el Rodrigo i el Raül va cuinar aquest Manual de cortejo, un disc que no solament reflecteix una forta comunió musical entre tots dos artistes, sinó també l’engranatge real i necessari entre la tradició i la modernitat, entre la vida a la muntanya i la lluita per trobar els valors necessaris en un món cada vegada mes egòlatra i despreocupat.

    Al Manual de cortejo, els panderos quadrats, asturians i de Peñaparda que Rodrigo Cuevas coneix tan bé, es fonen amb el tractament musical de Raül Refreee, amb la seva visió del so i la rítmica, els cants tradicionals, els recitats, o les rondas s’enfilen a collibè de textures contemporànies; i les panderetes ressonen per tot el disc en un espai tridimensional i sincer: l’electrònica de la fusta, de l’àbac a la computació. El plaer d’escoltar la tradició que ens ha emocionat durant generacions –per alguna cosa aquests cants han sobreviscut al pas del temps– rejovenida per unes mans respectuoses, coneixedores del seu passat i conscients del seu temps; no hi ha palla, en aquest disc, tot té el seu sentit, tot hi té un perquè, un valor i un pes. Perquè aquest disc no sorgeix només d’una opció musical, sorgeix d’una filosofia vital, de la necessitat de cridar al món que amb tanta pressa ens estem oblidant del més important, com és passar per davant de la casa de l’Angelita, a Aller, dir-li “bon dia” i asseure’s a escoltar com vibra la seva veu.

  • Biografia

    Rodrigo Cuevas

    Rodrigo Cuevas

    @lacostastudio

    “Amb vuit anys vaig demanar als Reis un Casio CTK 510 que no em van dur, però en canvi sí que en vaig rebre un altre amb molts menys sons per tocar música més seriosa. Així vaig començar a tocar el piano. Em vaig formar al Conservatorio d’Oviedo i a l’ESMUC, a Barcelona. Paral·lelament em vaig anar interessant per les músiques del món, el cabaret i el circ, i vaig començar a estudiar la tuba. Però la revelació veritable va venir quan vaig anar a viure a una petita aldea de la Galícia interior, on vaig entrar en contacte amb la música tradicional més pura gràcies a les meves veïnes pandereteiras.

    El procés de  creació artística col·lectiva més important; significa la tradició, el que és comunitari. Per a mi és l’Ubuntu de la cultura. Un coneixement compartit, creat entre tots i que no pertany a ningú, perquè és de la humanitat en el seu conjunt. De la mateixa manera, la bellesa del folklore és fruit del fet dibuixat per infinitat de generacions que hi van anar aportant melodies, ritmes... el seu swing i caràcter. Una música pràcticament perfecta.

    Empro l’art popular tradicional com una part més de l’espectacle, potser el pilar fonamental juntament amb l’electrònica, el cabaret, el monòleg, l’humor i el teatre. I a través seu plantejaré qüestions que m’amoïnen, com la desconnexió amb els nostres avantpassats i duré a l’escenari la saviesa forjada a partir de l’assaig-error durant segles d’humanitat, és a dir, la connexió amb la naturalesa i amb el món rural.

    Som els darrers afortunats a viure el xoc entre dues societats absolutament diferents: la societat tradicional, on el món real i el món màgic eren molt propers i molt presents, i la societat contemporània postmoderna, amb el seu devessall d’hiperrealisme i supèrbia”.

    Rodrigo Cuevas (Oviedo, 1985) és un artista total. “Total” perquè la seva estrella brilla populista i entre els ravals de la contracultura, “total” perquè la seva autenticitat despulla qualsevol tipus d’impostura. És un fenomen de les arts escèniques igual que de la comunicació en el seu sentit més ampli, i amb una repercussió, creixement i desenvolupament professional que segueix una progressió sostinguda i sòlida.

    És cantant, compositor, acordionista i percussionista. Resulta difícil trobar-hi un equivalent quan els seus interessos són com un ram de flors de colors. Té formació musical acadèmica: grau mitjà de piano i estudis de tuba al Conservatorio d’Oviedo, a més de tres anys de sonologia a Barcelona.

    Es complau a voltar per la cançó tradicional amb el cabaret i el cuplet, gaudeix fent conversar la música electrònica amb l’humor, la sensualitat i la crítica social, tot convertint els seus espectacles en una experiència cultural i sensorial amb denominació d’origen. És  punta de llança de l’“electrocuplet”, sex symbol de la copla i artista total.

    Ha creat i publicat els discos Yo soy la maga (2012), Prince of Verdiciu (Aris Música, 2016), Manual de cortejo (Aris Música, 2019); ha creat els espectacles Dolorosa compañía, Electrocuplé, El mundo por montera, Sidra en vena, i Llabor(e)s (amb el músic Raül Refree), i ha participat en els espectacles La verbena de la Paloma, Horror, el show que nunca debió hacerse i Barbián.

  • 20210327 Palau Fronteres DESKTOP
  • També et pot interessar...

    Palau Fronteres
    Carles Viarnès & Alba G. Corral
    —Temps perdut per a un art inútil

    Carles Viarnès, piano i electrònica
    Alba G. Corral, artista visual

    Un concert en el qual es combina piano, electrònica i visuals, i que convida a reflexionar sobre la relativitat del temps en relació amb el canvi d’hora.

    Dissabte 27.03.21 – 20 h
    Petit Palau
    Preu: 25 €

Índex