• Camerata Penedès & Bitlloch
    —García-Tomàs i Beethoven

    Tardes al Palau

    Dijous, 10 d'abril de 2025 – 19 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Camerata Penedès
    Sara Bitlloch
    , concertino i directora


    Claudio Monteverdi (1567-1643)
    Ah dolente partita, SV75

    Raquel García-Tomás (1984)
    […] e sento nel partire un vivace morire […] (obra d’encàrrec de la Camerata Penedès, estrena absoluta)

    Claudio Monteverdi 
    Ah dolente partita, SV75

    Ludwig van Beethoven (1770-1827)
    Simfonia núm. 5, en Do menor, op. 67

    I. Allegro con brio
    II. Andante con moto
    III. Scherzo: Allegro 
    IV. Allegro 

    Aquest concert té una durada de 70 minuts, sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.

    #simfònica #estrenes

    Després del concert s'oferirà un breu espai de diàleg amb els músics, opcional per a aquelles persones del públic que hi vulguin participar.

     
  • Poema

    Mollera i núvol (fragment)

    N’eren deu mil, els trabucaires.
    I l’univers un tro.
    Blancafort i Toldrà toquen l’última sardana.
    Miró, entre ocells i barretines, aviva els horts solars.

    Qui és el Desvetllat? No siguis estantís.
    Obre’t al llamp, al vent i a la ferida.

    “Goiteu ací, ermitana”,
    diu el pastor, el de la Caterina.

    I Sales assevera, des de Macorís:
    “L’Arreu, l’Enlloc o el Qui-Sap-On
    no em són més estrangers que el Temps i que la Vida”.

     

    Lluís Calvo
    Del llibre Estiula.
    Barcelona: LaBreu Edicions, 2011.

  • Comentari

    La gran música i la creació més actual s’uneixen en aquest concert que commemora el cinquè aniversari d’una formació jove i apassionada, en la qual l’estima pel gran repertori discorre en paral·lel al seu interès pels autors contemporanis. Un ideari que es plasma perfectament en aquest programa que arrenca –com calia esperar– amb la Cinquena més famosa de la història, la Simfonia núm. 5, en Do menor, op. 67 de Ludwig van Beethoven. Una obra que, més enllà del tòpic que, suposadament, simbolitzen els seus cèlebres compassos inicials –el destí que crida a la porta d’un músic assetjat per la sordesa–, esdevé una partitura d’una magnitud musical extraordinària, i escoltar-la, un plaer sempre nou i inesgotable.

    La composició arrencà cap al 1804 i fou conclosa quatre anys més tard, en paral·lel a la Sisena Simfonia, amb la qual s’estrenà simultàniament durant una llarguíssima sessió musical que tingué lloc a Viena el 22 de desembre de 1808, sota la batuta del mateix autor. Concebuda en quatre moviments, destaca per la cohesió organitzativa i expressiva. Les quatre notes inicials donen unitat i coherència al conjunt de la partitura, que arrenca amb un primer moviment en forma sonata, recorregut de principi a fi pel tema principal; continua amb un “Andante” de caràcter més líric i amb un “Scherzo”, que torna al to dramàtic i fosc del principi, per desembocar en un finale d’explosiva i brillant contundència.

    L’obra que l’acompanya ha estat encarregada especialment per a l’ocasió a Raquel García-Tomás (Barcelona, 1984), compositora convidada de la present temporada del Palau de la Música Catalana. Titulada […] e sento nel partire un vivace morire […], s’inspira en el madrigal Ah, dolente partita (1603) del Quart Llibre de Madrigals de Claudio Monteverdi. No és, aquesta, la primera aproximació de l’autora a la figura del compositor italià. Ja el 2015 García-Tomás havia escrit un trio de corda a partir d’un altre madrigal del mateix llibre, Sfogava con le stelle, el qual posteriorment es va transformar en quartet, tot marcant l’inici d’un camí de recerca creativa que l’artista encara no ha deixat de transitar.

    En l’obra que ens presenta avui, l’autora estableix un diàleg fluid amb la música que la inspira, en el qual floreixen, de manera orgànica, mai aïllada, algunes cèl·lules del material original. Així mateix, treballa la idea de tensió-distensió, que precisament començava a desenvolupar-se en aquell període de transició del Renaixement al Barroc, quan s’estaven establint les bases de la polifonia i de l’harmonia funcional, extrapolant-la cap a un llenguatge més ampli, on els sons harmònics i els no harmònics (soroll) conviuen en una realitat fluctuant. Una àmplia exploració del concepte loop i l’èmfasi en la mal·leabilitat tímbrica dels instruments de corda defineixen també aquesta nova creació d’una de les veus més estimulants i amb més projecció internacional del panorama català actual.

    Ana María Dávila, periodista musical

  • 20250318 Programació Obres DESKTOP
  • Biografies

    Camerata Penedès

    CAMERATA PENEDÈS

    És una orquestra professional i estable, amb una identitat pròpia que combina passió, qualitat excepcional i una visió artística innovadora. Amb residència artística a l’Auditori Municipal de Vilafranca del Penedès, és l’orquestra de referència del territori, amb una forta projecció que l’ha portat a concerts arreu de Catalunya i a gires per les principals ciutats del país.

    Integrada majoritàriament per músics joves formats en alguns dels conservatoris més prestigiosos d’Europa (Salzburg, Colònia, Düsseldorf, Friburg o Basilea), són alhora intèrprets amb una sòlida trajectòria professional. Els seus membres col·laboren regularment amb orquestres de prestigi, com l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), Orquestra del Gran Teatre del Liceu, Orquestra del Palau de les Arts, Orquestra de Cadaqués i Le Concert des Nations, dirigida per Jordi Savall, entre d’altres.

    Amb una direcció artística de renom europeu, flexible i dinàmica, Camerata Penedès aposta per la col·laboració entre els seus membres i la connexió directa amb el públic. El seu repertori combina les grans obres de cambra amb la música de creadores i compositors contemporanis. Els darrers anys l’orquestra ha estrenat obres de la seva compositora resident, Raquel García-Tomás, així com de Javi Martínez Campos i Jordi Domènech, i ha recuperat peces de les compositores Grazyna Bacewicz i L. Holmes.

    Fidel al seu compromís amb el territori i la societat, impulsa projectes pedagògics i col·laboracions amb escoles de música, col·lectius vulnerables i iniciatives socials. Ha compartit escenari amb el Tempus Trio, Bambú Ensemble o Cor de Noies de l’Orfeó Català. Enguany destaquen les actuacions amb artistes de prestigi, com la trombonista i cantant Rita Payés i la violinista Vera Martínez Mehner, membre del Quartet Casals. A més, ha treballat amb solistes i directors reconeguts, com Lorenza Borrani, Anna Puig, Sara Bitlloch, Elena Rey, Marta Cardona, Pablo Barragán, Lorenzo Coppola i Cristina Esclapez, entre d’altres.

    Amb la versatilitat de poder presentar-se tant en format de cambra com simfònic, Camerata Penedès adapta cada programa a les necessitats artístiques del projecte, consolidada com una formació referent de l’escena musical del país.

    L’orquestra rep el suport de l’Ajuntament de Vilafranca, l’Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC), Industrias Culturales (Ministerio de Cultura) i Diputació de Barcelona (DIBA).

  • Sara Bitlloch, concertino i directora

    Sara Bitlloch

    Ha consagrat la seva carrera, sobretot els darrers anys, a la música de cambra. Es formà amb Clothilde Munch a l’Association Musicale Vivaldi de Grenoble, amb Christian Rouquié al Conservatori de Perpinyà i amb Peter Norris, When Zhou Li i Mauricio Fuks a la Yehudi Menuhin School de Londres. També amplià estudis amb Alberto Lysy a la Menuhin Academy de Suïssa i amb Rafael Druian al Curtis Institute de Filadèlfia. 

    La carrera de la violinista francocatalana va rebre un fort impuls en guanyar els concursos Melbourne International Chamber Music Competition el 1999 (com a membre fundadora del Mediterráneo Piano Trio), Szigeti Competition de Budapest i Renata Molinari Competition de Suïssa, moment en què es convertí en un autèntic referent d’aquest format. 

    Des de llavors ha actuat al Weill Hall del Carnegie Hall, Louvre Series de París i Kennedy Center de Washington, així com en multitud de països europeus i festivals de cambra: Ernen (Suïssa), Kuhmo (Finlàndia), Ravinia (Chicago), Caramoor i Music from Salem (Nova York), Moulin d’Andé (París), Prussia Cove (Cornwall) i Horten (Noruega). Va ser durant dos anys primer violí del Quartet Castagneri de París, i posteriorment, el 2003, s’uní al reconegut Elias Quartet. 

    Sara Bitlloch és professora al Conservatori Superior de Liceu i fa classes a l’European Chamber Music Association (ECMA). Com a solista, ha actuat amb la Royal Philharmonic Orchestra, Orquestra Simfònica de la Ràdio de Budapest i la Camerata Lysy. Ha tocat al costat de Yehudi Menuhin, Leon Fleischer, Miriam Fried, Alberto Lysy, Steven Isserlis, Ivry Gitlis, Christoph Richter, Jean-Jacques Kantorow, Vladimir Mendelssohn o Martin Lovett.

  • Formació

    Violins:
    Sara Bitlloch
    Ariadna Rodríguez
    Gil Sisquella
    Biel Graells 
    Andrea García
    Ernest Martinez
    Esther Agustí
    Dixon Scola
    David Garcia
    Marina Arrufat 
    Laia Azcona 
    Abel Antón

    Violes:
    Nina Sunyer 
    Gemma Pujol 
    Isabel Aragonés
    Joana Nunes 
    Bernat Santacana

    Violoncels: 
    Dani Claret
    Irma Bau
    Nico Cobo
    Andrea Chmelik  

    Contrabaixos: 
    Francisco Mestre 
    Joana González 

    Flautes: 
    Laura Pou
    Anna Pujol 

    Oboès: 
    David Perpiñan 
    Carla Aguilar

    Clarinet: 
    Germán Guillen 
    Joan Roca 

    Fagot:
    Guillermo Salcedo 
    Clara Canimas 

    Contrafagot: 
    Albert Muñoz 

    Trompes: 
    Sergi Chofre 
    Jofre Baiget 

    Trompeta: 
    Natàlia Gómez
    Jaume Prat 

    Trombó: 
    Blai Faus 
    Francina Mercadal 
    Pol Fernández 

    Timbales: 
    Josep Carreres

  • També et pot interessar...

    Palau Fronteres
    Dimecres, 07.05.25 – 19.30 h
    Petit Palau

    O Vos Omnes (Xavier Pastrana, director)
    Cosmos Quartet:
    Helena Satué, violí
    Bernat Prat, violí
    Lara Fernández, viola
    Oriol Prat, violoncel
    Lídia Vinyes-Curtis, mezzosoprano
    Noelia Rodiles, piano

    J. S. Bach: “Allemande” de la Suite francesa núm. 2, BWV 813
    R. García-Tomás: My old gramophone #2
    C. Monteverdi: Sfogava con le stelle, del Quart Llibre de Madrigals
    R. García-Tomás: [...] così mostraste a lei i vivi ardori miei [...]
    J. S. Bach: Invenció a tres veus, núm. 11, en Sol menor, BWV 797
    R. García-Tomás: Suite of myself (versió de cambra)

    Preu: 15 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex