Juan de la Rubia & Marco Mezquida
—Bach & forwardPalau Fronteres
Dimarts, 1 d'abril de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Juan de la Rubia, teclats
Marco Mezquida, teclats
Alba G. Corral, artista visualImprovisacions sobre l’obra de Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Aquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa.
La durada del concert és aproximada.
#orgue #piano #nousformatsPremi Alícia 2023 a la interdisciplina
Concert disponible a palaudigital.catPoema
Davallament
Des de l’altura vibra el pes dels dies
com un llamp en la nit. Retornen veus
i fulgors i promeses. Sols l’oblit
vetlla el desgel, el pas sense fronteres.Si vaig enllà retorno al gran origen.
Com un ocell que sempre vola en cercles,
caldrà viure o partir. Que baixi el cel.Lluís Calvo
Del llibre L’espai profund.
Barcelona: Edicions Proa, 2020.Comentari
Lluny del que tradicionalment ens ha fet creure la historiografia musical, l’art de la improvisació ha tingut una importància cabdal en el desenvolupament dels llenguatges anomenats clàssics. Johann Sebastian Bach i Ludwig van Beethoven, dos dels compositors més importants del cànon clàssic, van ser abans de res grans mestres de la improvisació i bona part del seu llenguatge compositiu és deutor de les troballes que feren improvisant al teclat.
Aquest vespre dos mestres de la improvisació compartiran l’escenari del Palau de la Música Catalana. Partint de substrats diferents, l’organista Juan de la Rubia i el pianista Marco Mezquida es troben per celebrar la vida i la música a través de l’obra de Johann Sebastian Bach. Les seves improvisacions a dos pianos i orgue disseccionaran preludis d’El clave ben temperat, motius de les Variacions Goldberg i fragments de concerts, corals, fantasies i àries del gran mestre. A les seves mans i peus, els elements de la música de Bach prendran nova vida i noves formes mitjançant un procés continu d’imaginació i creació. Tot i ser un acte del moment, la improvisació es construeix a partir del coneixement profund del material musical i del domini dels recursos amb els quals se’l fa créixer i mutar. D’aquesta manera, Mezquida i De la Rubia ens permetran escoltar com conviuen dos llenguatges allunyats per segles de música, però que comparteixen un amor incondicional cap a aquesta art. La seva audició profunda i una capacitat d’imaginar prodigiosa seran la brúixola que ens guiarà.
Alba G. Corral, artista visual convidada del Palau de la Música la temporada 2020-2021, completa el trio artístic de la vetllada. Corral projectarà sobre els elements de l’escenari –les columnes, el terra, l’orgue– estructures visuals inspirades en les textures, les formes i els colors de l’edifici. Les seves imatges dialogaran amb la música dins del mateix procés d’escolta i intercanvi d’idees establert pels músics. En alguns moments les imatges reforçaran allò que explica la música. Altres vegades seran els músics els qui es deixaran guiar per les imatges.
Miquel Gené, musicòleg i crític musical
Biografies
Biografies
Juan de la Rubia, teclats
Organista titular de la basílica de la Sagrada Família, és originari de la Vall d’Uixó (Castelló). Va iniciar la seva formació sota la tutela del seu pare i de Ricardo Pitarch. La seva educació artística es va desenvolupar en diverses capitals europees, sota la guia de mestres destacats, entre els quals Òscar Candendo, Wolfgang Seifen, Michel Bouvard i Montserrat Torrent. També va rebre ensenyances d’Olivier Latry i Ton Koopman. Els premis extraordinaris obtinguts en acabar els estudis i els primers premis en el Concurs Permanent de Joventuts Musicals d’Espanya i El Primer Palau van influir significativament en l’inici de la seva carrera.
La seva activa tasca com a solista li ha permès actuar en destacats escenaris de més de trenta països arreu del món, com el Palau de la Música Catalana, Auditorio Nacional de Música de Madrid, Konzerthaus de Berlín, Gewandhaus de Leipzig, Elbphilharmonie d’Hamburg, Auditorium de la Maison de Radio France de París, Teatre Mariïnski i Filharmònica de Sant Petersburg. També ha actuat a catedrals, com les de Colònia, Berlín, Westminster, Viena, Ginebra, Bogotà, Ciutat de Mèxic, Tunis o a l’església de Saint-Sulpice de París.
De la Rubia ha exercit rols de solista i director amb l’Orquesta Nacional de España, Orquesta de RTVE, ORCAM, les orquestres simfòniques de Galícia, Bilbao, Principat d’Astúries, Castella i Lleó i Orquesta Filarmónica de Bogotà, entre altres formacions destacades. Ha col·laborat amb els directors Andrew Grams, François-Xavier Roth, Salvador Mas, Simon Rattle, Roberto González Monjas, Pablo González, Pascal Rophé i Thierry Fischer.
En el camp de la interpretació històricament informada, ha treballat amb Les Siècles i ha dirigit la Freiburger Barockorchester, Orquesta Barroca de Tenerife i, recentment, ha impulsat la creació de la seva pròpia orquestra: l’Orquestra del Miracle, que va obtenir una acollida de públic i crítica excel·lent en la seva presentació el juny del 2023.
A més, ha col·laborat amb solistes de renom, com Matthias Goerne, Carolyn Sampson, Elena Obraztsova, Marta Mathéu, Philippe Jaroussky –amb qui va gravar el CD Sacred cantatas (Erato, 2016), nominat a un Premi Grammy– o Marco Mezquida, amb qui ha desenvolupat el projecte d’improvisació Bach & forward.
De la Rubia s’ha especialitzat també en la improvisació sobre pel·lícules de cinema mut: Faust i Nosferatu (Murnau), Metropolis (Lang), El maquinista de la General (Keaton) o El gabinet del Dr. Caligari (Wiene).
De la seva discografia destaquen els enregistraments dedicats a Johann Sebastian Bach, Antonio de Cabezón amb el claviorgue Hauslaib (1590) del Museu de la Música de Barcelona, i recentment una gravació realitzada a l’orgue de la catedral de Bogotà.
Membre de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi i professor de l’Escola Superior de Música de Catalunya, imparteix habitualment classes magistrals a les ciutats de Budapest, Stuttgart i Roma.
Biografies
©Mireia Miralles
©Mireia Miralles
Marco Mezquida, teclats
Hi ha consens entre premsa, programadors, públic i els seus propis col·legues en assenyalar Marco Mezquida com una de les aparicions més brillants i prometedores de l'escena musical de la península en dècades, i un artista destinat a conquerir qualsevol escenari imaginable al món. Nascut a Menorca el 1987, es va llicenciar a l'ESMUC de Barcelona el 2009 i des de llavors ha enregistrat vint discos liderant els seus propis projectes, i en quaranta altres més formant-ne part juntament amb els millors músics del país. Ha actuat en importants auditoris, sales i festivals de jazz de més de trenta-cinc països: Tòquio Jazz, Kolnër Philharmonie, Konzerthaus de Viena, Jazz Na Fabrica de Sao Paulo, Hong Kong Arts Festival, Sant Sebastià Jazzaldia, Belgrade Jazz, Teatre de Teatre Bimhuis d'Amsterdam, Blue Note de Nova York i Tòquio, entre altres.
Ha actuat i/o enregistrat amb llegendes del jazz com Lee Konitz, Dave Liebman i destaquen els seus projectes com a líder: Ravel's Dreams, el seu mà a mà amb el guitarrista flamenc Chicuelo, el projecte Beethoven Collage, el trio Pieris, el trio MAP, el seu aclamat duo amb la cantant Sílvia Pérez Cruz i el tàndem amb la ballarina Sol Picó. A més a més, destaquen els seus elogiats concert de piano sol on hi potencia la seva faceta d'improvisador i compositor. També ha composat i enregistrat música per a dues exitoses i premiades produccions teatrals de Julio Manrique, entre altres col·laboracions.Una desena de premis consoliden la seva fulgurant carrera musical: “Premi Ciutat de Barcelona”, diversos premis “Enderrock” a millor disc de l'any, “Músic de l'Any” en 4 ocasions per l'AMJM.
https://marcomezquida.com/Biografies
©Claudia Murall
©Claudia Murall
Alba G. Corral, artista visual & música electrònica
Nascuda a Madrid el 1977 i amb base a Catalunya (La Ràpita), confessa que va trigar molt de temps a considerar-se artista. La precarietat massa associada a les arts digitals i el fet afegit de ser dona, la feien dues voltes rebel.
És una artista visual, desenvolupadora de codi i docent. Amb formació en enginyeria informàtica, Corral ha estat creant art utilitzant el programari durant la darrera dècada. La seva pràctica s'estén a través del viu, el vídeo, els mitjans digitals i la instal·lació. A través de diverses pràctiques artístiques explora narratives abstractes.
El seu nom s'ha donat a conèixer mitjançant les actuacions audiovisuals en viu on integra la codificació i l'elaboració, en col·laboració amb músics en temps real. Composició i programació. Organicitat natural i tecnificació urbana. Matemàtica i art. Binomis que Alba G. Corral ha posat al servei, principalment, de la música electrònica i electroacústica, però també, en el cas del concert d'avui, del llenguatge de la clàssica.
En el marc de la docència ensenya programació visual enfocada a dissenyadors i artistes a diferents espais tant en xerrades, tallers i workshops. Dedicats al codi creatiu amb eines de programari Obert (processing) .
També et pot interessar...
Palau Piano
Dimarts, 22.04.25 – 20 h
Sala de Concerts—Liszt, Beethoven, Bartók i Brahms
Seong Jin Cho, piano
F. Liszt: Les jeux d’eaux à la Villa d’Este
L. van Beethoven: Sonata per a piano núm. 15, en Re major, op. 28, “Pastoral”
B. Bartók: Out of doors, Sz. 81
J. Brahms: Sonata per a piano núm. 3, en Fa menor, op. 5Preus: de 20 a 45 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –
Juan de la Rubia & Marco Mezquida
—Bach & forwardPalau Fronteres
Dimarts, 1 d'abril de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Juan de la Rubia, teclats
Marco Mezquida, teclats
Alba G. Corral, artista visualImprovisacions sobre l’obra de Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Aquest concert té una durada de 60 minuts, sense pausa.
La durada del concert és aproximada.
#orgue #piano #nousformatsPremi Alícia 2023 a la interdisciplina
Concert disponible a palaudigital.catPoema
Davallament
Des de l’altura vibra el pes dels dies
com un llamp en la nit. Retornen veus
i fulgors i promeses. Sols l’oblit
vetlla el desgel, el pas sense fronteres.Si vaig enllà retorno al gran origen.
Com un ocell que sempre vola en cercles,
caldrà viure o partir. Que baixi el cel.Lluís Calvo
Del llibre L’espai profund.
Barcelona: Edicions Proa, 2020.Comentari
Lluny del que tradicionalment ens ha fet creure la historiografia musical, l’art de la improvisació ha tingut una importància cabdal en el desenvolupament dels llenguatges anomenats clàssics. Johann Sebastian Bach i Ludwig van Beethoven, dos dels compositors més importants del cànon clàssic, van ser abans de res grans mestres de la improvisació i bona part del seu llenguatge compositiu és deutor de les troballes que feren improvisant al teclat.
Aquest vespre dos mestres de la improvisació compartiran l’escenari del Palau de la Música Catalana. Partint de substrats diferents, l’organista Juan de la Rubia i el pianista Marco Mezquida es troben per celebrar la vida i la música a través de l’obra de Johann Sebastian Bach. Les seves improvisacions a dos pianos i orgue disseccionaran preludis d’El clave ben temperat, motius de les Variacions Goldberg i fragments de concerts, corals, fantasies i àries del gran mestre. A les seves mans i peus, els elements de la música de Bach prendran nova vida i noves formes mitjançant un procés continu d’imaginació i creació. Tot i ser un acte del moment, la improvisació es construeix a partir del coneixement profund del material musical i del domini dels recursos amb els quals se’l fa créixer i mutar. D’aquesta manera, Mezquida i De la Rubia ens permetran escoltar com conviuen dos llenguatges allunyats per segles de música, però que comparteixen un amor incondicional cap a aquesta art. La seva audició profunda i una capacitat d’imaginar prodigiosa seran la brúixola que ens guiarà.
Alba G. Corral, artista visual convidada del Palau de la Música la temporada 2020-2021, completa el trio artístic de la vetllada. Corral projectarà sobre els elements de l’escenari –les columnes, el terra, l’orgue– estructures visuals inspirades en les textures, les formes i els colors de l’edifici. Les seves imatges dialogaran amb la música dins del mateix procés d’escolta i intercanvi d’idees establert pels músics. En alguns moments les imatges reforçaran allò que explica la música. Altres vegades seran els músics els qui es deixaran guiar per les imatges.
Miquel Gené, musicòleg i crític musical
Biografies
Juan de la Rubia, teclats
Organista titular de la basílica de la Sagrada Família, és originari de la Vall d’Uixó (Castelló). Va iniciar la seva formació sota la tutela del seu pare i de Ricardo Pitarch. La seva educació artística es va desenvolupar en diverses capitals europees, sota la guia de mestres destacats, entre els quals Òscar Candendo, Wolfgang Seifen, Michel Bouvard i Montserrat Torrent. També va rebre ensenyances d’Olivier Latry i Ton Koopman. Els premis extraordinaris obtinguts en acabar els estudis i els primers premis en el Concurs Permanent de Joventuts Musicals d’Espanya i El Primer Palau van influir significativament en l’inici de la seva carrera.
La seva activa tasca com a solista li ha permès actuar en destacats escenaris de més de trenta països arreu del món, com el Palau de la Música Catalana, Auditorio Nacional de Música de Madrid, Konzerthaus de Berlín, Gewandhaus de Leipzig, Elbphilharmonie d’Hamburg, Auditorium de la Maison de Radio France de París, Teatre Mariïnski i Filharmònica de Sant Petersburg. També ha actuat a catedrals, com les de Colònia, Berlín, Westminster, Viena, Ginebra, Bogotà, Ciutat de Mèxic, Tunis o a l’església de Saint-Sulpice de París.
De la Rubia ha exercit rols de solista i director amb l’Orquesta Nacional de España, Orquesta de RTVE, ORCAM, les orquestres simfòniques de Galícia, Bilbao, Principat d’Astúries, Castella i Lleó i Orquesta Filarmónica de Bogotà, entre altres formacions destacades. Ha col·laborat amb els directors Andrew Grams, François-Xavier Roth, Salvador Mas, Simon Rattle, Roberto González Monjas, Pablo González, Pascal Rophé i Thierry Fischer.
En el camp de la interpretació històricament informada, ha treballat amb Les Siècles i ha dirigit la Freiburger Barockorchester, Orquesta Barroca de Tenerife i, recentment, ha impulsat la creació de la seva pròpia orquestra: l’Orquestra del Miracle, que va obtenir una acollida de públic i crítica excel·lent en la seva presentació el juny del 2023.
A més, ha col·laborat amb solistes de renom, com Matthias Goerne, Carolyn Sampson, Elena Obraztsova, Marta Mathéu, Philippe Jaroussky –amb qui va gravar el CD Sacred cantatas (Erato, 2016), nominat a un Premi Grammy– o Marco Mezquida, amb qui ha desenvolupat el projecte d’improvisació Bach & forward.
De la Rubia s’ha especialitzat també en la improvisació sobre pel·lícules de cinema mut: Faust i Nosferatu (Murnau), Metropolis (Lang), El maquinista de la General (Keaton) o El gabinet del Dr. Caligari (Wiene).
De la seva discografia destaquen els enregistraments dedicats a Johann Sebastian Bach, Antonio de Cabezón amb el claviorgue Hauslaib (1590) del Museu de la Música de Barcelona, i recentment una gravació realitzada a l’orgue de la catedral de Bogotà.
Membre de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Jordi i professor de l’Escola Superior de Música de Catalunya, imparteix habitualment classes magistrals a les ciutats de Budapest, Stuttgart i Roma.
Marco Mezquida, teclats
©Mireia Miralles
Hi ha consens entre premsa, programadors, públic i els seus propis col·legues en assenyalar Marco Mezquida com una de les aparicions més brillants i prometedores de l'escena musical de la península en dècades, i un artista destinat a conquerir qualsevol escenari imaginable al món. Nascut a Menorca el 1987, es va llicenciar a l'ESMUC de Barcelona el 2009 i des de llavors ha enregistrat vint discos liderant els seus propis projectes, i en quaranta altres més formant-ne part juntament amb els millors músics del país. Ha actuat en importants auditoris, sales i festivals de jazz de més de trenta-cinc països: Tòquio Jazz, Kolnër Philharmonie, Konzerthaus de Viena, Jazz Na Fabrica de Sao Paulo, Hong Kong Arts Festival, Sant Sebastià Jazzaldia, Belgrade Jazz, Teatre de Teatre Bimhuis d'Amsterdam, Blue Note de Nova York i Tòquio, entre altres.
Ha actuat i/o enregistrat amb llegendes del jazz com Lee Konitz, Dave Liebman i destaquen els seus projectes com a líder: Ravel's Dreams, el seu mà a mà amb el guitarrista flamenc Chicuelo, el projecte Beethoven Collage, el trio Pieris, el trio MAP, el seu aclamat duo amb la cantant Sílvia Pérez Cruz i el tàndem amb la ballarina Sol Picó. A més a més, destaquen els seus elogiats concert de piano sol on hi potencia la seva faceta d'improvisador i compositor. També ha composat i enregistrat música per a dues exitoses i premiades produccions teatrals de Julio Manrique, entre altres col·laboracions.Una desena de premis consoliden la seva fulgurant carrera musical: “Premi Ciutat de Barcelona”, diversos premis “Enderrock” a millor disc de l'any, “Músic de l'Any” en 4 ocasions per l'AMJM.
https://marcomezquida.com/Alba G. Corral, artista visual & música electrònica
©Claudia Murall
Nascuda a Madrid el 1977 i amb base a Catalunya (La Ràpita), confessa que va trigar molt de temps a considerar-se artista. La precarietat massa associada a les arts digitals i el fet afegit de ser dona, la feien dues voltes rebel.
És una artista visual, desenvolupadora de codi i docent. Amb formació en enginyeria informàtica, Corral ha estat creant art utilitzant el programari durant la darrera dècada. La seva pràctica s'estén a través del viu, el vídeo, els mitjans digitals i la instal·lació. A través de diverses pràctiques artístiques explora narratives abstractes.
El seu nom s'ha donat a conèixer mitjançant les actuacions audiovisuals en viu on integra la codificació i l'elaboració, en col·laboració amb músics en temps real. Composició i programació. Organicitat natural i tecnificació urbana. Matemàtica i art. Binomis que Alba G. Corral ha posat al servei, principalment, de la música electrònica i electroacústica, però també, en el cas del concert d'avui, del llenguatge de la clàssica.
En el marc de la docència ensenya programació visual enfocada a dissenyadors i artistes a diferents espais tant en xerrades, tallers i workshops. Dedicats al codi creatiu amb eines de programari Obert (processing) .
També et pot interessar...
Palau Piano
Dimarts, 22.04.25 – 20 h
Sala de Concerts—Liszt, Beethoven, Bartók i Brahms
Seong Jin Cho, piano
F. Liszt: Les jeux d’eaux à la Villa d’Este
L. van Beethoven: Sonata per a piano núm. 15, en Re major, op. 28, “Pastoral”
B. Bartók: Out of doors, Sz. 81
J. Brahms: Sonata per a piano núm. 3, en Fa menor, op. 5Preus: de 20 a 45 €
Col·laboradors
Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Casimiro Gracia Abian – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Oriol Coll – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Irene Hidalgo de Vizcarrondo – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Carla Sanfeliu – Josep Ll. Sanfeliu – Marc Sanfeliu – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – M. Dolors Sobrequés i Callicó – Salvador Viñas Amat –