Quartet Casals
—Arriaga, Boccherini i Brahms
Palau Cambra
Dimecres, 19 de març de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Quartet Casals:
Vera Martínez Mehner, violí
Abel Tomàs, violí
Cristina Cordero, viola
Arnau Tomàs, violoncelI
Juan Crisóstomo de Arriaga (1806-1826)
Quartet de corda núm. 3, en Mi bemoll major1. Allegro
2. Pastorale - Andantino
3. Menuetto - Trio plus lent
4. Presto agitatoElisenda Fábregas (1955)
Quartet de corda Terra encesa (obra encàrrec del Quartet Casals i del Palau de la Música Catalana; estrena absoluta)II
Johannes Brahms (1833-1897)
Quartet de corda núm. 1, en Do menor, op. 51/11. Allegro
2. Romanze. Poco adagio
3. Allegretto molto moderato e comodo - Un poco più animato
4. AllegroDurada del concert:
Primera part, 40 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 35 minuts.
La durada del concert és aproximada.
#cambraPoema
Art
La densitat dels rèptils és un frec
entre les grogues fulles. L’aleteig
que s’enfuig dicta el mot. I el mot
mai no respon
si no interpel·la, rústic, les fretures.
Tira les cartes,
llança els fulls: les pintures, l’urc
de cada nota al violí.
I emet, subtil, l’auguri. L’art
és el camí. L’objecte amb què et mesures.Lluís Calvo
Del llibre Col·lisions.
València: 3i4, 2009.Comentari
Aquest concert reuneix tres obres de gran significat i contrast: el Quartet núm. 3 de Juan Crisóstomo de Arriaga, la recent Terra encesa d’Elisenda Fábregas i el Quartet de corda núm. 1, en Do menor, op. 51 de Johannes Brahms. Aquestes peces, separades per èpoques, estils i contextos exploren diferents maneres d’expressar la profunditat i el dinamisme de la música de cambra.
Escrit per un jove de només setze anys l’any 1823, el Quartet núm. 3 és una obra que exemplifica el prodigiós talent d’Arriaga, sovint anomenat el “Mozart espanyol” per una capacitat creativa precoç. Composta durant el seu segon any a l’École Royal de Musique de París, on va estudiar amb els mestres François-Joseph Fétis, Luigi Cherubini i Pierre Baillot, aquesta peça combina la influència del classicisme tardà de Haydn i Mozart amb els primers impulsos del romanticisme.
El Quartet s’organitza en quatre moviments: un “Allegro” inicial d’energia i elegància; un “Andantino” melòdic i expressiu que recorda la intimitat de Schubert, un “Menuetto: Allegro” ple de contrastos dinàmics i un “Presto agitato” final de gran vitalitat i virtuositat. L’obra és un testimoni no només de l’habilitat tècnica d’Arriaga, sinó també del seu profund sentit de l’estructura i de l’expressió emocional.
Per la seva banda, Terra encesa és una creació contemporània d’Elisenda Fábregas que planteja, en un sol moviment, una obra inspirada en la força transformadora de la natura, concebuda com un organisme viu en regeneració constant. Basada en una passacaglia sostinguda per un ostinato de tres compassos que evoca el cant gregorià, la música de Fábregas evoluciona en intensitat i densitat fins a culminar en un final dramàtic. Amb un llenguatge modal i tonal que integra influències de la música espanyola dins un estil contemporani i internacional, aquesta peça és un homenatge a la vitalitat de la terra i una exploració de la seva energia cíclica.
Finalment, el concert presenta una de les grans obres del repertori de cambra, el Quartet núm. 1. en Do menor, op. 51 de Brahms, obra de gran intensitat emocional i sofisticació tècnica. Publicat el 1873 després de dues dècades de treball i revisió, aquest Quartet representa l’homenatge de Brahms als mestres que el precediren, com Beethoven i Schubert, però amb una veu pròpia i distintiva.
Dividit en quatre moviments, l’obra comença amb un “Allegro” dramàtic i densament contrapuntístic que estableix un caràcter tràgic. El segon moviment, “Romanze. Poco adagio”, aporta un lirisme íntim i serè, mentre que el tercer moviment, “Allegretto molto moderato e comodo”, combina un aire misteriós amb moments de llum. El Quartet culmina amb un “Allegro” final que, tot i els passatges enèrgics i moments més lluminosos, reafirma el caràcter intens i profund del Do menor.
Aquest programa permet al públic viatjar per la genialitat de tres compositors que, en diferents moments històrics, han sabut explorar l’ànima de la música de cambra, des de l’elegància clàssica d’Arriaga fins a la força expressiva de Fábregas i Brahms.
Aurèlia Pessarrodona, doctora en musicologia i cantant
Biografia
Biografia
Quartet Casals
(Vera Martínez-Mehner, violí; Abel Tomàs, violí; Cristina Cordero, viola; Arnau Tomàs, violoncel)
Després de guanyar el primer premi dels concursos internacionals de Londres (2000) i Brahms-Hamburg (2002), el Quartet Casals, fundat l’any 1997 a l’Escuela Superior de Música Reina Sofía de Madrid, és convidat habitual a les sales de concerts més prestigioses del món, com el Carnegie Hall de Nova York, Philharmonie de Berlín i la de París, Konzerthaus i Musikverein de Viena, Concertgebouw d’Amsterdam i Suntory Hall de Tòquio, entre moltes d’altres.
Amb motiu del seu vint-i-cinquè aniversari, el Quartet va publicar, amb un gran èxit de crítica, l’enregistrament de l’obra completa de L’art de la fuga de J. S. Bach. Actualment està enregistrant la integral dels quinze Quartets de Dmitri Xostakóvitx, un dels grans cicles del segle XX i repertori fonamental en la trajectòria artística del Quartet Casals.
En el transcurs de vint-i-set anys de carrera artística, el Quartet Casals ha acumulat una important discografia amb el segell Harmonia Mundi. Que inclou com a repertori des dels compositors espanyols menys coneguts, com Arriaga i Toldrà, fins als clàssics de Viena: Mozart, Haydn, Beethoven, Schubert i Brahms, passant pels grans del segle XX, com ara Debussy, Ravel, Zemlinsly, Bartók i Ligeti. També cal esmentar el seu àlbum en blue-ray de la integral dels Quartets de Schubert per a Neu Records, enregistrats en directe a la Sala Oriol Martorell de l’Auditori de Barcelona l’any 2012.
El premi rebut al prestigiós Burletti-Buitoni Trust de Londres va permetre al Quartet començar a treballar amb una col·lecció d’arcs barrocs que empra per a obres des de Purcell fins a Schubert, tot perfeccionant la seva capacitat per distingir entre diversos estils musicals. A més, el Quartet Casals s’ha vist profundament influenciat per la seva col·laboració amb compositors coetanis, especialment György Kurtág, i ha estrenat quartets escrits per destacats compositors espanyols dels nostres dies, incloent-hi un Quartet per a corda i orquestra de Francisco Coll, estrenat amb l’Orquesta Nacional de España, i encàrrecs de Mauricio Sotelo, Benet Casablancas, Dahoud Salim, Lucio Amanti, Aureliano Cattaneo i Matan Porat. A més, el Quartet ha interpretat Absolute jest de John Adam amb nombroses orquestres i interpretarà l’estrena mundial de Fiery Earth d’Elisenda Fábregas al Palau de la Música aquest 2025.
Com a reconeixement per la seva excepcional contribució a la vida cultural de Catalunya i d’Espanya, el Quartet Casals ha estat distingit com a Ambaixador Cultural per la Generalitat de Catalunya i l’Institut Ramon Llull. Entre els seus guardons destaquen el Premi Ciutat de Barcelona (2005), Premio Nacional de Música (2006) i Premi Nacional de Cultura de Catalunya (2016); el Quartet també ha tingut el privilegi de tocar en diverses oportunitats davant l’extraordinària col·lecció d’instruments Stradivarius Decorats del Palacio Real de Madrid. En honor de la seva llarga trajectòria internacional, el Quartet Casals va rebre la prestigiosa Medalla d’Honor que atorga l’Escuela Superior de Música Reina Sofía de Madrid (2024).
El Quartet Casals participa sovint en programes de ràdio i televisió a tot Europa i a l’Amèrica del Nord, a més d’impartir classes magistrals i és quartet resident al Koninklijk Conservatorium de la Haia, a la Scuola di Musica de Fiesole i, a Barcelona, a l’Escola Superior de Música de Catalunya, ciutat on resideixen els quatre membres del Quartet Casals.
Aquesta temporada 2024-25 ha iniciat una nova etapa en què ha donat la benvinguda a la violista Cristina Cordero.
També et pot interessar...
Palau Fronteres
Dimarts, 25.03.25 - 20 h
Sala de Concerts—Bach in the jungle
Leticia Moreno, violí
Claudio Constantini, bandoneó
Edicson Ruiz, contrabaix
Matan Porat, pianoJ. S. Bach: Sonata núm. 4, BWV 1017 (bandoneó i violí)
H. Villa-Lobos: Bachianas brasileiras núm. 5
Sonata chiquitana núm. 4 (anònim s. XVIII)
J. S. Bach: Xacona
A. Piazzolla: Las cuatro estaciones porteñasPreu: 25 euros
Col·laboradors
AENA – Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
Quartet Casals
—Arriaga, Boccherini i Brahms
Palau Cambra
Dimecres, 19 de març de 2025 – 20 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Quartet Casals:
Vera Martínez Mehner, violí
Abel Tomàs, violí
Cristina Cordero, viola
Arnau Tomàs, violoncelI
Juan Crisóstomo de Arriaga (1806-1826)
Quartet de corda núm. 3, en Mi bemoll major1. Allegro
2. Pastorale - Andantino
3. Menuetto - Trio plus lent
4. Presto agitatoElisenda Fábregas (1955)
Quartet de corda Terra encesa (obra encàrrec del Quartet Casals i del Palau de la Música Catalana; estrena absoluta)II
Johannes Brahms (1833-1897)
Quartet de corda núm. 1, en Do menor, op. 51/11. Allegro
2. Romanze. Poco adagio
3. Allegretto molto moderato e comodo - Un poco più animato
4. AllegroDurada del concert:
Primera part, 40 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 35 minuts.
La durada del concert és aproximada.
#cambraPoema
Art
La densitat dels rèptils és un frec
entre les grogues fulles. L’aleteig
que s’enfuig dicta el mot. I el mot
mai no respon
si no interpel·la, rústic, les fretures.
Tira les cartes,
llança els fulls: les pintures, l’urc
de cada nota al violí.
I emet, subtil, l’auguri. L’art
és el camí. L’objecte amb què et mesures.Lluís Calvo
Del llibre Col·lisions.
València: 3i4, 2009.Comentari
Aquest concert reuneix tres obres de gran significat i contrast: el Quartet núm. 3 de Juan Crisóstomo de Arriaga, la recent Terra encesa d’Elisenda Fábregas i el Quartet de corda núm. 1, en Do menor, op. 51 de Johannes Brahms. Aquestes peces, separades per èpoques, estils i contextos exploren diferents maneres d’expressar la profunditat i el dinamisme de la música de cambra.
Escrit per un jove de només setze anys l’any 1823, el Quartet núm. 3 és una obra que exemplifica el prodigiós talent d’Arriaga, sovint anomenat el “Mozart espanyol” per una capacitat creativa precoç. Composta durant el seu segon any a l’École Royal de Musique de París, on va estudiar amb els mestres François-Joseph Fétis, Luigi Cherubini i Pierre Baillot, aquesta peça combina la influència del classicisme tardà de Haydn i Mozart amb els primers impulsos del romanticisme.
El Quartet s’organitza en quatre moviments: un “Allegro” inicial d’energia i elegància; un “Andantino” melòdic i expressiu que recorda la intimitat de Schubert, un “Menuetto: Allegro” ple de contrastos dinàmics i un “Presto agitato” final de gran vitalitat i virtuositat. L’obra és un testimoni no només de l’habilitat tècnica d’Arriaga, sinó també del seu profund sentit de l’estructura i de l’expressió emocional.
Per la seva banda, Terra encesa és una creació contemporània d’Elisenda Fábregas que planteja, en un sol moviment, una obra inspirada en la força transformadora de la natura, concebuda com un organisme viu en regeneració constant. Basada en una passacaglia sostinguda per un ostinato de tres compassos que evoca el cant gregorià, la música de Fábregas evoluciona en intensitat i densitat fins a culminar en un final dramàtic. Amb un llenguatge modal i tonal que integra influències de la música espanyola dins un estil contemporani i internacional, aquesta peça és un homenatge a la vitalitat de la terra i una exploració de la seva energia cíclica.
Finalment, el concert presenta una de les grans obres del repertori de cambra, el Quartet núm. 1. en Do menor, op. 51 de Brahms, obra de gran intensitat emocional i sofisticació tècnica. Publicat el 1873 després de dues dècades de treball i revisió, aquest Quartet representa l’homenatge de Brahms als mestres que el precediren, com Beethoven i Schubert, però amb una veu pròpia i distintiva.
Dividit en quatre moviments, l’obra comença amb un “Allegro” dramàtic i densament contrapuntístic que estableix un caràcter tràgic. El segon moviment, “Romanze. Poco adagio”, aporta un lirisme íntim i serè, mentre que el tercer moviment, “Allegretto molto moderato e comodo”, combina un aire misteriós amb moments de llum. El Quartet culmina amb un “Allegro” final que, tot i els passatges enèrgics i moments més lluminosos, reafirma el caràcter intens i profund del Do menor.
Aquest programa permet al públic viatjar per la genialitat de tres compositors que, en diferents moments històrics, han sabut explorar l’ànima de la música de cambra, des de l’elegància clàssica d’Arriaga fins a la força expressiva de Fábregas i Brahms.
Aurèlia Pessarrodona, doctora en musicologia i cantant
Biografia
Quartet Casals
(Vera Martínez-Mehner, violí; Abel Tomàs, violí; Cristina Cordero, viola; Arnau Tomàs, violoncel)
Després de guanyar el primer premi dels concursos internacionals de Londres (2000) i Brahms-Hamburg (2002), el Quartet Casals, fundat l’any 1997 a l’Escuela Superior de Música Reina Sofía de Madrid, és convidat habitual a les sales de concerts més prestigioses del món, com el Carnegie Hall de Nova York, Philharmonie de Berlín i la de París, Konzerthaus i Musikverein de Viena, Concertgebouw d’Amsterdam i Suntory Hall de Tòquio, entre moltes d’altres.
Amb motiu del seu vint-i-cinquè aniversari, el Quartet va publicar, amb un gran èxit de crítica, l’enregistrament de l’obra completa de L’art de la fuga de J. S. Bach. Actualment està enregistrant la integral dels quinze Quartets de Dmitri Xostakóvitx, un dels grans cicles del segle XX i repertori fonamental en la trajectòria artística del Quartet Casals.
En el transcurs de vint-i-set anys de carrera artística, el Quartet Casals ha acumulat una important discografia amb el segell Harmonia Mundi. Que inclou com a repertori des dels compositors espanyols menys coneguts, com Arriaga i Toldrà, fins als clàssics de Viena: Mozart, Haydn, Beethoven, Schubert i Brahms, passant pels grans del segle XX, com ara Debussy, Ravel, Zemlinsly, Bartók i Ligeti. També cal esmentar el seu àlbum en blue-ray de la integral dels Quartets de Schubert per a Neu Records, enregistrats en directe a la Sala Oriol Martorell de l’Auditori de Barcelona l’any 2012.
El premi rebut al prestigiós Burletti-Buitoni Trust de Londres va permetre al Quartet començar a treballar amb una col·lecció d’arcs barrocs que empra per a obres des de Purcell fins a Schubert, tot perfeccionant la seva capacitat per distingir entre diversos estils musicals. A més, el Quartet Casals s’ha vist profundament influenciat per la seva col·laboració amb compositors coetanis, especialment György Kurtág, i ha estrenat quartets escrits per destacats compositors espanyols dels nostres dies, incloent-hi un Quartet per a corda i orquestra de Francisco Coll, estrenat amb l’Orquesta Nacional de España, i encàrrecs de Mauricio Sotelo, Benet Casablancas, Dahoud Salim, Lucio Amanti, Aureliano Cattaneo i Matan Porat. A més, el Quartet ha interpretat Absolute jest de John Adam amb nombroses orquestres i interpretarà l’estrena mundial de Fiery Earth d’Elisenda Fábregas al Palau de la Música aquest 2025.
Com a reconeixement per la seva excepcional contribució a la vida cultural de Catalunya i d’Espanya, el Quartet Casals ha estat distingit com a Ambaixador Cultural per la Generalitat de Catalunya i l’Institut Ramon Llull. Entre els seus guardons destaquen el Premi Ciutat de Barcelona (2005), Premio Nacional de Música (2006) i Premi Nacional de Cultura de Catalunya (2016); el Quartet també ha tingut el privilegi de tocar en diverses oportunitats davant l’extraordinària col·lecció d’instruments Stradivarius Decorats del Palacio Real de Madrid. En honor de la seva llarga trajectòria internacional, el Quartet Casals va rebre la prestigiosa Medalla d’Honor que atorga l’Escuela Superior de Música Reina Sofía de Madrid (2024).
El Quartet Casals participa sovint en programes de ràdio i televisió a tot Europa i a l’Amèrica del Nord, a més d’impartir classes magistrals i és quartet resident al Koninklijk Conservatorium de la Haia, a la Scuola di Musica de Fiesole i, a Barcelona, a l’Escola Superior de Música de Catalunya, ciutat on resideixen els quatre membres del Quartet Casals.
Aquesta temporada 2024-25 ha iniciat una nova etapa en què ha donat la benvinguda a la violista Cristina Cordero.
També et pot interessar...
Palau Fronteres
Dimarts, 25.03.25 - 20 h
Sala de Concerts—Bach in the jungle
Leticia Moreno, violí
Claudio Constantini, bandoneó
Edicson Ruiz, contrabaix
Matan Porat, pianoJ. S. Bach: Sonata núm. 4, BWV 1017 (bandoneó i violí)
H. Villa-Lobos: Bachianas brasileiras núm. 5
Sonata chiquitana núm. 4 (anònim s. XVIII)
J. S. Bach: Xacona
A. Piazzolla: Las cuatro estaciones porteñasPreu: 25 euros
Col·laboradors
AENA – Armand Basi – Ascensors Jordà – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – CECOT – Colonial – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –