• El León de Oro
    —Cadere ad inferos. El diàleg de les ànimes

    La Casa dels Cants

    Dilluns, 10 de febrer de 2025 – 20 h

    Petit Palau

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    El León de Oro
    Marco Antonio García de Paz
    , director


    DARRER SALT DE FE

    Tomás Luis de Victoria (1548-1611)
    Salve Regina

    Francisco Guerrero (1528-1599)
    Ave Virgo Sanctissima

    TRAÏCIÓ

    Francisco Guerrero
    Si tus penas no pruevo

    Tomás Luis de Victoria
    Una hora

    ALLÒ QUE CONTAMINA L’HOME

    Francisco Guerrero
    Hei mihi, Domine

    DESTRUCCIÓ

    Tomás Luis de Victoria
    Aleph. Ego vir

    EL JUDICI

    Tomás Luis de Victoria
    Libera me
    O Domine Iesu Christe

    REDEMPCIÓ

    Tomás Luis de Victoria
    Versa est in luctum

    Alonso Lobo (c. 1555-1617)
    Versa est in luctum

    Aquest concert té una durada de 75 minuts, sense pausa
    La durada del concert és aproximada
    Concert enregistrat per Catalunya Música
    #coral

  • anunci programa digital fes-te soci DESKTOP v2
  • Poema

    Batall

    Han denegat la faula i el miracle,
    i el dir batega com un calze ardent.
    Res no detura l’àliga que ens guaita
    ni el capitell que explica el bé i el mal.
    Seguim el traç dels rostres més antics,
    dels campanars romànics i les busques
    que mouen les estrelles avials.
    La nit, la por? O les obscures súpliques
    de qui abandona el setge més roí?
    Som ben menuts. I ens volten infinits.
    La grandesa és un cor de veus minúscules.

    Lluís Calvo
    Del llibre L’espai profund.
    Barcelona: Edicions Proa, 2020.

  • Comentari

    El repertori que ens ofereix el cor asturià El León de Oro és un recull de joies de la música vocal dels dos grans mestres de la polifonia del Renaixement hispànic, Victoria i Guerrero, i amb un fil conductor dialèctic sobre alguns dels temes fonamentals de la fe catòlica: el pecat, la culpa, la condemnació, l’infern, el penediment i la redempció. El repertori inclou exemples magnífics de polifonia sorgits en el moment de màxima esplendor arreu d’Europa d’un estil musical vinculat a l’Humanisme, al retorn als clàssics, a la conjunció de les arts i el pensament, i a la recerca de la bellesa a través de la perfecció formal: mai abans les estructures harmòniques, els conceptes retòrics i l’expressivitat havien arribat a un punt tan alt de sofisticació.

    Però alhora també va ser un dels moments més crítics per a la creació: la música litúrgica, que domina el panorama sonor de l’època, és ostatge dels cismes religiosos que divideixen la cristiandat a Occident, i és convertida en un dels ariets de la Contrareforma i en un baluard del catolicisme per preservar l’estricta puresa, l’austeritat i la contenció d’un art considerat element nuclear i vehicle fonamental del seu missatge. El Concili de Trento s’esmerçà a regular estrictament tota la creació dels seus “soldats”: el llatí, única llengua; supressió d’elements mundans en el material musical (res de melodies manllevades del món profà); prohibició d’embelliments, cromatismes i floritures melòdiques que enterboleixin l’austeritat i la contenció; res d’excessos en el contrapunt; harmonies diàfanes que permetin una intel·ligibilitat absoluta del text; i per allunyar-se del tot del món protestant, es veta la participació musical dels fidels i l’assemblea, relegats a un paper merament passiu, de simples espectadors, perquè la interpretació d’aquests cants es deixa exclusivament en mans de cantants professionals.

    En major o menor mesura, en totes aquestes creacions regna la transparència, l’equilibri, la claredat del teixit sonor, la puresa de línies i la precisió minuciosa dels mecanismes polifònics, que voregen el manierisme. Però hi ha autors que superen aquestes restriccions draconianes amb autèntiques joies plenes de bellesa i emoció. I avui en tindrem una bona mostra.

    El repertori inclou bellíssimes creacions del Segle d’Or hispànic, dels grans mestres vinculats a la Contrareforma, més ferotge i dogmàtica que enlloc, que generà obres de gran austeritat i rigor, amb intenses tonalitats en clarobscur on no falten rampells de fervor expressiu i místic: algunes d’aquestes peces semblen imatges d’El Greco traduïdes en sons. Llum i tenebra, cel i foc, pecat i consol.

    D’aquest dolç descens als inferns, en sortirem amb l’elegia Versa est in luctum en dues versions absolutament magistrals: la de Victoria, nucli emocional de l’ofici de difunts que va compondre a la memòria de l’emperadriu Maria d’Àustria i Portugal, i la d’Alonso Lobo, l’obra culminant de la seva producció, composta per a les exèquies de Felip II a la catedral de Toledo. Dues joies que sens dubte redimiran tots els que haurem tingut el privilegi d’haver escoltat aquest León de Oro, el fill musical del director asturià Marco Antonio García de Paz i un dels millors instruments del panorama coral actual.

    Xavier Chavarria, musicòleg i crític musical

  • 20250123 Programació 1Q DESKTOP
  • Biografies

    El León de Oro

    El León de Oro

    Nascut a Luanco (Astúries), El León de Oro (LDO) és molt més que una reunió de veus, és un model d’excel·lència coral que ha conquerit públic i crítica especialitzada en la seva trajectòria. El que va començar en aquesta petita vila de la costa asturiana com un grup d’amics units per l’amor al cant ha evolucionat fins a esdevenir una referent internacional avalat per nombrosos guardons, invitacions a festivals de prestigi i la devoció dels qui gaudeixen del seu art.

    Un dels trets que defineix millor la formació és la versatilitat. Amb una plantilla flexible que s’adapta a les exigències de cada obra, El León de Oro ofereix interpretacions que abasten des dels grans noms del Renaixement i el Barroc fins a les composicions de màxima audàcia del repertori contemporani. Aquesta capacitat d’acarar un repertori tan divers, sempre amb una qualitat interpretativa excel·lent, li ha permès consolidar-se com un dels principals cors espanyols.

    Un dels aspectes que fan únic el grup LDO és la seva temporada pròpia, en la qual presenta programes a cappella decidits acuradament. I a això s’hi afegeix la col·laboració constant amb orquestres simfòniques espanyoles importants, com l’Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias, Oviedo Filarmonía, Orquesta Sinfónica de Castella i Lleó i la Bilbao Orkestra Sinfonikoa. La seva projecció internacional queda palesa en les aliances amb agrupacions europees de renom especialitzades en música antiga, entre les quals Le Concert des Nations, Orchestra of the Eighteenth Century i Mozarteumorchester de Salzburg.

    El León de Oro ha estat convidat als principals festivals de música antiga d’Espanya, en esdeveniments de Logronyo, Aranjuez, Sevilla, Úbeda i Baeza, Quinzena Musical Donostiarra, Festival Internacional de Arte Sacro de Madrid o Semana de Música Religiosa de Conca. El seu abast internacional també inclou actuacions memorables sota la batuta de Jordi Savall a la Philharmonie de París, La Saline Royale i Festival Berlioz.

    L’agrupació també acumula un palmarès extraordinari. Entre les seves fites hi ha el primer premi al London International a Cappella Choir Competition (2014), el Gran Premio Nacional de Canto Coral (2003 i 2006) i altres distincions assolides en concursos de prestigi a Arezzo, Flandes, Tolosa, Varna i Tours. Més recentment, el 2020, va ser reconegut als Circuitos FestClásica i el 2021 va rebre el premi Amuravela de Oro.

    Pel que fa a discografia, LDO ha consolidat la seva vàlua gràcies a una trilogia d’enregistraments publicats per Hyperion Records: Amarae morti (2019), Guerrero: Magnificat, lamentations & canciones (2021) i George de la Hèle: Missa praeter rerum seriem (2024). Aquest darrer àlbum, que explora el repertori de la Capilla Flamenca de Felip II, fou guardonat com a disc del mes per la revista «Scherzo». Totes aquestes produccions, dirigides pel famós mestre britànic Peter Phillips, director honorífic d’El León de Oro des del 2017, han estat aclamades per la crítica i han assolit una repercussió destacada al panorama internacional.

    El vessant educatiu LDO és igualment notable. Des del 2017 organitza masterclasses de direcció coral que han atret mestres i alumnes d’arreu. Unes iniciatives que s’afegeixen a la seva tasca amb l’Escuela Coral, que refermen el seu compromís amb el desenvolupament i la difusió del cant coral.

    El León de Oro rep el suport de mecenes com ara el grup SATEC i l’empresa Excade, juntament amb l’ajuda d’institucions com l’INAEM i el Principat d’Astúries. Des del seu origen a Luanco, la formació asturiana segueix brillant com un dels màxims exponents de la música coral, du el seu art a nous horitzons i emociona els qui tenen el privilegi d’escoltar les seves actuacions.

    El León de Oro està format per:

    SOPRANOS:
    Sandra Álvarez Díaz, Candela Fernández Cernuda, María Peñalver San Cristóbal, Elena Rosso Valiña, Claudia Ruiz Sánchez, Maïlis Velasco Recio

    ALTOS: 
    Laura Aybar Eguiagaray, Paula Castellano Serrano, Celia Fernández Cernuda, Beatriz González González, Carlota Iglesias Pajares, Mónica Méndez Martínez, Sara Rodríguez González, Lydia Sánchez García

    TENORS:
    Armando Braña Ventura, Pablo del Barrio Campos, Sergio Fernández Alonso, Jairo Flórez Gutiérrez, Francisco Martín Miguel, Jorge Rodríguez Rabanal, Jesús Fernando Torres Delgado

    BAIXOS:
    Javier Alonso Rodríguez, Miguel Ángel Arias Alea, Asur Camacho García, Enol Camacho García, Ángel Gavela Martín, Pablo Balbino Gutiérrez García, Aarón Jesús Manceñido Martínez, Darío Tagarro Cuesta

    DIRECTOR: Marco Antonio García de Paz

    Amb la col·laboració de:

    • El León de Oro
    • Logo nou Inaem
    • Consejería de Cultura de Asturias
    • SATEC
    • EXCADE
  • Marco Antonio García de Paz, director

    Marco Antonio García de Paz

    Nascut a Luanco (Astúries), és considerat un dels directors més audaços i creatius del panorama musical actual. Fundador i director d’El León de Oro, ha dut aquesta formació coral de prestigi a escenaris d’Espanya, Europa, Àfrica i els Estats Units, i ha deixat sempre una empremta artística d’excel·lència i aprofundiment artístic. Des del 2019 també és director titular del Joven Coro de Andalucía i entre els anys 2021 i 2024 va ocupar el càrrec de director titular del Coro de RTVE, amb el qual col·labora sovint.

    La seva formació musical es va centrar en el violí i la direcció, estudis que va fer al Musikene-Centre Superior de Música del País Basc, on va rebre la influència de grans mestres, com Peter Phillips, Gabriel Baltés, Johan Duijck, László Heltay i Javier Busto.

    Durant la seva carrera ha acumulat més d’una seixantena de premis nacionals i internacionals. Entre els més destacats hi ha els guardons com a millor director del Concurs Internacional Professor Georgi Dimitrov (Bulgària) i l’Internationale Koorwedstrijd Vlaanderen (Bèlgica), a més d’haver guanyat en dues ocasions el Gran Premio Nacional de Canto Coral.

    El seu talent l’ha convertit en un director habitual de formacions corals importants, entre les quals el Coro de la Comunidad de Madrid, Coro de Madrigalistas de Bellas Artes de Ciutat de Mèxic i Coro Nacional de España. Igualment, és reconegut com a professor, i ha impartit classes a la Milano Choral Academy i Conservatorio Superior del Principado de Asturias.

    Ha estat convidat a actuar en alguns dels festivals més prestigiosos d’Espanya, com ara els de Granada, Úbeda i Baeza, Sevilla, Salamanca, Lleó, Semana de Música Religiosa de Conca, Musika-Música de Bilbao, Festival de Música Española de Cadis, Otoño Musical Soriano, Arte Sacro de Madrid, Quinzena Musical Donostiarra i Conciertos del Auditorio de Oviedo, entre d’altres. També ha participat en els cicles del Centro Nacional de Difusión Musical i als Conciertos de Patrimonio Nacional. Fora d’Espanya ha dirigit en nombroses sales de renom internacional.

    En la seva carrera ha col·laborat amb figures de primera línia, com Leopold Hager, Friedrich Haider, Jordi Savall, Carlos Mena, Pablo González, Christoph König, Jaime Martín, Pinchas Steinberg, Lucas Macías, Manuel Hernández Silva i Peter Phillips, tot consolidant una xarxa de treball amb alguns dels artistes més destacats de l’escena continental.

    Els darrers anys ha dirigit l’Orquesta de Còrdova, Orquesta Filarmónica de Màlaga, Orquesta Oviedo Filarmonía, Orquesta de Radio Televisión Española i Joven Orquesta de Andalucía. Els seus treballs més recents inclouen la direcció de l’Orquesta Oviedo Filarmonía a l’Auditorio d’Oviedo i al Palacio de Festivales de Cantàbria, i després d’aquest concert al Palau de la Música, té previstes col·laboracions amb The Tallis Scholars i Peter Phillips, així com una gira a Ciutat de Mèxic i activitats amb l’Accademia Corale Italiana.

    García de Paz estrena obres noves habitualment i ha fet enregistraments per als segells discogràfics Hyperion, Naxos i RTVE Música que refermen el seu paper capdavanter entre els directors espanyols més destacats i versàtils de la seva generació.

  • Textos

    Tomás Luis de Victoria (1548-1611)
    Salve Regina
    Antifona mariana

    Salve regina mater misericordiæ
    vita dulcedo et spes nostra salve.
    Ad te clamamus, exsules filii Hevæ.
    Ad te suspiramus, gementes et flentes
    in hac lacrimarum valle.
    Eia ergo, Advocata nostra,
    illos tuos misericordes oculos
    ad nos converte.
    Et Iesum, benedictum fructum ventris tui,
    nobis post hoc exilium ostende.
    O clemens, o pia,
    o dulcis Virgo Maria.

    Salve Reina i Mare de Misericòrdia
    vida, dolcesa i esperança nostra.
    A tu plorem pobres exiliats fills d’Eva;
    a tu sospirem, gement i plorant
    en aquesta vall de llàgrimes.
    Gira cap a nosaltres,
    graciosa advocada nostra,
    els teus ulls misericordiosos;
    i després del nostre exili,
    ensenya’ns el fruit beneït del teu ventre, Jesús.
    Oh clement, oh pietosa,
    oh dolça Verge Maria.

    Francisco Guerrero
    Si tus penas no pruevo
    Text de Félix Lope de Vega (1562-1635)

    Si tus penas no pruevo, o Jesús mío,
    o Jesus, vivo triste y penado.
    Hiéreme, pues el alma ya te é dado.
    Y, si este don me hizieres,
    Mi Dios, claro veré que bien me quieres.
    Si tus penas no pruevo, o Jesús mío,
    o Jesus, vivo triste y penado.

    Tomás Luis de Victoria
    Una hora
    Vuitè responsori de l’ofici de tenebres de Dijous Sant. Mateu 26: 40-41; Lluc 22:46

    Una hora non potuistis vigilare mecum,
    qui exhortabamini mori pro me?
    Vel Judam non videtis, quomodo non dormit,
    sed festinat tradere me Judaeis?
    Quid dormitis? surgite, et orate,
    ne intretis in tentationem.
    Vel Judam…

    No heu estat capaços de vetllar una hora amb mi,
    vosaltres que dèieu que moriríeu per mi?
    No heu vist que Judes no dormia,
    sinó que s’apressava a lliurar-me als jueus?
    Per què dormiu? Alceu-vos i pregueu,
    per tal que no caigueu en la temptació.
    No heu…

    Francisco Guerrero
    Hei mihi, Domine
    De la seva Missa pro defunctis. In elevatione Domini

    Hei mihi, Domine
    quia peccavi nimis
    in vita mea
    Quid faciam miser?
    Ubi fugiam?
    Nisi ad te, Deus meus
    Miserere mei dum veneris
    in novissimo die.

    Ai de mi, Senyor,
    doncs he pecat a bastament
    al llarg de la meva vida!
    Què faré jo, pobre de mi?
    On em refugiaré,
    sinó en tu, Déu meu?
    Tingues pietat de mi quan vinguis
    en el darrer dia.

    Tomás Luis de Victoria
    Aleph. Ego vir
    Lamentacions de Divendres Sant. Lectio tertia, Lm 3: 1-2

    Aleph.
    Ego vir videns paupertatem meam
    in virga indignationis eius.
    Aleph.
    Me minavit,
    et adduxit in tenebras,
    et non in lucem.
    Ierusalem, Ierusalem,
    convertere ad Dominum Deum tuum.

    Àlef,
    soc l’home que ha tastat el desastre
    sota el cop furiós del Senyor.
    Àlef,
    em fa caminar
    i m’arrossega per llocs de foscor,
    sense llum.
    Jerusalem, Jerusalem,
    torna al Senyor, el teu Déu.

    Tomás Luis de Victoria
    Libera me
    Responsori de l’ofici de difunts

    Libera me, Domine,
    de morte aeterna, in die illa tremenda:
    Quando caeli movendi sunt et terra,
    dum veneris iudicare saeculum per ignem.

    Deslliureu-me, Senyor,
    de la mort eterna, en aquell dia terrible,
    que sotraguejarà els cels i la terra.
    Quan vindreu amb el foc per jutjar el món.

    Tremens factus sum ego, et timeo,
    dum discussio venerit, atque ventura ira.
    Quando caeli movendi sunt et terra.

    Estic tot tremolós i tinc por
    del judici que s’atansa
    i del rigor que ha de venir.

    Dies illa, dies irae,
    calamitatis et miseriae,
    dies magna et amara valde.
    Dum veneris iudicare saeculum per ignem.

    Dia terrible serà aquell dia,
    de calamitat i de misèria,
    diada grandiosa i molt amargant.
    Quan vindreu amb el foc per jutjar el món.

    Requiem aeternam dona eis, Domine,
    et lux perpetua luceat eis.

    Doneu-los, Senyor, el repòs etern.
    Que la llum eterna brilli damunt d’ells.

    Libera me, Domine, de morte aeterna,
    in die illa tremenda:
    Quando caeli movendi sunt et terra.
    Dum veneris iudicare saeculum per ignem.

    Deslliureu-me, Senyor,
    de la mort eterna, en aquell dia terrible,
    que sotraguejarà els cels i la terra.
    Quan vindreu amb el foc per jutjar el món.

    Kyrie eleison.
    Christe eleison.
    Kyrie eleison.

    Senyor, tingueu pietat;
    Crist, tingueu pietat.
    Senyor, tingueu pietat.

    O Domine Iesu Christe
    In elevatione Corporis Christi

    O Domine Iesu Christe,
    adoro te in cruce vulneratum
    felle et aceto potatum:
    deprecor te ut tua vulnera
    morsque tua sit vita mea

    Oh, Señor Jesucrist,
    t’adoro nafrat a la creu,
    a tu, que begueres fel i vinagre:
    et demano que les teves ferides
    i la teva mort siguin vida per a mi.

    Tomás Luis de Victoria | Alonso Lobo (c. 1555-1617)
    Versa est in luctum
    Job 30:31; 7:16

    Versa est in luctum cithara mea,
    et organum meum in vocem flentium.
    Parce mihi, Domine,
    nihil enim sunt dies mei.

    La meva lira acompanya cants de dol,
    i la flauta, la tonada dels qui ploren.
    Perdona’m, Senyor,
    perquè els meus dies no són res.

  • També et pot interessar...

    Palau 100
    Dilluns, 17.02.25 – 20 h
    Sala de Concerts

    Vespro della Beata Vergine de C. Monteverdi

    Sopranos:
    Cristina Fanelli, Maud Gnidzaz, Natalie Perez, Eleonore Pancrazi, Alix le Saux, Mayan Goldenfield, Shira Patchornik, Laura Dausse
    Contralts:
    Helen Anna Charleston, Lidija Jovanovic, Lorrie Garcia, Renata Dubinskaite
    Tenors:
    Emiliano González Toro, Nick Scott, Jordan Mouaissia, Zachary Wilder
    Barítons:
    Fulvio Bettini, Victor Sicard
    Baixos:
    Nicolas Brooymans, Geoffroy Buffiere
    Ensemble I Gemelli
    Mathilde Etienne i Emiliano González Toro, directors

    Preus: de 18 a 68 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex