Arnau Tomàs
–Integral de les Suites per a violoncelPalau Bach
Dijous, 6 de febrer de 2025 – 19 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Arnau Tomàs, violoncel
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
I
Suite per a violoncel núm. 1, BWV 1007
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Minuet
GigueSuite per a violoncel núm. 4, BWV 1010
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Bourrée
GigueII
Suite per a violoncel núm. 2, BWV 1009
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Minuet
GigueSuite per a violoncel núm. 6, BWV 1012
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Gavotte
GigueIII
Suite per a violoncel núm. 5, BWV 1011
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Gavotte
GigueSuite per a violoncel núm. 3, BWV 1009
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Bourrée
GigueDurada del concert:
Primera part, 42 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 52 minuts | Pausa de 15 minuts | Tercera part, 47 minuts
La durada del concert és aproximada
#antigaPoema
Davallament
Des de l’altura vibra el pes dels dies
com un llamp en la nit. Retornen veus
i fulgors i promeses. Sols l’oblit
vetlla el desgel, el pas sense fronteres.Si vaig enllà retorno al gran origen.
Com un ocell que sempre vola en cercles,
caldrà viure o partir. Que baixi el cel.Lluís Calvo
Del llibre L’espai profund.
Barcelona: Edicions Proa, 2020Comentari
Tot i no ser les primeres composicions escrites per a violoncel sol, les Suites per a violoncel sol, BWV 1007-1012 de Johann Sebastian Bach van representar una veritable novetat en un moment en el qual el violoncel era un instrument d’acompanyament i, per tant, les seves possibilitats expressives en solitari restaven encara per desenvolupar.
Considerades avui com una de les obres més importants –i més interpretades– per a aquest instrument, van ser escrites durant el període en què Bach va treballar com a mestre de capella a la cort del príncep Leopold d’Anhalt-Köthen, entre el 1717 i el 1723. Se’n desconeix la data exacta de composició i tampoc se’n conserven les partitures originals, només les transcripcions fetes per Anna Magdalena Bach i l’organista Johann Kellner. La primera edició data del 1825 i la paraula “estudis” incorporada al títol va fer que durant molt de temps fossin considerades poc més que uns exercicis pedagògics. Aquest fet, però, faria un gir radical quan un joveníssim estudiant de música, de només tretze anys, les va trobar en una llibreria de vell del carrer Ample de Barcelona. Aquell adolescent era Pau Casals i durant els trenta anys següents es dedicà a estudiar-les, fins que el 1925, quan ja tenia quaranta-vuit anys, va començar a interpretar-les en públic donant-hi tota la dimensió musical que corresponia.
Estructuralment, les sis Suites segueixen el mateix esquema, consistent en un preludi i cinc moviments de dansa: “Allemande”, “Courante”, “Sarabande”, una parella de danses galants –“Minuet” en les Suites 1 i 2, “Bourré” en la 3 i 4, i “Gavotte” en la 5 i 6–, i una “Gigue” final. Quatre de les Suites estan escrites en tonalitats majors i només dues en tons menors.
La Suite núm. 1, en Sol major és la més coneguda del conjunt pel seu fenomenal preludi, sovint utilitzat pel cinema o la televisió. La Suite núm. 2, en Re menor, ens ofereix alguns dels passatges més introspectius de la sèrie, que contrasten amb la tonalitat clara i brillant de la Suite núm. 3, en Do major. La Suite núm. 4, en Mi bemoll major és d’una gran exigència tècnica, sobretot en la “Gigue” final. Molt famosa és també la Suite núm. 5, en Do menor, i la seva “Sarabande” ha estat descrita com “l’essència del geni de Bach”. Finalment, la Suite núm. 6, en Re major, escrita per a un instrument de cinc cordes, planteja un veritable repte tècnic als executants. Tot el conjunt esdevé un dels màxims llegats de la història de la música.
Ana María Dávila, periodista musical
Biografia
Biografia
Arnau Tomàs, violoncel
Nascut a Barcelona, actualment és reconegut com un dels violoncel·listes més versàtils i polifacètics de la seva generació, i combina projectes solístics amb una intensa activitat cambrística, en què és el fundador del Quartet Casals i del Trio Ludwig.
Premiat en diversos concursos nacionals i internacionals, ha ofert nombrosos recitals de violoncel i ha actuat com a solista amb les orquestres de Radiotelevisión Española, Sinfónica de Tenerife, OSV, Sinfónica de Galícia i OBC, entre d’altres. L’any 1992 va participar activament en la filmació d’un reportatge televisiu sobre Yo Yo Ma al Concertgebouw d’Amsterdam interpretant Suites de Bach per a ell.
Arnau Tomàs és convidat habitualment als festivals i cicles de concerts més prestigiosos, entre els quals la Cellobiennale d’Amsterdam el 2018.
La seva producció discogràfica és extensa, amb música des del Barroc fins al segle XX, amb més de quinze cedés. Destaquen especialment les seves gravacions de les Suites de Bach (2014) i de les Sonates i variacions de Beethoven (2016), en les quals va utilitzar arcs històrics de la mateixa època de composició.
Al marge de l’activitat concertística, ha estat professor convidat a la Musikhochschule de Colònia a més de participar en masterclasses tant a Europa com als Estats Units.
També et pot interessar...
Palau Bach
Dijous, 05.06.25 – 19.30 h
Petit PalauL’art de la fuga
Kenneth Weiss, clavecí
J. S. Bach: L’art de la fuga, BWV 1080
Preus: de 18 a 25 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –
Arnau Tomàs
–Integral de les Suites per a violoncelPalau Bach
Dijous, 6 de febrer de 2025 – 19 h
Sala de Concerts
Compromís amb el medi ambient:
Amb la col·laboració de:
Membre de:
Programa
Arnau Tomàs, violoncel
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
I
Suite per a violoncel núm. 1, BWV 1007
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Minuet
GigueSuite per a violoncel núm. 4, BWV 1010
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Bourrée
GigueII
Suite per a violoncel núm. 2, BWV 1009
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Minuet
GigueSuite per a violoncel núm. 6, BWV 1012
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Gavotte
GigueIII
Suite per a violoncel núm. 5, BWV 1011
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Gavotte
GigueSuite per a violoncel núm. 3, BWV 1009
Prélude
Allemande
Courante
Sarabande
Bourrée
GigueDurada del concert:
Primera part, 42 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 52 minuts | Pausa de 15 minuts | Tercera part, 47 minuts
La durada del concert és aproximada
#antigaPoema
Davallament
Des de l’altura vibra el pes dels dies
com un llamp en la nit. Retornen veus
i fulgors i promeses. Sols l’oblit
vetlla el desgel, el pas sense fronteres.Si vaig enllà retorno al gran origen.
Com un ocell que sempre vola en cercles,
caldrà viure o partir. Que baixi el cel.Lluís Calvo
Del llibre L’espai profund.
Barcelona: Edicions Proa, 2020Comentari
Tot i no ser les primeres composicions escrites per a violoncel sol, les Suites per a violoncel sol, BWV 1007-1012 de Johann Sebastian Bach van representar una veritable novetat en un moment en el qual el violoncel era un instrument d’acompanyament i, per tant, les seves possibilitats expressives en solitari restaven encara per desenvolupar.
Considerades avui com una de les obres més importants –i més interpretades– per a aquest instrument, van ser escrites durant el període en què Bach va treballar com a mestre de capella a la cort del príncep Leopold d’Anhalt-Köthen, entre el 1717 i el 1723. Se’n desconeix la data exacta de composició i tampoc se’n conserven les partitures originals, només les transcripcions fetes per Anna Magdalena Bach i l’organista Johann Kellner. La primera edició data del 1825 i la paraula “estudis” incorporada al títol va fer que durant molt de temps fossin considerades poc més que uns exercicis pedagògics. Aquest fet, però, faria un gir radical quan un joveníssim estudiant de música, de només tretze anys, les va trobar en una llibreria de vell del carrer Ample de Barcelona. Aquell adolescent era Pau Casals i durant els trenta anys següents es dedicà a estudiar-les, fins que el 1925, quan ja tenia quaranta-vuit anys, va començar a interpretar-les en públic donant-hi tota la dimensió musical que corresponia.
Estructuralment, les sis Suites segueixen el mateix esquema, consistent en un preludi i cinc moviments de dansa: “Allemande”, “Courante”, “Sarabande”, una parella de danses galants –“Minuet” en les Suites 1 i 2, “Bourré” en la 3 i 4, i “Gavotte” en la 5 i 6–, i una “Gigue” final. Quatre de les Suites estan escrites en tonalitats majors i només dues en tons menors.
La Suite núm. 1, en Sol major és la més coneguda del conjunt pel seu fenomenal preludi, sovint utilitzat pel cinema o la televisió. La Suite núm. 2, en Re menor, ens ofereix alguns dels passatges més introspectius de la sèrie, que contrasten amb la tonalitat clara i brillant de la Suite núm. 3, en Do major. La Suite núm. 4, en Mi bemoll major és d’una gran exigència tècnica, sobretot en la “Gigue” final. Molt famosa és també la Suite núm. 5, en Do menor, i la seva “Sarabande” ha estat descrita com “l’essència del geni de Bach”. Finalment, la Suite núm. 6, en Re major, escrita per a un instrument de cinc cordes, planteja un veritable repte tècnic als executants. Tot el conjunt esdevé un dels màxims llegats de la història de la música.
Ana María Dávila, periodista musical
Biografia
Arnau Tomàs, violoncel
Nascut a Barcelona, actualment és reconegut com un dels violoncel·listes més versàtils i polifacètics de la seva generació, i combina projectes solístics amb una intensa activitat cambrística, en què és el fundador del Quartet Casals i del Trio Ludwig.
Premiat en diversos concursos nacionals i internacionals, ha ofert nombrosos recitals de violoncel i ha actuat com a solista amb les orquestres de Radiotelevisión Española, Sinfónica de Tenerife, OSV, Sinfónica de Galícia i OBC, entre d’altres. L’any 1992 va participar activament en la filmació d’un reportatge televisiu sobre Yo Yo Ma al Concertgebouw d’Amsterdam interpretant Suites de Bach per a ell.
Arnau Tomàs és convidat habitualment als festivals i cicles de concerts més prestigiosos, entre els quals la Cellobiennale d’Amsterdam el 2018.
La seva producció discogràfica és extensa, amb música des del Barroc fins al segle XX, amb més de quinze cedés. Destaquen especialment les seves gravacions de les Suites de Bach (2014) i de les Sonates i variacions de Beethoven (2016), en les quals va utilitzar arcs històrics de la mateixa època de composició.
Al marge de l’activitat concertística, ha estat professor convidat a la Musikhochschule de Colònia a més de participar en masterclasses tant a Europa com als Estats Units.
També et pot interessar...
Palau Bach
Dijous, 05.06.25 – 19.30 h
Petit PalauL’art de la fuga
Kenneth Weiss, clavecí
J. S. Bach: L’art de la fuga, BWV 1080
Preus: de 18 a 25 €
Col·laboradors
Armand Basi – Bagués-Marsiera Joiers – Balot Restauració – Caixa Enginyers – Calaf Grup – Cardoner Grup – CECOT – Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports – Fundació Abertis – Fundació Antigues Caixes Catalanes - BBVA – Fundació Castell de Peralada – Fundació Metalquimia – Gómez-Acebo & Pombo – Helvetia Compañía Suiza S.A. de Seguros y Reaseguros – Illy – La Fageda – Quadis – Saba Infraestructures, S.A. – Saret de Vuyst Travel – Scasi Soluciones de Impresión S.L. – Soler Cabot – Colonial – Veolia Serveis Catalunya –Benefactors d'Honor
Mariona Carulla Font – M. Dolors i Francesc – Pere Grau Vacarisas – María José Lavin Guitart – Mª. del Carmen Pous Guardia – Daniela Turco – Joaquim Uriach i Torelló –Benefactors Principals
Elvira Abril – Eulàlia Alari Ballart – Pere Armadàs Bosch – Rosamaria Artigas i Costajussà – Professor Rafael I. Barraquer Compte – Francesc Xavier Carbonell Castellón – Lluís Carulla Font – Josep Colomer Viure – Josep Daniel i Lluïsa Fornos – Isabel Esteve Cruella – Jordi Gual i Solé – Ramón Poch Segura – Juan Eusebio Pujol Chimeno – Juan Manuel Soler Pujol – Joan Uriach Marsal – Manel Vallet Garriga –Benefactors
Maria Victoria de Alós Martín – Mahala Alzamora Figueras-Dotti – Zacaries Benamiar – Gemma Borràs i Llorens – Jordi Capdevila i Pons – David Carrasco Chiva – Elvira Gaspar Farreras – Pablo Giménez-Salinas Framis – Maite González Rodríguez – Pepita Izquierdo Giralt – Joan Oller i Cuartero – Inés Pujol Agenjo – Pepe Pujol Agenjo – Toni Pujol Agenjo – Elina Selin – Jordi Simó Sanahuja – Salvador Viñas Amat –