• Daniel Oyarzabal & Eloy Lurueña
    —L’orgue orquestral

    Orgue al Palau

    Dissabte, 1 de febrer de 2025 – 18 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Daniel Oyarzabal, orgue
    Eloy Lurueña
    , percussió


    L'ORGUE ORQUESTRAL*

    Gustav Holst (1874‐1934) 
    Els planetes, op. 32  

    Mart 

    Camille Saint‐Saëns (1835‐1921) 
    El Carnaval dels animals 

    Aquari 
    Final 

    Módest Mussorgski (1839‐1881) 
    Quadres d’una exposició 

    La cabana sobre potes de gallina 
    La Gran Porta de Kíiv 

    Gioachino Rossini (1792‐1868) 
    Obertura de La gazza ladra - La garsa lladre

    Serguei Prokófiev (1891-1953) 
    Romeu i Julieta 

    Ball dels cavallers 
    L’ordre del príncep i La baralla 

    Nikolai Rimski‐Kórsakov (1844‐1908) 
    Capricho español, op. 34  

    Alborada
    Escena y canto gitano 
    Fandango asturiano 

    Maurice Ravel (1875-1937) 
    Bolero 

    *Totes les obres són arranjaments de Daniel Oyarzabal

    Aquest concert té una durada de 70 minuts, sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.
    Concert enregistrat per Catalunya Música
    #orgue #músicauniversal

  • 20241014 Palau Bach DESKTOP
  • Poema

    Parla

    Com a l’alzinar,
    allí on el caçador
    atrapa el llapí
    amb la llacera,
    així l’encalç del mot
    que es desdiu del silenci.
    L’alenda del món,
    el tímid remoreig,
    la lesura de no saber-se
    al costat de les coses
    quan es trenca el caos
    i arriba el balbuceig.

    Si algú no se’ns adreça,
    en allò que viu i és,
    com el coneixerem?

    Compartir pa i taula
    és estimar els noms,
    la conversa, el so
    fugaç d’un aleteig
    rere el turó feréstec.

    Perquè l’amor és una escolta.
    I tot ressona i canta.

    Som perquè algú
    ha parlat.

     

    Lluís Calvo
    Del llibre Talismà.
    Barcelona: LaBreu Edicions, 2017.

  • Comentari

    El poder de l’orgue

    La història de la música per a orgue és també la història de les transcripcions que s’han fet perquè obres escrites per a altres instruments poguessin sonar als seus tubs. La causa d’aquest fenomen cal buscar-la en dos motius principals.

    L’un és l’economia i la penetració que l’orgue tenia en molts indrets als quals no podia arribar una orquestra sencera. Això ho va tenir molt clar Johann Sebastian Bach. Fascinat per la música de Vivaldi, va voler donar-ne a conèixer a Leipzig els Concerts. Com que no podia disposar de l’orquestra i els solistes idonis, va crear-ne unes transcripcions per a orgue que encara avui són part fonamental del repertori de qualsevol organista de nivell. Els resultats són unes composicions tan vivaldianes com bachianes, amb entitat per si mateixes.

    L’altre motiu és que la monumentalitat de l’orgue permet explorar sonoritats i idees musicals que ja estan presents en la partitura original, però que amb el so dels diferents registres permeten al transcriptor i a l’intèrpret explorar detalls i matisos que sovint queden ocults en una interpretació orquestral. Aquest és el cas de les transcripcions que ens proposen avui un veritable geni de l’orgue –dels teclats en general, per ser més exactes–, Daniel Oyarzabal, i el percussionista Eloy Lurueña.

    El repertori escollit agafa algunes de les pàgines més espectaculars de la música orquestral del Romanticisme i l’inici del segle XX per traduir-les al llenguatge de l’orgue i explorar-ne els sons més magnificents. “Mart” pertany a la suite Els planetes de Holst, que encara inspira compositors de bandes sonores cinematogràfiques de l’actualitat, des de John Williams a Hans Zimmer. De Saint-Saëns ens meravella el seu subtil impressionisme, ple de detalls que en l’orgue prenen un protagonisme especial.

    Rimski-Kórsakov, Mussorgski i Prokófiev són tres representants de l’escola russa amb un domini absolut de l’escriptura orquestral, que passats pel tamís del rei dels instruments ens causen encara més fascinació. El cas de Mussorgski és especialment curiós, ja que els seus Quadres d’una exposició els va escriure originalment per a piano, però van accedir al gran públic sobretot gràcies a la transcripció per a orquestra que en va fer Maurice Ravel. A mig camí entre el so del piano i el de l’orquestra, la unió de l’orgue i la percussió segur que ens fa escoltar aquesta icònica obra d’una manera diferent.

    És Ravel precisament qui tancarà el programa amb el seu Boléro, un tractat d’instrumentació que en aquest cas ens servirà per escoltar, un per un, els diferents registres de l’orgue del Palau. Amb la companyia, és clar, d’aquell ritme hipnòtic de la percussió que és la senya d’identitat de la partitura.

    Pep Gorgori, musicòleg i periodista
    Autor de la biografia de Victòria dels Àngels Tot semblava tan senzill (Ficta, 2024)

  • Biografies

    Daniel Oyarzabal, orgue

    Daniel Oyarzábal

    ©Tommaso Tuzj - Odradek Records

    Graduat cum laude en clave i orgue pel Conservatori de Vitòria-Gasteiz, la seva ciutat natal, i format amb els millors mestres europeus en diversos postgraus d’orgue, clavecí i instruments històrics als conservatoris superiors de Viena, la Haia i Amsterdam, va obtenir guardons de prestigi, com el premi especial de la premsa a la Mostra Nacional per a Joves Intèrprets d’Eivissa (1991), el primer premi del Concurs Internacional de Música de Roma (1998) i el tercer premi del XIX Concurs Internacional de Nijmegen (Holanda, 2022).

    Gaudeix d’una llarga trajectòria internacional que des de fa anys conrea amb una intensa activitat de concerts en festivals prestigiosos de més de vint-i-cinc països d’Europa, Àsia, Àfrica i Amèrica. Amb una perspectiva musical versàtil, Daniel Oyarzabal manté actualment una activitat professional totalment multidisciplinària i que abasta una gamma d’interessos artístics i educatius impressionant.

    Com a solista de clave i orgue, el seu instrument principal, ha actuat en concert en escenaris importants, com el Teatre Mariïnski de Sant Petersburg, Opernhaus de Düsseldorf, Estonia Concert Hall de Tallin, Auditorium de Lió, Palau de les Arts Reina Sofía i Palau de la Música de València, Gran Teatre del Liceu, Teatro Real i Auditorio Nacional de Música de Madrid, Stiftbasilika de Sankt Florian (Àustria) i a les catedrals de Moscou, Amsterdam, Rotterdam, Florència, Lleó i Sevilla, entre d’altres.

    Actualment és professor del grau en composició de músiques contemporànies de l’Escuela Universitaria de Artes y Espectáculos TAI-Universidad Rey Juan Carlos de Madrid i organista principal de l’Orquesta Nacional de España.

  • Eloy Lurueña, percussió

    Eloy Lurueña

    És solista de percussió a l’Orquesta de la Comunidad de Madrid i combina aquesta tasca amb altres projectes en agrupacions com ara Epos Lab, Plural Ensemble, Neopercusión, Marlin Project, Yelo, Fluxion Duet, Nuevo Contemporáneo, Orquesta Nacional de España, Orquesta Sinfónica de Madrid, Orquesta RTVE, OSPA, Orquestra de les Illes Balears, Orquestra del Palau de les Arts i London Philharmonic Orchestra.

    Ha estrenat nombroses composicions contemporànies actuant en festivals com ara la Convenció Internacional de Percussió a Madrid, París o a les Balears, a la Quinzena Musical de Sant Sebastià, Festival de Música Contemporània d’Alacant, Canals SO XXI, Ensems València, Jazzeñe, Tanztage de Dresden, festivals internacionals de Santander, Galícia, Granada, Berlín, Brussel·les, Torí o Milà.

    El 2019 va enregistrar juntament amb Daniel Oyarzabal un disc monogràfic del compositor Hermes Luaces titulat Danzas del laberinto.

    Buscant espais on comunicar-se amb més llibertat, amb Yelo va enregistrar Geometría orgánica (2014) i participa amb el col·lectiu d’improvisació lliure Raras Músicas.

    L’ensenyament és una altra vessant que l’apassiona i l’ha portat a ser professor als conservatoris superiors de les Balears i Castella-la Manxa. Des del 2013 és professor de percussió al Centro de Estudios Superiores Katarina Gurska de Madrid.

  • També et pot interessar...

    Palau Piano
    Dilluns, 17.03.25 – 20 h
    Sala de Concerts

    Bach i Liszt

    Kit Armstrong, piano i orgue

    J. S. Bach: Fantasia cromàtica i fuga, BWV 903
    F. Liszt: Sonata per a piano, en Si menor, S. 178
    F. Liszt: Fantasia i fuga per a orgue sobre el coral “Ad nos salutarem undam”, S. 259

    Preus: de 22 a 35 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mecenes col·laboradors

    Mitjans Col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex