• Alexandre Tharaud
    —Bach, Ravel i Dukas

    Palau Piano

    Dimarts, 28 de gener de 2025 – 20 h

    Sala de Concerts

  • Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Alexandre Tharaud, piano


    I   

    Johann Sebastian Bach (1685-1750)
    “Coral” de la Passió segons sant Mateu, BWV 244*

    “Siciliana” de la Sonata per a flauta BWV 1031*

    Suite BWV 818a

    I. Preludi
    II. Alemanda
    III. Courante
    IV. Sarabanda
    V. Minuet
    VI. Giga

    Ària “Aus Liebe will mein Heiland sterben”, de la Passió segons sant Mateu, BWV 244*

    Suite per a llaüt BWV 996*

    I. Preludi
    II. Alemanda
    III. Bourrée
    IV. Sarabanda
    V. Giga

    II

    Maurice Ravel (1875-1937)
    Miroirs

    Noctuelles
    Oiseaux tristes
    Une barque sur l’océan
    Alborada del grazioso
    La vallée des cloches

    Paul Dukas (1865-1935)
    L’aprenent de bruixot*

    * (transcripció d’A. Tharaud)

    Durada del concert:
    Primera part, 43 minuts | Pausa de 15 minuts | Segona part, 41 minuts.
    La durada del concert és aproximada.
    Concert enregistrat per Catalunya Música
    #piano #músicauniversal

  • 20240725 Palau Piano DESKTOP
  • Poema

    Remoreig

    El dia escampa benagràcies
    en regne d’ànima i cançó
    bruit sense alè,
    parla callada
    que ens frega amb veus
    que no entenem,
    que ens toca amb dits
    de llum antiga,
    que llisca i s’alça i parla i crida.

    I broda el cel quan diu l’etern.

     

    Lluís Calvo
    Del llibre L’espai profund.
    Barcelona: Edicions Proa, 2020

  • Comentari

    L’art de la transcripció posa en joc l’enginy i la imaginació tot buscant decantar l’essència de l’obra original i comunicar-la a través de mitjans diferents. Un procés transformador, que en els casos més lluïts desperta la fascinació, sobretot, de qui coneix la peça de referència. Aquell que es delecta de forma semiconscient en la dialèctica que contraposa, en retroalimentació fructífera, similitud i diferència; amb l’apreciació d’una obra que, malgrat l’adaptació per a un altre instrument o conjunt, vibra d’autenticitat. Una autenticitat que pot canalitzar-se de maneres impredictibles. Així, per exemple, fent ressonar des de la condensació minimalista una significació majestàtica d’origen. Alexandre Tharaud, a qui temps enrere vam escoltar recreant passatges tan mítics com l’Adagietto mahlerià, enguany obrirà el seu recital amb la versió d’un coral de la Passió segons sant Mateu en què batega el poder de la declamació conjunta d’un missatge intensament espiritual, amplificat aquí pel piano sol.

    Seguint amb l’obra de Johann Sebastian Bach, es podran redescobrir una sèrie de peces que intercalen el desplegament virtuós, present a les originals, i la vehiculació d’una sensibilitat altament subjectiva, a la qual ens té acostumats el piano de cua modern. És el cas de la “Siciliana” de la Sonata per a flauta, en què el teclat porta la veu cantant –a més d’acompanyar-se a si mateix– en un joc metabachià, comparable als que assolí Franz Liszt amb les adaptacions de Lieder schubertians. El virtuosisme de la Suite BWV 818a, generalment exhibit pel clavicèmbal, es retrobarà en la versió per a piano, menys àgil potser, però no menys expressiva. De fet, l’instrument modern capacita la comunicació d’afectes delicats i intensos, com ara els inherents a l’ària “Aus Liebe will mein Heiland sterben” d’aquella mateixa Passió, reformulant la sublim interacció de flauta i veu. Podria semblar que el tour de force versionador és menor en la Suite per a llaüt; amb tot, la intel·ligència polifònica de Bach surt a la llum inevitablement també en les composicions per a l’instrument de corda polsada, que la versatilitat del piano recrearà.

    La suite en cinc moviments titulada Miroirs, que Maurice Ravel va concebre entre el 1904 i el 1905 pensant en les personalitats artístiques d’alguns dels seus col·legues més outsiders –autoanomenats Les Apaches– prodiga efectes especulars que s’han relacionat amb l’Impressionisme. Tot i que el compositor va qüestionar-ne l’ascendència d’aquell moviment –per considerar-lo bàsicament pictòric–, la suite destaca per un cromatisme evocador de les fluctuacions de la natura, reflex de les vivències internes de l’individu. L’enigma de l’alquímia musical palpita a la darrera peça programada, dotada d’una narrativitat que convida a pensar programàticament; no en va es tracta d’un poema simfònic, inspirat en una obra de Johann W. von Goethe. L’aprenent de bruixot, que Paul Dukas va compondre el 1897 per a gran orquestra, culminarà l’exercici de creativitat musical d’Alexandre Tharaud: el popular motiu que sonava en una atmosfera de misteri, inaugurada per les cordes, serà aquí invocat pel piano com per primera vegada, fent ostentació del seu poder transformador.

    Jacobo Zabalo, doctor en humanitats

  • Biografia

    Alexandre Tharaud, piano

    THARAUD, Alexandre

    ©Jean-Baptiste Millot

    La seva extraordinària discografia de més de vint-i-cinc àlbums, la majoria dels quals han rebut premis importants de la crítica, inclou repertori des de Couperin, Bach i Scarlatti, passant per Mozart, Beethoven, Schubert, Chopin, Brahms i Rakhmàninov, fins als compositors principals francesos del segle XX. L’amplitud de la seva activitat artística queda reflectida en les seves col·laboracions amb creadors teatrals, ballarins, coreògrafs, escriptors i cineastes, així com també amb cantautors i músics aliens a la música clàssica.

    És un solista molt sol·licitat i actua amb moltes de les principals orquestres d’arreu. Interpretarà Ravel en el 150è aniversari del seu naixement, amb orquestres com ara l’Aurora Orchestra, Orchestre National de França, Simfònica de la Ràdio Finlandesa, Aarhus Symfonieorchester, Orchestre National de Montpeller, Beethovenorchester de Bonn i Orquestra Nacional de Bèlgica, i debutarà amb la San Francisco Symphony en l’estrena mundial del Concert per a piano de Nico Muhly. Altres concerts destacats de la seva agenda inclouen la Metropolitan Orchestra, Filarmonica George Enescu, Filharmonie de Brno i la Phil Zuid, entre d’altres.

    Alexandre Tharaud és convidat habitual en recital a les sales més prestigioses del món. Entre els més destacats d’aquesta temporada i de la vinent, en té al Wigmore Hall, Philharmonie de París, aquest al Palau de la Música Catalana, Klavierfestival del Ruhr, Salle Bourgie de Mont-real, Concertgebouw d’Amsterdan i llargues gires pel Japó, la Xina i Corea.

    Enregistra en exclusiva per a Warner Classics. El seu disc de concerts més recent, els Concerts per a piano de Ravel amb l’Orchestre National de França i Louis Langree, ha estat lloat per la crítica. Al llarg de la seva carrera ha fet enregistraments de música de Rameau, Scarlatti, les Variacions Goldberg i el Concert italià de Bach, les tres últimes Sonates de Beethoven, els 24 Preludis de Chopin i la integral per a piano de Ravel.

    El 2017 va publicar Montrez-moi vos mains, un relat introspectiu i atractiu de la vida quotidiana com a pianista. Anteriorment ja havia estat coautor, amb el periodista Nicolas Southon, de Piano intime. Així mateix, és el protagonista d’una pel·lícula dirigida per la directora suïssa Raphaëlle Aellig-Régnier: Alexandre Tharaud, le temps dérobé, i va aparèixer en el paper del pianista Alexandre en el cèlebre film Amour (2012) de Michael Hanneke.

  • anunci programa digital fes-te benefactor v4 DESKTOP
  • També et pot interessar...

    Palau Piano
    Dilluns, 17.03.25 – 20 h
    Sala de Concerts

    Bach i Liszt

    Kit Armstrong, piano

    J. S. Bach: Fantasia cromàtica i fuga, BWV 903
    F. Liszt: Sonata per a piano, en Si menor, S. 178
    F. Liszt: Fantasia i fuga per a orgue sobre el coral “Ad nos salutarem undam”, S. 259

    Preus: de 25 a 38 €

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex