• El trencanous de Txaikovski

    –Orquestra Simfònica del Vallès & Gil de Tejada

    Nadal al Palau

    Diumenge, 15 de desembre de 2024 - 12 h
    Dimecres, 25 de desembre de 2024 - 19 h
    Divendres, 3 de gener de 2025 - 18 h
    Diumenge, 5 de gener de 2025 - 12 h

    Sala de Concerts

  • Organitzat i coproduït per:

    • Logo orfeo palau
    • OSV

    Patrocinadors i col·laboradors principals de l'OSV:

    • Fundació Banc Sabadell
    • Fundació Fluidra
    • Moventia
    • Ajuntament de Sabadell
    • Diputació Barcelona (negre)
    • Diputació de Girona

    Patrocinadors de l'OSV:

    • UAB
    • Benvic

    Mitjà oficial de l'OSV:

    • Vanguardia (negre)

    Compromís amb el medi ambient:

    • Logo EMAS - ES-CAT-000323
    • Logo AENOR - ISO 14001
    • Logo Biosphere

    Amb la col·laboració de:

    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • image/svg+xml
    • Logo nou Inaem

    Membre de:

    • image/svg+xml
  • Programa

    Borja González, art amb sorra
    Luis Posada, narrador
    Orquestra Simfònica del Vallès
    Daniel Gil de Tejada, director


    Piotr Ílitx Txaikovski (1840-1893)
    El trencanous: suite del ballet, op. 71 (selecció)

    Obertura

    Acte I
    Marxa
    Petit galop de les nenes i entrada de parents
    Arribada de Drosselmeyer
    Escena i dansa de l’avi
    La sortida dels convidats. La nit
    La batalla

    Acte II
    El Palau encantat de Confituramburg
    Divertiment
    Vals de les flors
    Pas de dos - Variació 2
    Pas de dos - Coda
    Vals final i apoteosi

     

    Concert amb narracions en català.

    Aquest concert té una durada de 70 minuts, sense pausa.
    La durada del concert és aproximada.
    #simfònica #músicauniversal #enfamília #nousformats

  • 20241030 Anunci Nadal al Palau DESKTOP
  • Bones Festes!

    Pessebre de tot l’any

    Volíem ‘nar a Betlem, però el camí
    no és net ni franc. Ara el pessebre ens mostra
    els pastorets de fang, tocats de molsa,
    i el rierol de plata enriolat.

    Tot aplegant les noves més amargues
    arriben, junts, els Reis de l’Orient.
    Deixen la mirra, l’or i un xic d’encens
    a prop del nen que riu, bressat per l’àngel.

    Voldríem l’alegria del poblet,
    l’estel que guia els pelegrins de l’alba
    i el càntic de l’heroi que ajup la calma.
    Pro som humans. I ens fatiga l’oreig.

    El suro imita els cims, l’humil estable.
    I els llums fan pampallugues de colors.
    Un flaix: blau, groc. Brilla l’infant, xamós.
    I al cor hi neix, divina, l’esperança.

     

    Lluís Calvo

  • anunci programes de ma - visites guiades - mirades herois DESKTOP
  • Comentari

    El trencanous de l’OSV: interdisciplinarietat, fantasia i un mag de la sorra

    Més enllà del repertori culte, acadèmic o del cànon a les sales de concerts, des de fa més d’una dècada la Simfònica del Vallès busca revivificar el format de concert tradicional integrant bandes sonores musicals de cinema, pop-rock i espectacles interdisciplinaris. En aquest sentit, la versió escurçada d’El trencanous de Txaikovski que ens proposa l’OSV estableix un maridatge amb altres disciplines artístiques i estètiques en què música, paraula, llums i l’habilitat fascinant de dibuixar amb sorra de Borja González interactuen en aquest sorprenent exemple d’art efímer.

    Es tracta d’un creador que ha sabut desenvolupar una tècnica d’il·lustració singular, fruit de la seva investigació autodidàctica i pionera a Occident en la combinació d’arts escèniques i plàstiques. La seva idea es basa en el teatre de llums i ombres de segles anteriors i assoleix una representativitat visual que remet al cinema mut desenvolupant-se performativament. És a dir, realitzant-se durant el transcórrer de l’espectacle i esvaint-se en el temps, ja que les imatges se superposen, s’encadenen i es transformen: d’un dibuix en neix un altre.

    Ho fa amb sorra del desert del Gobi de Mongòlia, preuada per les seves propietats: un gra molt fi, sec, suficientment pesant, però prou volàtil per relliscar damunt la taula de llum (una caixa de fusta amb llum i vidre translúcid) i per elaborar uns dibuixos de gran delicadesa amb què aconsegueix estampes tan gràfiques i memorables com l’aparició de l’arbre de Nadal o la festa d’amor amb els dos rostres dels protagonistes com a conclusió. A més, l’observació del seu treball té un caràcter hipnòtic –i meditatiu, ja present en la filosofia zen amb dibuixos abstractes i les seves arrels filosòfiques i terapèutiques– que realça la teatralització de la sorra com a element. De fet, ocasionalment hi podreu observar una lleu coreografia gestual i economia dels moviments per transformar les escenes i no trencar la sincronia amb el guió àgil i concís ideat pel músic i president de l’OSV, Jordi Cos; de la locució de l’actor doblador Luis Posada, i de la pròpia selecció musical d’aquest ballet estrenat al Teatre Mariïnski de Sant Petersburg el desembre del 1892.

    Basat en el conte de l’escriptor i compositor alemany E. T. A. Hoffmann (1776-1822), El trencanous i el rei dels ratolins (1819) originàriament és un text d’horror, amb amenaces, raptes i transformacions que ens recrea uns personatges i un món que en essència són pura fantasia, pertanyen a un país impossible de dolços concebut pel somni d’un infant; a diferència de, per exemple, els de La bella dorment del mateix Txaikovski, que són personatges reals dins un conte. El ballarí i coreògraf Marius Petipa (1818-1910) va adaptar el llibret a partir de la versió d’Alexandre Dumas pare transformant-ne els aspectes més enigmàtics i foscos sota un vel d’un caire inofensiu i màgia blanca en la línia de ballets fairy, tan del gust francès i rus durant el segle XIX. De fet, aquesta va ser la segona col·laboració amb Txaikovski, que d’adolescent havia vist moltes produccions de ballet procedents de França.

    En aquest sentit, el romanticisme resplendent d’El trencanous i la seva música teatral alineada amb les necessitats de la dansa sublimen la fascinació del segle XIX per elements com: la fantasia, el somni, l’humor, l’amor i, especialment, els monstres, com el rei de les rates i el propi Trencanous, que és un autòmat humanitzat. Que s’oposen en una clàssica polaritat arquetípica entre bé i mal, allò sobrenatural i allò real, la foscor i la llum; on allò sinistre és abatut per la bellesa. Una bellesa que, amb aquests al·licients interdisciplinaris que ens brinda la Simfònica del Vallès, converteix els concerts en quelcom molt viu, en una festa cultural i en una experiència intensa, encertadíssima i ben calibrada per als sentits dels adults i dels infants.

    Albert Ferrer Flamarich, musicògraf i historiador de l’art

  • 20241204 Regala Palau DESKTOP
  • Biografies

    Borja González, art amb sorra

    Borja González

    És originari de La Rioja i resident a Barcelona. Artista multidisciplinari, és reconegut com un dels pioners de l’art amb sorra a Europa. Amb més de divuit anys d’experiència, el seu treball fusiona il·lustració, circ i teatre per crear espectacles únics i inoblidables.

    El 2006 Borja va fundar la Cia. Borja Ytuquepintas, i ha portat el seu art a escenaris d’arreu del món. Al llarg de la seva carrera ha desenvolupat espectacles que fusionen música en viu, titelles i projeccions d’art amb sorra.

    El 2023 va iniciar un nou capítol amb Borja Sand Art, tot buscant noves inspiracions i expandint el seu art a través de tallers i espectacles, com la seva creació més recent, Origen.

    Conegut per la seva proximitat, passió per la vida i una gran capacitat per emocionar el públic, Borja converteix cada presentació en una experiència màgica i commovedora.

  • Luis Posada, narrador

    Luis Posada

    Nascut a Barcelona (1963), és actor professional de doblatge des del 1983. Veu habitual al nostre país dels actors Johnny Depp, Jim Carrey, Adrien Brody, John Cusack i Leonardo DiCaprio, ha estat actor en diverses produccions de TV3: De professió API, 5 i acció, Estació d’enllaç, Nissaga de poder o El cor de la ciutat.

    Col·labora en programes radiofònics, com El suplement de Catalunya Ràdio.

  • Orquestra Simfònica del Vallès

    Orquestra Simfònica del Vallès

    © Lorenzo Duaso

    És una formació que porta la música al cor de les persones des del 1987. Entenem la música com a vehicle de transformació de les societats.

    SOM diferents: amb un model de gestió únic a Espanya, ja que els músics i els treballadors són propietaris de l’empresa. La responsabilitat de compartir la gestió estimula la implicació i el sentit de pertinença.

    SOM eclèctics: la nostra diversitat es tradueix en una programació variada, tant de contingut com de format, destinada a crear experiències úniques per a tot tipus de públics, fins i tot el que encara no ha gaudit mai d’un concert simfònic.

    SOM propers: som l’orquestra que col·labora amb més solistes i cors del país. Apostem pel talent musical del territori i compartim escenari i temporada amb solistes i formacions que troben en nosaltres un veritable company de viatge.

    A més, des de la nostra fundació, som l’orquestra titular del circuit Òpera a Catalunya i som membres fundadors de la Fundació Òpera a Catalunya (2020). Han estat els nostres directors titulars: Albert Argudo (1988-1992), Jordi Mora (1993-1997), Salvador Brotons (1997-2002), Edmon Colomer (2002-2005), David Giménez Carreras (2006-2009), Rubén Gimeno (2009-2016) i James Ross (2017-2018). Des del setembre del 2018, el director titular és Xavier Puig.

  • Daniel Gil de Tejada, director

    Daniel Gil de Tejada

    Nascut a València, el 1999 es traslladà a Londres becat per l’Institut Valencià de la Música, per estudiar direcció d’orquestra al Royal College of Music. És un dels directors més llorejats de la seva generació. Ha estat guardonat en sis concursos internacionals que l’han portat a dirigir a Itàlia, França, Polònia, Bulgària i Romania.

    Treballa des del 2003 al cicle Òpera a Catalunya, on ha dirigit trenta-sis títols, entre els quals destaca l’estrena per a l’entitat sabadellenca de les òperes Turandot i Manon Lescaut de Puccini, i Otello, Don Carlo i Falstaff de Verdi.

    Ha dirigit l’Orquesta Sinfónica de Madrid, Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu, Orquestra de València, Orquestra Simfònica del Vallès, Orquesta de Còrdova, Orchestre Philharmonique de Niça, Kodály Filharmónia Debrecen (Hongria), Orchestra Sinfonica G. Rossini, Orchestra del Teatro Lirico Sperimentale de Spoleto i Witold Lutosławski Chamber Philharmonic de Łomża (Polònia), entre d’altres, i a les sales del Teatro Real de Madrid, Gran Teatre del Liceu, L’Auditori i Palau de la Música Catalana, Palau de la Música de València, Teatro Villamarta de Jerez, Opéra de Niça, Teatro Pergolesi de Jesi, Teatro Lirico Sperimentale de Spoleto i al Bulgarian Hall de Sofia.

  • anunci programa digital fes-te soci largo DESKTOP v2
  • També et pot interessar...

    Simfònics al Palau
    Dissabte, 21.12.24 – 12 h
    Sala de Concerts

    —Festival de valsos i danses

    Marta Mathéu, soprano
    Orquestra Simfònica del Vallès
    Xavier Puig, director

    Valsos i polques vienesos i altres festes musicals

    Preus: de 20 a 68 euros


    Nadal al Palau
    Divendres, 03.01.25 - 21 h
    Diumenge, 12.01.25 - 12 h
    Sala de Concerts

    Les quatre estacions de Vivaldi

    Vespres d’Arnadí, orquestra barroca
    Dani Espasa i Farran Sylvan James, direcció

    A. Vivaldi: Concert per a corda i continu, en Sol major, RV 156
    A. Vivaldi: Concert per a violí i orgue, en Re menor, RV 541
    A. Vivaldi: Les quatre estacions

    Preus: de 28 a 48 euros

  • Mecenes d'Honor

    Mecenes Protectors

    Mitjans Col·laboradors

    Mecenes col·laboradors

    Benefactors d'Honor

    Benefactors Principals

    Benefactors

Índex